Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.
Close
Tommy Wreeth, förbundsordförande Tranport, berättar om kraven som utväxlats mellan Transport och Transportföretagen där Transport kräver 5,5 procent i löneökning.
Close

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Under två dagar träffades Transports och Transportföretagens delegationer ute på Djurönäset utanför Stockholm. Första dagen ägnades åt framtidsspaningar och inspirationsföreläsningar. Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och Tina Thörner, framgångsrik svensk kartläsare inom rally, fanns på plats för att sätta fart på tankarna.

– Vi pratade om utmaningar och problem som branschen står inför. Till exempel förarbristen. Vi är rätt överens om problembilden och de utmaningar vi har, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Lika överens är nog inte motparterna om kraven som utväxlades under andra dagen. Transport kräver en löneökning på 5,5 procent och ett fast engångbelopp på 5 726 kronor. Engångbeloppet är beräknat på prolongeringen under förra avtalsperioden. Då alla löntagare fick vänta sju månader på löneökning. För transportavtalet var varje månad värd 818 kronor; 7 x 818 blir 5 726 kronor. Transportarbetareförbundet har också föreslagit ett ettårigt avtal.

– Motparten håller fast vid det de tidigare sagt, att de ställer sig bakom märket och att de vill se ett engångsbelopp likt den tyska modellen. I den tyska lösningen var engångbeloppet skattefritt och det kräver även vi att det ska vara, säger Tommy Wreeth.

Vid den här första sittningen utbytte parterna krav och det fanns möjlighet att förklara hur man menar och ställa frågor till varandra. Själva förhandlandet kommer i nästa steg.

– Vi har nya sittningar på kanslinivå månadsskiftet januari/februari. De faktiska förhandlingarna påbörjas sedan under andra halvan av mars månad. Det är då vi ser hur långt ifrån, eller nära, vi står varandra, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Abdullah mahpdallah:
    16 februari, 2023

    Håller med många nedan! Ob-tilläggen är skrattretande. Det måste ni försöka ordna till. Se till att få igenom 10-20 kr höjning i alla fall.

  2. Bengt Svensson:
    9 februari, 2023

    Arbetstidsförkortningen för nattarbete är ju en skam, en minut per arbetad ob timma. Det borde ligga på 3-5 minuter minst. Sen ob-tilläggen är ruggigt låga för oss terminalarbetare!

  3. Fjärris:
    26 januari, 2023

    Hur kommer det bli för oss som har bytt jobb efter att avtalet blev klart vid förra förhandlingen? Ska min nuvarande arbetsgivare stå för engångsavgiften eller kommer den hamna på den förra? Eller hamnar man mellan stolarna på något sätt?

  4. Kristina Sjöberg:
    27 januari, 2023

    Våra yrkande berör det avtal vi har för avsikt att teckna då det nuvarande avtalet går ut. Så det vi kommer överens om i ett nytt avtal berör tiden från och med avtalets tecknade och innebär att det är nuvarande arbetsgivare som står för löneökningar och dylikt.

    Hälsningar
    Peter Winstén ,Transports avtalssekreterare

  5. Mattias Lind:
    24 januari, 2023

    Varför förhandla så sent?
    Nya avtalet ska väl vara på plats första april. Då är det rätt passande att börja förhandla under andra halvan av mars, ett stort skämt.
    Innebär nog att vi inte får höjda löner direkt utan någon form av retroaktiv höjning. Srejkvarslet borde läggas i mitten av mars istället och kräva ännu högre löneökningar, främst kraftigt högre ob och risktillägg då vi är en kraftigt utsatt arbetsgrupp med ökande olyckor och dödsfall bland våra kollegor. Men samhället nyttjar oss som kanonmat på frontlinjen. Hur många kan sköta sina jobb om inte vi sköter våra.....trots det anses vi inte som samhällsviktiga.
    Hoppas att förbundet kan ställa upp för oss på botten den här gången.
    Backa inte på kraven!

  6. Peter Jansson:
    22 januari, 2023

    När jag arbetade som anställd så kunde jag arbeta 13-14 timmar på ett arbetspass utan att få någon övertidsersättning. De flesta anser att arbetar man längre än 8 timmar så är det övertidsersättning man skall ha så enkelt är det. Låga löner och långa arbetspass på dygnets alla timmar och på årets alla dagar vid till exempel livsmedelstransporter till butiker är inte något som lockar dagens arbetskraft. Överallt i samhället är det tillgång och efterfrågan som avgör vilken nivå lönen hamnar på, men inte när det gäller chaufför där man i många år har sagt att det är brist på chaufförer, men ingen vill betala bättre än avtalslönen. För egen del är jag en frisk och vital pensionär på 56 år så jag hade mycket väl kunnat tänka mig att börja arbeta igen för en lön på t.ex. 100000 kr/månad och arbete 6 timmar per dag/5 vardagar i veckan. Lönerna för lastbilschaufför måste höjas för att höja statusen på yrket och attrahera dagens arbetskraft då lönerna har släpat efter övriga löner på arbetsmarknaden.

