Debatt

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Detta agerande underminerar till viss del den blockad som Transportarbetareförbundet infört mot Tesla för att stödja IF Metall, en arbetsgivare som konsekvent vägrar teckna kollektivavtal med IF Metall och därmed förkastar rimliga arbetsvillkor och trygghet för sina anställda.

Transportarbetareförbundets blockad är tydlig och effektiv: inga Teslor hanteras av hamnarbetare i Trelleborg eller någon annan svensk hamn. Men medan medlemmarna står fast vid sina principer, väljer Trelleborgs hamn att aktivt undergräva konflikten genom att erbjuda lokaler till Tesla. Detta är inte en neutral handling – det är ett medvetet ställningstagande som stöder en arbetsgivare i konflikt med facket, i detta fall IF Metall.

Vad signalerar detta? Att pengar och affärsmöjligheter väger tyngre än solidaritet och rättvisa arbetsvillkor. Trelleborgs hamns agerande sänder en farlig signal till företag som Tesla: att fackliga varsels kraft kan kringgås med hjälp av företag som prioriterar sin egen vinning över principer. Detta äventyrar inte bara blockaden mot Tesla utan också förtroendet för den svenska modellen, där parterna förväntas respektera varandra även under konflikt.

Den svenska arbetsmarknaden bygger på solidaritet och respekt för fackliga åtgärder. Genom att hyra ut lokaler till Tesla visar Trelleborgs hamn en total brist på lojalitet mot dessa värderingar. Det är ett direkt slag mot Transportarbetareförbundets medlemmar, som varje dag arbetar för att hålla hamnens verksamhet i gång. Hur kan en arbetsplats som förlitar sig på sina arbetare samtidigt så öppet motarbeta deras kamp för rättvisa villkor?

Detta är större än enskilda affärsbeslut. Det handlar om vilket samhälle vi vill leva i. Ska företag som vägrar kollektivavtal och att respektera arbetstagares rättigheter kunna belönas? Eller ska vi stå upp för en arbetsmarknad där rättvisa och trygghet går före girighet?

Trelleborgs hamn har inte bara valt att passivt ignorera konflikten – de har aktivt gett stöd åt en part som vägrar spela enligt de regler som byggt svensk arbetsmarknad. Det är ett svek mot facket, mot hamnens arbetare och mot de värden som hållit Sverige starkt.

Transportarbetareförbundet har gjort sitt: blockaden är tydlig, effektiv och nödvändig. Men om blockaden ska ha verklig tyngd krävs att andra aktörer tar sitt ansvar. Trelleborgs hamn borde visa ryggrad och stå upp för principer snarare än att sälja ut dem för kortsiktiga vinster.

Samhället behöver agera nu. Affärer får aldrig gå före rättvisa. Det är dags för Trelleborgs hamn att dra tillbaka sitt stöd till Tesla och visa respekt för den svenska modellen och de arbetare som håller hamnen i gång varje dag. Solidaritet kan inte vara till salu.

Transportarbetareförbundet står bakom IF Metalls krav med kollektivavtal på Tesla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg

AD: Hamnarbetarförbundets strejk får fortsätta

Juridik. Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder i svenska hamnar är inte olagliga. Det slår Arbetsdomstolen (AD) fast i ett beslut efter prövning.

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

S-kongressen
väggklocka

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den läsande arbetaren

Böcker. Nästan varje år sedan början av 2000-talet har jag varit med i det årliga seminariet Boken på arbetsplatsen. Det arrangeras av ABF och flera fackförbund, däribland Transport, och handlar om arbetsplatsbiblioteken i landet.

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Pengar. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Ta hand om varandra i sommar

Ledare. Midsommar. Dans runt blomsterprydd stång. Små grodorna och Vi äro musikanter. In och ut med maten allt efter hur vädergudarna behagar uppföra sig. Eller tillhör du gruppen som måste jobba midsommarhelgen?

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.