Ann-Sophie Graemer och Linda Svensson ingår i Transports förhandlingsdelegation för bensinstationsavtalen.
Close
Ann-Sophie Graemer och Linda Svensson ingår i Transports förhandlingsdelegation för bensinstationsavtalen.
Close

Transport intensifierar avtalsförhandlingarna

Nu står mackpersonalen på tur. I dag, tisdag, inledde Transport förhandlingarna som rör omkring 5 000 medlemmar på bensinstationerna. Ett av de fackliga målen är att få bort en bestämmelse som ger lägre betalt när anställda jobbar mertid.

Den 29 mars klev Transport in i avtalsrörelsen. Bensinmackarna är den femte gruppen som kommer in på banan.

Dagens förhandlingar kan komma att påverkas av utvecklingen för den största medlemsgruppen – åkerichaufförer och terminalarbetare. Där har den stora förhandlingsdelegationen kallats in till klockan 15 i eftermiddag.

Ombuden får då ta ställning till ett sammanhållet bud som tröskats fram under de gångna veckorna. Skulle åkeri/terminal gå i mål är det troligt att uppgörelsen blir styrande för Transports övriga avtalsområden.

Ann-Sophie Graemer jobbar på en Statoilstation i Uppsala och ingår i den fackliga delegation som nu förhandlar mot två organisationer – Petroleumbranschens arbetsgivareförbund (PAF) och Motormännens arbetsgivareförbund (MAF). PAF reglerar villkoren på Statoil och MAF på övriga stationer, utom OKQ8 som har ett tredje avtal.

I startskedet är parterna faktiskt överens om att försöka slå ihop MAF- och PAF- avtalen till ett.

Vilka förväntningar har Ann-Sophie Graemers arbetskamrater inför avtalsförhandlingarna?

– Det har inte varit så mycket snack. Många hos oss är studenter som jobbar extra, de är inte med i facket. Men när jag förklarat att jag sitter med i Transports förhandlingsdelegation blir kommentaren oftast: ”Fixa en rejäl lönehöjning!”

Ann-Sophies station är relativt nybyggd och ligger vid E4 som fick en ny sträckning utanför Uppsala för några år sedan.

– Vi har väldigt många kunder, de flesta som långreser hamnar hos oss förr eller senare. Läget gör tyvärr att vi har många smitare också. I snitt är det nog en om dagen som struntar i att betala.

Oljebolaget Statoil har sålt hela sitt stationsnät och under våren kommer mackarna att byta namn till Circle K. En ny ägare har också inneburit andra förändringar, tycker Ann-Sophie Graemer:

– De har blivit ännu stressigare. Nu räknar man minuter.

Deltider är vanligt på landets bensinstationer. Arbetsgivarna anställer på låt säga 50 procent och sedan är personalen piskad att jaga mertid. Lösningen innebär förstås flexibilitet för arbetsgivaren. Men inte bara det. I bensinstationsavtalen är mertid faktiskt billigare än ordinarie arbetstid.

– Det är en av de viktigaste frågorna i årets avtalsrörelse. Här måste vi få en förändring, säger ombudsman Magnus Larsson, som ansvarar för bensinavtalen.

Transport har kallat in förhandlingsdelegationen två dagar, det vill säga måndag och tisdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.