  7. Svenne:
    22 januari, 2023

    OB-tillägget för nattarbetare måste ses över då det är väldigt lågt. Även arbetstidsförkortningen är inte mycket för nattarbetare. Hoppas det blir ändring på det.
    Många på mitt nattpass går hem vissa dagar i förtid då dom inte orkar vara kvar alla timmar. Det behöver bli fler fördelar med att jobba nätter. Framför allt mer vila och ledigt.
    Sen har många jobbat i branschen 10-15 år. Det borde vara bättre löneökningar för en anställd som varit dedikerad så pass länge.

  8. Peter:
    20 januari, 2023

    Återigen för dåligt, vi har hamnat längre å längre efter i löneutvecklingen än andra branscher i flera år, är det dessutom stor brist på chaufförer som det varit i flera år borde löneutvecklingen ta ordentlig fart.

  9. Sture Ek:
    19 januari, 2023

    Det återstår att se hur mycket det blir och förhoppningsvis så viker sig inte transport.
    Det har blivit dyrt med allting och lönen har aldrig följt med i utvecklingen.

  10. Patrik:
    19 januari, 2023

    En rejäl lönesänkning !
    Trodde att det skulle matcha inflationen bättre.
    Man blir besviken.

Lästips:

Förhandlingarna om nya flygavtal har startat

Avtal 2023. Transport och Transportföretagen Flyg har inlett sina förhandlingar om tre kollektivavtal. Facket satsar mest krut på pengar.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Foto: Albin Händig

”Det behövs fler vägkontroller”

Åkeri. Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell tycker att det är bra att reglerna från mobilitetspaketet finns på plats, men: – Med nya regler är det en massa barnsjukdomar och ett regelverk som tolkas olika över hela Europa. Förare och fordon kan ju på en dag befinna sig i fyra olika länder. Då är det rätt viktigt att man tolkar tillsammans.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tecknat avtal på gott och ont

Taxi. Reaktionerna är blandade. Vissa väsentliga krav har lyfts in i det nya taxiavtal som tecknades på onsdagen, framhåller de Transportarbetaren talat med. Andra uttrycker besvikelse över att strejken är avblåst.

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

Skärpta regler för A-traktorer

Trafik. De senaste åren har flera svåra olyckor med A-traktorer inträffat. Regeringen har därför beslutat om nya regler för att öka säkerheten. Det innebär bland annat krav på bilbälte från och med den 31 augusti.

Johanna Nero. Foto: Lilly Hallberg

9/9: Till er, alla yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag hyllar vi dem som får allt att rulla, alla tider och alla dagar året runt. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Höga kostnader bromsar elväg

Elektrifiering. Upphandlingen av Sveriges första permanenta elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro har stött på patrull. Anbuden som kommit in till Trafikverket är så höga att myndigheten drar i bromsen.

Otrygga anställningar kan öka risken att dö i förtid

Forskning. Vikariat radat på vikariat, otillräcklig lön, lågt inflytande över arbetet och svårt att utnyttja sina rättigheter på jobbet. En ny studie vid Karolinska institutet visar att osäkra, otrygga anställningar kan öka risken att dö i förtid.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.

Sparpaket slår hårt mot bud

Tidningsbud. Nära hälften av Västsvensk Tidningsdistributions tidningsbud kan tvingas sluta i vissa områden. Under hösten genomför distributionsbolaget stora förändringar i utdelningen av morgontidningar, en följd av neddragningar hos mediejätten Stampen.

spelkort vabb foto: John Antonsson

Kvinnliga tidningsbud i vabbtopp

Arbetsliv. Kvinnliga tidningsbud är en av de yrkesgrupper som tar ut flest vabbdagar. Minst vabb tar chefer ut, enligt ny rapport från Försäkringskassan.

Jag & jobbet
Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”

”Alla människor behöver respekt”

Bevakning. Per Svedberg blev väktare för att han inte ville jobba med människor. Men upptäckte att just det är själva kärnan i jobbet. Han försöker alltid se människan, bortom deras ibland bråkiga, stökiga beteende.