Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Han har aldrig fått så många frågor som nu.
Close
Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Han har aldrig fått så många frågor som nu.
Close
Nattsvart i flyg och taxi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner.

– Vissa har inte fått lön. Andra får inte garantilönen, även om de har kollektivavtal. En del blir inte uppsagda trots att företagen inte har pengar, och arbetsgivarna vägrar ge ut rätt papper. Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Saied Tagavi är taxichaufför sedan många år och har aldrig varit med om något liknande. Alla lider. Både anställda och åkare. Många hör av sig och ber om hjälp. Medlemmar skickar han direkt till ombudsmännen. De andra försöker han ge goda råd till.

Hans egen åkare ligger under rekonstruktion. Där har man inte börjat säga upp personal, men snart ska uppsägningarna förhandlas. Under rekonstruktionen är det staten, genom länsstyrelsen, som ska betala ut förarnas löner.

Saied Tagavi tillhör själv en grupp personer som drabbats under krisen.

– Många av oss som jobbar inom taxi har passerat pensionsåldern. Jobbet är ett sätt att leva ett normalt och tryggt pensionärsliv. Det förvinner i och med den här krisen. Jag är rädd att många av oss inte syns, säger han.

Saied Tagavis arbetsgivare är inte ensam om att ha svårt att få det att gå runt. Konkursstatistiken visar en måttlig ökning av konkurser och antalet anställda som drabbats av dem. Hittills i år rör det sig om 297 anställda mellan den första januari och den sista april. Men varken fack eller bransch tror det kommer att hålla sig på den nivån.

Alla gör allt de kan för att hålla sig flytande.

Kris bland taxiåkarna

Claudio Skubla
Claudio Skubla. Foto: Svenska Taxiförbundet

Branschorganisationen Svenska Taxiförbundet gjorde i början av april en snabbenkät bland medlemsföretagen, sammanställd den 9 april. För den överväldigande majoriteten företag är krisen svår. Under rådande omständigheter svarade 66 procent att de bara klarar att fortsätta driva sitt företag maj ut. 10 procent svarade att de klarar mer än halvår.

– Taxibranschen består av småföretag. 65 procent av åkarna driver verksamhet i enskilda firmor. Det handlar om människor vars företag ofta hänger ihop med privatekonomin, som har satt hus eller bostadsrätt i pant, säger Claudio Skubla. Han är förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

– Vi ser personliga tragedier framför oss.

Medlemsenkäten visar också att fyra av tio företag hade förlorat mer än 80 procent av intäkterna i mars, jämfört med samma månad förra året.

Taxiförbundet varnar för utvecklingen på landsorten, där taxibolag slås ut i krisen. Många mindre orter riskerar att snart stå utan samhällsviktiga transporter.

– Vi vet sedan andra kriser att det riskerar att bli permanent. Därför är det så viktigt att rädda infrastrukturen tidigare så att den finns kvar. Om kommuner och landsting tvingas ta över blir kostnaderna mångdubbelt större, säger Claudio Skubla.

När Transportarbetaren varit ute och träffat smååkare har det sista hoppet varit ett statligt stödpaket. I april kom ett sådant. 39 miljarder ska rädda företag vars omsättning sjunkit kraftigt. Men pengarna betalas ut först i juli.

– Det tog tid innan det alls kom. Problemet är att utbetalningarna för mars och april görs först efter den 1 juli. Redan i april hade mer än hälften av taxiföretagen allvarliga likviditetsproblem – ett av fem företag skulle inte klara att driva verksamheten ens en månad till, säger Claudio Skubla.

125 åkerier sa upp avtalet

Taxibilar vid Göteborgs centralstation
Centralstationen i Göteborg. Resandet har mer eller mindre upphört. Efterfrågan på taxiresor är rekordlåg. Foto: Jan Lindkvist

I Taxi Göteborg har åkarna drivit igenom att bolaget ska upphöra med enhets­anslutningen till arbetsgivarorganisation­en Biltrafikens arbetsgivareförbund. Facket befarade då att vissa åkare skulle säga upp kollektivavtalet.

Facit hittills under våren: Hos Taxi Göteborg och dotterbolaget Taxi Kungsbacka har sammanlagt 125 åkerier lämnat kollektivavtalet. Uppsägningstid: fram till och med den sista juni.

