Vamsi Savaram och Håkan Norborg
Close
Till expeditionen på Kungsholmen kommer medlemmar när de har problem, eller bara vill prata bort en stund. Där hittar de Vamsi Savaram, gångbud i Sundbyberg, eller Håkan Norborg, bilburet bud i Sollentuna.
Close
Månadens sektion

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.

– Arbetsgivarna tjänar otroliga pengar på bud som inte anmäler att de jobbar extra tid, säger Håkan Norborg.

Tillsammans med Vamsi Savaram (Vamsikrishna står det i passet) turas han om att bemanna expeditionen, med ingång från gatan på Kungsholmen mitt i stan.

Båda sitter i tidningsbudssektionens styrelse, som i mycket liknar en arbetsplatsklubb eftersom alla bud i Stockholmsområdet har samma arbetsgivare: Premo. Båda två är också skyddsombud.

Och en natt i veckan är de ute på någon av de 36 filialerna och träffar buden innan de ska ut på sin runda. Vid senaste besöket fick Transport fem nya medlemmar. Andra gånger blir det mest skäll på att ”facket inte gör nåt”.

Att just tiden är ett av de stora problemen för tidningsbuden och Transports sektion i Stockholm är tydligt. Var och en ska själv ringa in på morgonen om trakten tar längre tid än vad som står i schemat.

– Men många låter bli. En del vill hjälpa arbetsgivaren och på så sätt få mer ordinarie tid. Andra är här på arbetstillstånd och måste ha sitt jobb i fyra år för att få stanna i Sverige, och de vill inte göra sig obekväma, berättar Håkan Norborg.

Att få betalt för den inrapporterade extratiden kan också vara svårt ibland. Då blir det en fråga för facket.

kvinnostatyett
Från början var alla Stockholms tidningsbud kvinnor, därav statyetten på dagens fackexpedition.  Foto: Lena Blomquist

Bland Stockholms tidningsbud finns de som försöker leva på sitt jobb. Det finns extraknäckare som kanske studerar parallellt – och det finns de som kommer från länder utanför EU och har arbetstillstånd från Migrationsverket kopplat till sitt jobb. De olika grupperna har skilda förväntningar på vad facket kan och ska göra.

– I höst ska vi komma
i gång med fackliga utbildningar på engelska igen, säger Håkan Norborg.

Vamsi Savaram har själv sitt ursprung i Indien, och pluggar telekommunikation parallellt med tidningsutdelning och fackligt engagemang. Han tar upp en fråga som speciellt engagerar dem som har sitt hemland långt från Sverige:

– Vi är tvungna att ta semestern på sommaren … och då är det 40-50 grader  i Indien. Många av oss som är utlänningar vill ta den långa semestern på vintern i stället.

Hittills har det varit svårt att övertyga arbetsgivaren om en kompromiss då buden skulle få turas om att ta vintersemester.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michel Saint-Hialire:
    27 maj, 2019

    Helt rätt. Med den nya budboken kan vi inte se arbetstiden som tidigare. Det är också svårt att läsa lönebeskeden för att kolla ifall man fått rätt ersättning för extra arbetstid. Vi måste få veta exakt vad vår arbetstid är på varje trakt och natt. Vi måste också få möjlighet att ta semester på vintern.
    Slitage och bensinkostnader på våra egna bilar motsvaras inte heller med den ersättning vi får. Faktum är att detta jobb har slavliknande arbetsförhållanden.Ingen vågar protestera då man då kan hamna i onåd.Filialföreståndarna står sällan på vår sida gentemot Premo. Perfekt för Premo att anställa invandrare som inte vet sina rättigheter och inte törs säga emot.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Tid att tänka på tidningsdistributören!

Tidningsbudens dag. Lördagen den 11 oktober är det dags att hylla alla tidningsbud världen över på yrkeskårens egen dag.

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.