Tidningsbuden mindre sjuka

Allt fler yrkesförare och bevakningsanställda drabbas av långdragna sjukdomar. Detsamma gäller godshanterare och lagerarbetare. För tidningsbud och brevbärare har andelen långtidssjuka däremot minskat på sju års sikt

Övriga transportyrken finns inte med i Afa försäkrings statistik från 2014 och åren dessförinnan. Bolagets rapport om arbetsolyckor, sjukdomar kopplade till jobbet och långa sjukskrivningar som inte betecknas som jobbrelaterade släpptes i dag.

En titt på statistiken visar att 25 av 1 000 yrkesförare blev långtidssjuka under 2014. Långtidssjuk betyder att de var borta från jobbet i mer än 90 dagar. Ungefär lika stor andel av dem som jobbar med godshantering och på lager drabbades av långdragen sjukdom.

Bland väktare och ordningsvakter var 19 av 1 000 anställda sjukskrivna i mer än 90 dagar.

De tre branscherna följer mönstret för alla yrken som Afa har granskat: Andelen långtidssjuka har ökat stadigt sedan 2008. Sjukdomar och förslitningar i muskelsystemet samt psykiska diagnoser är vanligast.

Motsatsen gäller för tidningsbud (och brevbärare som ingår i samma yrkesgrupp). Där var 20 av 1 000 långtidssjukskrivna 2014, en kraftig minskning jämfört med sju år tidigare. Även när det gäller allvarliga olycksfall har kurvan vänt för tidningsbuden.

– Det är inte så konstigt, säger Marianne Olsson, tidningsbud och skyddsombud i Gällivare.

Hon berättar om rutiner som har kommit de senaste åren. Instruktioner om hur tidningsbuden ska lyfta, maxvikt på tidningsbuntarna och information om lastsäkring. Tidningsbud har också fått personliga larm som ska skydda dem.

Men själv har Marianne Olsson hamnat tillfälligt i rullstol efter en arbetsolycka för två och ett halvt år sedan. Hon har berättat om halkolyckan i Transportarbetaren – och vägen tillbaka till jobb både som tidningsbud och på bensinmack. Men så drabbades hon av inflammation i hela foten. Och efter en operation tvingas hon nu ta sig fram i rullstol.

– Jag bråkar med Afa om ersättning för en tidigare sjukskrivningsperiod, berättar hon. Inflammationen i foten gjorde att blodtrycket ändrades, men Afa har inte gått med på att det hör ihop med olyckan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.