Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.
Close
Tommy Wreeth, förbundsordförande Tranport, berättar om kraven som utväxlats mellan Transport och Transportföretagen där Transport kräver 5,5 procent i löneökning.
Close

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Under två dagar träffades Transports och Transportföretagens delegationer ute på Djurönäset utanför Stockholm. Första dagen ägnades åt framtidsspaningar och inspirationsföreläsningar. Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och Tina Thörner, framgångsrik svensk kartläsare inom rally, fanns på plats för att sätta fart på tankarna.

– Vi pratade om utmaningar och problem som branschen står inför. Till exempel förarbristen. Vi är rätt överens om problembilden och de utmaningar vi har, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Lika överens är nog inte motparterna om kraven som utväxlades under andra dagen. Transport kräver en löneökning på 5,5 procent och ett fast engångbelopp på 5 726 kronor. Engångbeloppet är beräknat på prolongeringen under förra avtalsperioden. Då alla löntagare fick vänta sju månader på löneökning. För transportavtalet var varje månad värd 818 kronor; 7 x 818 blir 5 726 kronor. Transportarbetareförbundet har också föreslagit ett ettårigt avtal.

– Motparten håller fast vid det de tidigare sagt, att de ställer sig bakom märket och att de vill se ett engångsbelopp likt den tyska modellen. I den tyska lösningen var engångbeloppet skattefritt och det kräver även vi att det ska vara, säger Tommy Wreeth.

Vid den här första sittningen utbytte parterna krav och det fanns möjlighet att förklara hur man menar och ställa frågor till varandra. Själva förhandlandet kommer i nästa steg.

– Vi har nya sittningar på kanslinivå månadsskiftet januari/februari. De faktiska förhandlingarna påbörjas sedan under andra halvan av mars månad. Det är då vi ser hur långt ifrån, eller nära, vi står varandra, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Abdullah mahpdallah:
    16 februari, 2023

    Håller med många nedan! Ob-tilläggen är skrattretande. Det måste ni försöka ordna till. Se till att få igenom 10-20 kr höjning i alla fall.

  2. Bengt Svensson:
    9 februari, 2023

    Arbetstidsförkortningen för nattarbete är ju en skam, en minut per arbetad ob timma. Det borde ligga på 3-5 minuter minst. Sen ob-tilläggen är ruggigt låga för oss terminalarbetare!

  3. Fjärris:
    26 januari, 2023

    Hur kommer det bli för oss som har bytt jobb efter att avtalet blev klart vid förra förhandlingen? Ska min nuvarande arbetsgivare stå för engångsavgiften eller kommer den hamna på den förra? Eller hamnar man mellan stolarna på något sätt?

  4. Kristina Sjöberg:
    27 januari, 2023

    Våra yrkande berör det avtal vi har för avsikt att teckna då det nuvarande avtalet går ut. Så det vi kommer överens om i ett nytt avtal berör tiden från och med avtalets tecknade och innebär att det är nuvarande arbetsgivare som står för löneökningar och dylikt.

    Hälsningar
    Peter Winstén ,Transports avtalssekreterare

  5. Mattias Lind:
    24 januari, 2023

    Varför förhandla så sent?
    Nya avtalet ska väl vara på plats första april. Då är det rätt passande att börja förhandla under andra halvan av mars, ett stort skämt.
    Innebär nog att vi inte får höjda löner direkt utan någon form av retroaktiv höjning. Srejkvarslet borde läggas i mitten av mars istället och kräva ännu högre löneökningar, främst kraftigt högre ob och risktillägg då vi är en kraftigt utsatt arbetsgrupp med ökande olyckor och dödsfall bland våra kollegor. Men samhället nyttjar oss som kanonmat på frontlinjen. Hur många kan sköta sina jobb om inte vi sköter våra.....trots det anses vi inte som samhällsviktiga.
    Hoppas att förbundet kan ställa upp för oss på botten den här gången.
    Backa inte på kraven!

  6. Peter Jansson:
    22 januari, 2023

    När jag arbetade som anställd så kunde jag arbeta 13-14 timmar på ett arbetspass utan att få någon övertidsersättning. De flesta anser att arbetar man längre än 8 timmar så är det övertidsersättning man skall ha så enkelt är det. Låga löner och långa arbetspass på dygnets alla timmar och på årets alla dagar vid till exempel livsmedelstransporter till butiker är inte något som lockar dagens arbetskraft. Överallt i samhället är det tillgång och efterfrågan som avgör vilken nivå lönen hamnar på, men inte när det gäller chaufför där man i många år har sagt att det är brist på chaufförer, men ingen vill betala bättre än avtalslönen. För egen del är jag en frisk och vital pensionär på 56 år så jag hade mycket väl kunnat tänka mig att börja arbeta igen för en lön på t.ex. 100000 kr/månad och arbete 6 timmar per dag/5 vardagar i veckan. Lönerna för lastbilschaufför måste höjas för att höja statusen på yrket och attrahera dagens arbetskraft då lönerna har släpat efter övriga löner på arbetsmarknaden.

  7. Svenne:
    22 januari, 2023

    OB-tillägget för nattarbetare måste ses över då det är väldigt lågt. Även arbetstidsförkortningen är inte mycket för nattarbetare. Hoppas det blir ändring på det.
    Många på mitt nattpass går hem vissa dagar i förtid då dom inte orkar vara kvar alla timmar. Det behöver bli fler fördelar med att jobba nätter. Framför allt mer vila och ledigt.
    Sen har många jobbat i branschen 10-15 år. Det borde vara bättre löneökningar för en anställd som varit dedikerad så pass länge.

  8. Peter:
    20 januari, 2023

    Återigen för dåligt, vi har hamnat längre å längre efter i löneutvecklingen än andra branscher i flera år, är det dessutom stor brist på chaufförer som det varit i flera år borde löneutvecklingen ta ordentlig fart.

  9. Sture Ek:
    19 januari, 2023

    Det återstår att se hur mycket det blir och förhoppningsvis så viker sig inte transport.
    Det har blivit dyrt med allting och lönen har aldrig följt med i utvecklingen.

  10. Patrik:
    19 januari, 2023

    En rejäl lönesänkning !
    Trodde att det skulle matcha inflationen bättre.
    Man blir besviken.

Lästips:

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?