Debatt

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Utstationering: Från första dagen ska utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige registreras i ett IMI-register, som vi i Transport ej har tillgång till. Dokumentet/beviset på anmäld utstationering ska finnas i hytten vid en kontroll, annars utfärdas en sanktionsavgift. Detta är jättebra, men lön och andra villkor då? Det skulle väl vara svenska löner som gällde när man körde här? Nej, troligen har chauffören hemlandets minimilöner, eller lite till med traktamenten. Det krävs alltså i dag att det utländska åkeriet har tecknat ett utstationeringsavtal eller svenskt kollektivavtal med Transport för att säkerställa att förarna har rätt lön, för minimilönen i Sverige är som ni alla vet noll kronor.

I mina ögon är det dags att transportköparna ställer krav på sina underentreprenörer om att det ska finnas ett tecknat kollektivavtal med Transport, för att dra sitt strå till stacken för en schyst åkerinäring med lika löner och villkor för alla, oavsett nationalitet. I Transports Ordning och redaverksamhet har vi flera gånger sett hur utländska aktörer kör linjetrafik här, med Sverige som utgångspunkt. Våra stora transportköpare låter detta pågå och bidrar därmed till lönedumpning. Man skyltar med sina fina policyer och I-ways och svär sig fria från ansvaret. Transportköparna har ju faktiskt inget att förlora på att man kräver kollektiv- eller utstationeringsavtal. Det man däremot kan råka illa ut för är att man i det nya direktivet också har ansvar för att kontrollera att transporten är laglig. Den som inte kontrollerar att transporten är laglig kan få böter eller fängelse.

I de register vi kan få ta del av från Arbetsmiljöverket, gällande utstationerande företag och tjänstemottagare i Sverige, ser vi många stora välkända transportköpare, speditörer och även statliga bolag.

Jag har även fått se hur utstationerade chaufförer runt Torsvik i Jönköping vara inlåsta på terminalområden på helgerna, att man får bo i gamla uttjänta verkstadslokaler. Det har skrivits i media om att man ser chaufförer rota i containrar efter något matnyttigt. Detta är Sverige i dag.

Sverige måste komma till stånd med att säkerställa så att svenska löner gällera när man har utstationerade chaufförer som kör cabotage här. Vi måste även ha en ordentlig kontrollerande instans som säkerställer att regelverken följs. Och där borde rimligtvis Transportarbetareförbundet vara inblandade och kontrollera löner och andra villkor.

Är det dags att vi börjar prata om att allmängiltigförklara vårt utstationeringsavtal för att komma till bukt med problemen? Men vi ska heller inte glömma de svenska åkerierna som bidrar till en osund konkurrens. Genom att utan kollektivavtal utnyttja våra nysvenska chaufförer och utländska bemanningsföretag, genom vidriga anställningsförhållanden och med löner som är långt under vårt svenska transportavtal. Vi har vid ett flertal tillfällen fått hjälpa utländska chaufförer som råkat illa ut då de arbetat för just sådana här svenska aktörer. Blivit blåsta på lön, bemötta med våld från arbetsgivaren, fått göra enskilda överenskommelser där man bland annat förbinder sig att betala tillbaka arbetsgivaravgiften. Vi behöver inte sådana rötägg till arbetsgivare i Sverige!

Så även här gäller det för våra Transportköpare, ställ krav på kollektivavtal!

Det är människor vi pratar om, yrkeschaufförer som ska kunna leva på sina löner, anständiga arbetsvillkor och försäkringar. Inte leva som moderna slavar. Det handlar om människors lika värde och sund åkerinäring för alla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.