Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster
Close
Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina.
Close
Nattsvart i flyg och taxi

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

De fyra blandrashundarna snor kring cateringlastaren Thomas Belvéns ben utanför huset i Märsta, mindre än en mil från arbetsplatsen vid Arlanda. Huset är upp och nervänt, men sakta växer ett nytt kök fram.

– Jag är väldigt glad att jag haft renoveringen att lägga kraft och energi på. Min fru Lina och jag har gjort det mesta själva, men anlitat en snickare för finsnickeriet. Jag tror det är viktigt att ha en sysselsättning vid sidan av jobbet, när man är hemma på permittering, säger Thomas.

– Annars är det lätt att försoffas, köra tv-sittning till fyra på natten.

Hustrun kokar kaffe i husvagnen, inköpt för bara någon månad sen när semesterplanerna gick i stöpet. Tanken var att fira 10-årig bröllopsdag på Cypern med de sex barnen, men så kom coronan.

Den 23 mars blev Thomas och kollegorna permitterade på Gate gourmet, som förser planen med mat och dryck. Den 1 maj utökades den arbetsfria tiden till 80 procent. Kvar blev 20 procents arbetstid och permitteringslön.

– Jag vill ju jobba mer, är så funtad. Men när permitteringen utökades blev det tydligt att krisen var djupare än jag först trodde och hoppades.

Frun jobbar full tid i barnomsorgen och familjen har relativt låga omkostnader, berättar Thomas. Ett års amorteringsbefrielse på huslånet hjälper också till.

–Vi har blivit förskonade från det värsta.

Thomas Belvén och hunden Semlan. Foto: Justina Öster
Thomas Belvén och hunden Semlan. Foto: Justina Öster

Rutiner är viktiga när fritiden växer. Thomas stiger upp klockan sju och går och lägger sig när nyheterna är över, efter elva.

I april jobbade Thomas två pass. Men nu har han tagit ut komptid och bytt tider med kollegor och ska inte inställa sig igen förrän den 15 juni klockan 05.18. Om det inte ändras.

Thomas är skyddsombud och sitter i klubbstyrelsen. När de kallade till fackmöte, på videolänk, för en tid sen anslöt ett 40-tal medlemmar.

– Jag fick känslan att alla vill tillbaka och börja jobba igen. Vissa tror inte att företaget överlever krisen. Det gör jag. De är så pass stora i hela världen, men kommer nog att säga upp personal.

Thomas arbetar 13-timmarspass. I coronatid har de städat bilar, gårdar och utrymmen. Sådant lastarna inte hunnits med tidigare, när de stressat från den ena flighten till den andra. I allt snabbare tempo.

– Det finns en sjuklig jakt på att minimera kostnader, inom flyget. Man drar ner och drar ner. Vi får springa fortare.

Thomas berömmer regeringen för beslutet att införa korttidspermitteringar. Ett steg mot att åter bli ett arbetarparti, tycker han.

– Annars hade vi nog fått varsel om uppsägningar. Vad kostnaden för staten blir vet jag inte, men jag tror ändå att det är den billigaste åtgärden för samhället. Hoppas Tillväxtverket har tid och kraft att granska företag som utnyttjar systemet. De som fuskar med skattepengar ska betala tillbaka, anser Thomas Belvén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Birgersson:
    28 maj, 2020

    I papperstidningen finns en bildtext som lyder: skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Vad för slags larm? Vidareutveckla gärna!

  2. Justina Öster:
    1 juni, 2020

    De båda skyddsombuden berättade för mig att de tidigt kontaktade Gate gourmets ledning när coronapandemin blev känd och efterlyste skyddsutrustning och skyddsrutiner för cateringlastarna. Enligt ombuden dröjde det innan de fick gehör, men när utrustningen väl kom var de nöjda med den. Justina Öster, reporter

Lästips:

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Microsofts serverhallar i Gävle

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

Filip Rydolw

... ordförande för Arlandaklubben som organiserar flygplatskontrollanter. Först drabbades ni av pandemi och nedskärningar, sen blev det sommarkaos och personalbrist. Hur har ni det nu på Arlanda?

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.