Namnsamling för schysta villkor på Europas vägar. Anna Bergström, Seko, skriver på.
Close
Transport passar på att samla namn för schysta villkor på Europas vägar. Anna Bergström, Seko, skriver på.
Close

Transportare beredda på debatt om fackets framtid

Lönepolitik, a-kassa, pensioner, arbetslöshet och jämlikhet. Frågor som kan väcka debatt i de flesta sammanhang – och när alla LO-facken möts i synnerhet. Transports 18 ombud har förberett sig för fyra intensiva dagar på LO-kongressen. Samtidigt samlar förbundet namn till kampanjen för schysta transporter i Europa.

Vart fjärde år håller LO kongress. 300 valda ombud och de 100 som sitter i LO:s representantskap tar över och bestämmer åt vilket håll LO ska gå. I stort och smått.

– Vi ska vara en del av våra medlemmars vardag, sa Karl-Petter Thorwaldsson i sitt inledningstal. Vi ska ta med deras frågor in i LO.

Han tog också upp mordet på Labourpolitikern Jo Cox som drev linjen att Storbritannien ska stanna i EU.

– Vi måste få slut på det våld som gör att vi inte kan utöva vårt politiska eller fackliga arbete utan att riskera våra liv, sa Karl-Petters Thorwaldsson.

Själv räknar han nog med att få fortsätta som LO:s ordförande när kongressen är över. Så lyder valberedningens förslag. Ombuden röstar i morgon, lördag.

Samma dag blir det debatt om hur LO – som består av de 14 arbetarfacken – ska organiseras i framtiden. Transports förslag att på sikt slå ihop alla förbunden till ett mega-LO är ett av inspelen till den diskussionen.

Ombudet Emilie Eklund samlar i första pausen namnunderskrifter till medborgarinitiativet Fair transport. Hon räknar med att alla som är så fackligt engagerade att de befinner sig på LO:s kongress också ska skriva på för schysta villkor på vägarna. Om de inte redan har gjort det.

– Självklart, säger Anna Bergström från Seko, när hon har skrivit på. Om vi ska ha schysta villkor på vår arbetsmarknad måste det vara schysta villkor i hela kedjan.

Samma inställning har Marika Eriksson, Kommunal, som också signerar Fair transportkampanjen vid Transports bord utanför kongressalen.

Medborgarinitiativet för schysta transporter drivs av antal europeiska fackförbund – med målet en miljon underskrifter. När underskrifterna, insamlade via nätet, finns på plats måste EU-kommissionen lyssna på kraven och överväga att ändra lagarna.

I dag, strax innan LO-kongressen invigdes, var antalet underskrifter 124 870 i hela Europa. I Sverige hade 16 444 namn samlats in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.