Dagbok: Ordning och reda

Transportköpare måste ta ansvar

Middag på flaket
Close
Det är dags att transportköparna tar sitt ansvar för att de som fraktar deras varor har schysta villkor, tycker Ordning och redaverksamhetens Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson.
Close

Dagbok/del 2. När detta skrivs vet vi fortfarande inte helt säkert vad som blir verklighet av EU:s mobilitetspaket och de skarpare reglerna i transportbranschen. Vilka blir konsekvenserna för våra medlemmar och branschen?

Att skriva är inte alltid lätt, framför allt inte om man ska försöka skildra någonting som inte bör finnas år 2020. I vårt arbete i Ordning och reda får man uppleva en del som aldrig borde få hända i ett modernt Europa.

Vi mötte för ett tag sedan en chaufför (vi kallar honom Oleg) från östra delarna i Europa, som kör mediciner i internationella transporter. De flesta rundorna går i Skandinavien.

Oftast är han borta från familjen och sitt hem i fyra månader. Medan vi pratar med Oleg blir han mer och mer uppgiven, han harklar sig och med gråten i halsen säger han att hans barn inte känner igen honom längre.

Att ligga ute i en lastbil i fyra månader är i sig ett tufft jobb. Men att vara utan sin familj, inte ha någon att prata med, och inte ha pengar nog att kunna gå ut och köpa en bit mat och komma ifrån sitt jobb några timmar – gör inte saken lättare.

Tänk om det vore piloter som var utsatta för detta. Hur många av er hade klivit på planet till varmare länder om ni vetat att piloten levde i flygplanet under fyra månader? Att hen måste laga sin mat på gasolkök, tvätta kläderna under ena vingen och sedan utföra sina behov och köra en raggardusch på något mindre smickrande rastplatsdass.

Jag misstänker att merparten av er hade valt att stanna hemma. Någonstans hade ni nog varit rejält rädda för brister i flygsäkerheten och kanske valt att sola i solariet i stället.

Många varor har i dag märken som svanar, fairtrade, bra miljöval och nyckelhål. Men ingen märkning håller hela vägen till transporterna. Fairtrade tittar bara på om en vara produceras med schysta villkor.

Men för att transportköparna ska vakna kanske det krävs ett märke som berättar ifall varor har fraktats av företag som bryr sig om sin personal. I dag när vi pratar med transportköpare får vi väldigt ofta höra att det inte är olagligt det de gör! Och det är oftast sant.

Företagen som de anlitar är nämligen ute i en gråzon, främst för att EU-reglerna tillåter detta. Men någonstans måste nog våra transportköpare fundera på om de har någon moral över huvud taget. Det blir ju i slutändan alla vi som bor i Sverige som drabbas, då pengar som ska gå till vår välfärd plockas ut ur landet.

Därför, tänk efter när ni köper den där billiga bra-att-ha-saken på nätet med fri frakt. Eller när ni åker till en möbeljätte under januarirean. Eller när ni köper vissa matvaror. Fråga gärna vilka villkor chaufförerna som kört produkterna lever under.

Vi i Ordning och reda är säkra på att de flesta av er vill få slut på den sociala dumpningen i transportbranschen. Men vi kan inte bara förlita oss på att EU, facket, myndigheter och rättsväsendet löser detta.

Kom ihåg konsumentkraften. Ställ krav som kund, men även som anställd. Är du förtroendevald och vet att ditt företag köper transporter? Ställ då krav och försök vara med och påverka.

Ordning och redas nyårsönskning är att vi 2020 ska kunna komma ännu längre med att mota social dumpning som affärsmodell. Den är inte bara ett angrepp mot lastbilsbranschen och chaufförer, utan även en attack emot hela den svenska modellen.

God fortsättning och kämpa på därute!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.