Transport i Göteborg har svarat med att säga upp korttidspermitteringarna på de åkerierna från och med den 19 maj.

Tony Blomberg
Tony Blomberg. Foto: Justina Öster

– Nu finns det ingen taxiväxel i Göteborg som du kan ringa om du vill vara säker på att de anställda har rimliga villkor. Det här gör de för att slippa garantilönen. Det rör sig om många medlemmar som drabbats, säger Tony Blomberg, ombudsman för Transport i Göteborg.

Också i Göteborg är det många som hört av sig till Transport och berättat att de inte får ut sin garantilön.

– Jag har redan nu ett 20-tal ärenden. Ska jag driva in det och sätta företagen i konkurs? Det är enda alternativet. Jag vet inte hur det här ska sluta. Till sist kommer väl nästan inga seriösa företag att vara kvar. Vid månadsskiftet i slutet av maj ska nästa lön ut. Då krackelerar alltihop, säger Tony Blomberg.

Ingen garantilön – trots kollektivavtal

Taxi. – Chefen vägrar betala garantilön, säger en uppgiven taxichaufför när Transportarbetaren når honom. Sedan mars månad har arbetsgivaren betalat för lite. Trots kollektivavtal.

 

Taxiföraren har jobbat hos sin arbetsgivare i flera år och beskriver honom som ”den bästa chefen”.

Fram till krisen.

Chauffören och kollegorna har begärt besked. Varför får de inte sina garanterade 20 423 kronor i månaden? Svaret är att det inte finns några pengar. Förarna får bara provisionslön och ingenting annat. Åkeriet är anslutet till Taxi Stockholm. Chaufförerna ringer centralen som instämmer i att de anställda har rätt till garantilön. Men ingenting händer.

– Då bad jag chefen att säga upp mig. Så att jag kan få a-kassa, men han vägrar. I stället säger han att jag kan säga upp mig själv. Skicka ett sms uppmanar han. Men då får jag ingen a-kassa på nästan två månader. Chefen vägrar också korttidspermittering. Jag vet inte vad jag ska göra, säger chauffören.

Han säger att han kan ge tidningen kontaktuppgifter till 20 chaufförer med liknande problem. Vi nöjer oss med en:

– Arbetsgivaren säger att han inte har råd att betala oss under uppsägningstiden, så han vill inte säga upp oss och skicka oss till a-kassan. Han borde redan ha gjort det då vi inte har fått garantilönen på två månader. Trots att han kör med kollektivavtal ger han oss bara procent, säger den andra föraren.

Han berättar om en situation som börjar bli ohållbar. Räkningarna hopar sig.

– Jag har kört in massor med pengar förut men nu har jag knappt råd att handla mat. Jag har aldrig haft några problem under hela mitt yrkesliv. Aldrig sjukskrivit mig. Och nu det här. Krogen är stängd, restaurangerna är stängda, flyget går inte.

Hur känns det?

– Det känns väldigt tungt nu. Man kommer till jobbet men har inget hopp.

Räkna ut rätt lön i app

Mats H Andersson är central ombudsman på Transport med ansvar för taxiavtalet. Den som inte får rätt lön bör först prata med arbetsgivaren, därefter facket.

– Man kan räkna på vad man har rätt till för garantilön i vår app Taxilön, säger han.

Om den utsatta personen är medlem i facket kan Transport begära företaget i konkurs. Då tar länsstyrelsen på sig att betala ut lön genom den statliga löne­garantin.

– Om det finns kollektivavtal är det ett avtalsbrott att inte betala rätt lön. Det är belagt med skadestånd, säger Mats H Andersson.

Om en drabbad person inte är med i facket?

– Min rekommendation är att han ska gå med.

Transportarbetaren har varit i kontakt med a-kassan. Det finns inga generella garantier för att det går att säga upp sig själv när arbetsgivaren betalar för lite. Så länge det kan anses att lönen kan gå att leva på. Däremot innebär varje månad med för låg lön att ersättningsnivån från a-kassan minskar. Det beror på att det är de tolv senaste intjänandemånaderna som avgör hur hög eller låg den blir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.