Transports avtalsråd 10 oktober 2022.
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth talade till ett 60-tal deltagare på Transports första av fyra avtalsråd.
Close
Avtalsrörelsen

Startskott för Transports avtalsförhandlingar

Avtal. Ett 60-tal förtroendevalda från hela landet samlades på ett hotell utanför Arlanda för Transports första avtalsråd. Avtalskrav för åkeri, terminal och bensin diskuterades.

Förbundsordförande Tommy Wreeth inledde det två dagar långa avtalsrådet med att säga att när han lyssnar runt är det många som säger att det här kommer att bli den krångligaste och svåraste avtalsrörelsen någonsin. Arbetsgivaren lyfter den höga inflationen som skäl till att hålla lönerna nere och löntagarna vill ha reallöneökningar.

– Det som hörs bland en klar majoritet av medlemmarna är att högsta prioritet är en rejäl löneökning utifrån världsläget med hög inflation och prisökningar och räntehöjningar. På så sätt är ju den högsta prioriteringen redan avgjord i kommande avtalsrörelse. Sen ska vi givetvis processa fram ytterligare krav på avtalsråden, sa Tommy Wreeth.

Avtalsrådet är det första av fyra och förtroendevalda inom avtalen för åkeri, terminal, bensin och garage samt bilvård fanns på plats i en fullsatt sal på ett hotell några kilometer från Arlanda.

– Det här med avtalsråd gör att fler förtroendevalda är med och kommer med idéer och förslag på yrkanden. Ni har med er tankar från era arbetsplatser och det är jättebra. Det gör att vi blir relevanta för alla yrkesgrupper och inte bara för dem som skriker högst.

Det är ännu för tidigt att sia om det blir korta eller långa avtal. Och vad de faktiskt kommer att innehålla.

– Ska vi tro på motparten har det här landet gått åt helvete de senaste 20 åren. Så det vi ska göra nu är att hålla i och mejsla fram avtalskrav precis som vanligt. Hur det sedan ser ut när vi kommer i skarpt läge får vi se då. Kanske att inflationen gett med sig och då bör vi ha ett gynnsammare utgångsläge, sa Tommy Wreeth.

Vad säger arbetsgivarna?

Med på avtalsrådet fanns även representanter från motparten, arbetsgivarsidan. På plats fanns Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Hanna Ahlsén, förhandlingschef motor och drivmedel på Transportföretagen. De berättade om hur de ser på kommande avtalsrörelser ur ett makroperspektiv med fokus på inflation, kris och krig.

– Inflationen är betydligt högre än normalt och det ger en helt ny verklighet för oss att förhandla i. Jag tycker att det finns en medvetenhet hos de fackliga företrädarna om vikten av att vara återhållsamma så att inte företagen tappar konkurrenskraft. Men jag förstår också att det är skitsvårt att förklara det för medlemmarna som får allt dyrare levnadsomkostnader, sa Marcus Dahlsten.

Svenskt Näringsliv med sina 49 organisationer har klarat av att samordna sig. Klart är att de ställer sig bakom industrimärket.

– Hur LO kommer att samordna sig vet jag inte. Och jag sticker inte under stol med att jag är irriterad över LO:s katastrofdåliga ingångsjobb inför den här avtalsrörelsen. Att ha två olika regelverk, ett för dem som skrivit på huvudavtalet och ett för dem som står utanför, är att krångla till det oerhört för framför allt små företag. De har nog med att följa och förstå ett regelverk, sa Marcus Dahlsten.

Transport är ett av fackförbunden som inte ingår i det nya huvudavtalet som trädde i kraft den 1 oktober.

– Att vi sa nej till huvudavtalet handlar inte om att vi är emot omställning. Men det ser lite olika ut för våra medlemsgrupper än vad det gör för till exempel IF Metall. Och för oss kostade huvudavtalet mer än det smakade. Men man ska aldrig säga aldrig. Vi kanske ändrar oss, sa Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Transportarbetarens logga

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.