Kvällsjobb i Gävle hamn. Lastning av container.
Close
Slut med kvällsjobb i Gävle hamn, om inte Transport och bolaget kommer överens före den 1 juni.
Close

Transport har sagt upp avtal

De lokala överenskommelserna i Gävle hamn är uppsagda. Samtal med arbetsgivaren har rullat i gång. – Medlemmarna var så kritiska till uppgörelserna om arbetstiden och organisationen att vi valde att säga upp dem, säger Pauli Brunila, vice ordförande i Transportklubben.

I bakgrunden finns den omorganisation som startade när bolaget Baltic See Gateway tog över hamnen – och som i höstas slutade med att åtta hamnarbetare och sex tjänstemän sades upp.

Då skrev facket under flera lokala överenskommelser. Bland annat de som Transport sade upp i förra veckan: den om arbetstidsförläggningen och den om grupporganisationen. Missnöjet bland hamnarbetarna har bland annat handlat om att stressen ökat efter uppsägningarna och att arbetstider har senarelagts.

– Vi hann inte ha medlemsmöte innan vi skrev under, berättar Pauli Brunila. Och vi har fått mycket kritik från medlemmarna för att överenskommelserna inte fungerar. Men nu har vi sagt upp dem.

Detta innebär stopp för kvällsjobb i Gävle hamn om facket och arbetsgivaren inte kommer överens före den 1 juni. Det stora lokala avtalet har hamnbolaget redan sagt upp. Om inga lokala överenskommelser finns på bordet i sommar träder det centrala hamnavtalet i kraft, och det innebär enbart dagtidsjobb.

Pauli Brunilas förhoppning är att en ny uppgörelse om arbetstidernas förläggning ska finnas innan avtalstiden löper ut. Samma förhoppning uttrycker Baltic See Gateways chef Håkan Bergström.

– Det här är problematiskt för oss. Vi är beroende av arbetstid utöver dagtidsarbete för att kunna serva kunderna, säger han till Gefle Dagblad.

Parterna möts den 24 mars för att påbörja den nya förhandlingen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.