Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster
Close
Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina.
Close
Nattsvart i flyg och taxi

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

De fyra blandrashundarna snor kring cateringlastaren Thomas Belvéns ben utanför huset i Märsta, mindre än en mil från arbetsplatsen vid Arlanda. Huset är upp och nervänt, men sakta växer ett nytt kök fram.

– Jag är väldigt glad att jag haft renoveringen att lägga kraft och energi på. Min fru Lina och jag har gjort det mesta själva, men anlitat en snickare för finsnickeriet. Jag tror det är viktigt att ha en sysselsättning vid sidan av jobbet, när man är hemma på permittering, säger Thomas.

– Annars är det lätt att försoffas, köra tv-sittning till fyra på natten.

Hustrun kokar kaffe i husvagnen, inköpt för bara någon månad sen när semesterplanerna gick i stöpet. Tanken var att fira 10-årig bröllopsdag på Cypern med de sex barnen, men så kom coronan.

Den 23 mars blev Thomas och kollegorna permitterade på Gate gourmet, som förser planen med mat och dryck. Den 1 maj utökades den arbetsfria tiden till 80 procent. Kvar blev 20 procents arbetstid och permitteringslön.

– Jag vill ju jobba mer, är så funtad. Men när permitteringen utökades blev det tydligt att krisen var djupare än jag först trodde och hoppades.

Frun jobbar full tid i barnomsorgen och familjen har relativt låga omkostnader, berättar Thomas. Ett års amorteringsbefrielse på huslånet hjälper också till.

–Vi har blivit förskonade från det värsta.

Thomas Belvén och hunden Semlan. Foto: Justina Öster
Thomas Belvén och hunden Semlan. Foto: Justina Öster

Rutiner är viktiga när fritiden växer. Thomas stiger upp klockan sju och går och lägger sig när nyheterna är över, efter elva.

I april jobbade Thomas två pass. Men nu har han tagit ut komptid och bytt tider med kollegor och ska inte inställa sig igen förrän den 15 juni klockan 05.18. Om det inte ändras.

Thomas är skyddsombud och sitter i klubbstyrelsen. När de kallade till fackmöte, på videolänk, för en tid sen anslöt ett 40-tal medlemmar.

– Jag fick känslan att alla vill tillbaka och börja jobba igen. Vissa tror inte att företaget överlever krisen. Det gör jag. De är så pass stora i hela världen, men kommer nog att säga upp personal.

Thomas arbetar 13-timmarspass. I coronatid har de städat bilar, gårdar och utrymmen. Sådant lastarna inte hunnits med tidigare, när de stressat från den ena flighten till den andra. I allt snabbare tempo.

– Det finns en sjuklig jakt på att minimera kostnader, inom flyget. Man drar ner och drar ner. Vi får springa fortare.

Thomas berömmer regeringen för beslutet att införa korttidspermitteringar. Ett steg mot att åter bli ett arbetarparti, tycker han.

– Annars hade vi nog fått varsel om uppsägningar. Vad kostnaden för staten blir vet jag inte, men jag tror ändå att det är den billigaste åtgärden för samhället. Hoppas Tillväxtverket har tid och kraft att granska företag som utnyttjar systemet. De som fuskar med skattepengar ska betala tillbaka, anser Thomas Belvén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Birgersson:
    28 maj, 2020

    I papperstidningen finns en bildtext som lyder: skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Vad för slags larm? Vidareutveckla gärna!

  2. Justina Öster:
    1 juni, 2020

    De båda skyddsombuden berättade för mig att de tidigt kontaktade Gate gourmets ledning när coronapandemin blev känd och efterlyste skyddsutrustning och skyddsrutiner för cateringlastarna. Enligt ombuden dröjde det innan de fick gehör, men när utrustningen väl kom var de nöjda med den. Justina Öster, reporter

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.