Två fälls – en frias när hovrätten granskat Tornado

I januari dömdes tre huvudmän i åkeriet Linkway trans, tidigare Tornado transport, till fängelse för att ha plundrat företaget på lastbilar. Hovrätten friar nu en av de åtalade helt. De två andra slipper undan på en åtalspunkt. Men straffet blir ändå detsamma som i tingsrätten – 3,5 års fängelse.

Tornado startades 2005 i Helsingborg, av makarna PK och MK. Det började i liten skala med hustrun MK som formell företrädare och maken som chaufför och åkare.

Verksamheten växte snabbt till ett åkeri med som mest 45 dragbilar. Ägarna hamnade snabbt på kollisionskurs med facket. Tvisterna handlade om uteblivna löner.

På hösten 2014 var ekonomin skral och hustrun MK sålde åkeriet till en bekant, en 51-årig kvinna. En skenaffär, skulle åklagaren senare hävda i tingsrätten.

Samma höst tar en målvakt, 47-årige AA, över. Tornado, som bytt namn till Linkway trans, börjar systematiskt föra ut sina dragbilar ur Sverige. Fordon som antingen var leasade eller köpta på kredit.

När polisen slog till hade 34 dragbilar gått med färja över till Polen. Enligt åtalet som inleddes 2015 var målet att plundra bolaget på alla bilar och via mellanhänder sälja dem i Iran eller Irak.

Det blev åtal vid Helsingborgs tingsrätt, mot sammanlagt sex personer. Makarna PK och MK fälldes för olovligt förfogande och grov oredlighet mot borgenär. Straffet blev 3,5 års fängelse. Samma straff fick målvakten AA som själv kört i väg med dragbilar. Det hade även maken PK gjort. Den 51-åriga kvinnan som uppges ha köpt bolaget åtalades också, men friades.

Domen överklagades till Hovrätten över Skåne och Blekinge.

I dag, torsdag, föll domen. Domstolen kommer fram till att bevisen inte räcker för att fälla hustrun för brott. Hon frias helt och slipper också det näringsförbud som tingsrätten dömde ut.

För maken PK och målvakten AA fastställs tingsrättens straff, fängelse i 3,5 år. Hovrätten kommer visserligen fram till att åtalet ska ogillas när det gäller 13 fordon, men männen har ändå plundrat företaget på sammanlagt 32 dragbilar.

De två männen får också näringsförbud i fem år.

Av åkeriets totalt 45 fordon saknas fortfarande 21. Tolv av dessa har passerat Rumäniens eller Bulgariens gräns, har polisen kunnat konstatera.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.