Avtal 2021

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.

Många frågor återstår när det gäller hur blockaden ska genomföras. Även de Transportarbetaren talat med, dagen efter att Transportarbetareförbundet varslat Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har funderingar. Innebär övertidsblockaden att inte minsta minut över månadens timmar är tillåten? Är sjuktransporter och annan samhällstrafik undantagen?

Men att stridsåtgärder ska genomföras verkar många närmast se fram emot. Här är kommentarer från folk inom taxi.

”Viktigt att förklara”

Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm:

Saied Tagavi
Saied Tagavi.

– Jag hoppas att Transport kan ta fram information till oss förare om vad som händer när det är konflikt. De flesta av mina arbetskamrater har ingen erfarenhet av det. Vi behöver veta vad vi har för rättigheter och skyldigheter.

Tagavi efterlyser också hjälp med en plan för att hantera konflikt mellan medlemmar och icke-medlemmar på arbetsplatserna. Dessutom vill Saied Tagavi att Transport lyfter blicken och berättar vad man vill länge fram.

– Många jobbar-jobbar-jobbar, men i praktiken får de ingenting för det. Det är bra att höja garantilönen men det är väldigt många som inte får den, oavsett hur hög den är.

– Därför är det viktigt att förbundet förklarar varför man ta en konflikt och vad man vill göra efter den.

Erik Smejdeborg, chaufför som främst kör sjukresor i Örebro län och även sitter som suppleant i avdelning 9:s styrelse:

– Rent allmänt tycker jag att det är en bra grej, om det kan bidra till förändring. Det är en väldigt korrupt bransch, mycket är oseriöst. Jag själv har det bra, kör samhällstrafik och har en anställning, men bra villkor ska gälla alla! Stridsåtgärder kan behövas, som en rejäl väckarklocka.

Nermin Pudic avd 9
Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg

Också Nermin Pudic kör samhällsbetald trafik och är ledamot i Örebroavdelningens styrelse. Han har även varit med om att ta till initiativ till ett nätverk för ordning och reda inom taxi. Och tycker att varslet var nödvändigt:

– Vårt förbund har flera gånger försökt komma överens, men BA (Biltrafikens Arbetsgivareförbund) har visat en arrogant syn på vårt yrke. Enligt mig har vår ordförande Tommy och förbundets styrelse tagit rätt beslut.

Nermin Pudic tar själv upp att det är jämförelsevis få medlemmar inom taxi i Transport.

– Ändå ville förbundet hjälpa oss. Det är sann solidaritet och gemenskap. Därför är jag med i Transportarbetareförbundet. Hoppas att BA backar och att man skriver på avtalet innan första vågen.

Lång kamp

Jens Östergaard är färdtjänstförare och har tillsammans med kamrater i Transports Jönköpingsavdelning länge kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetald körning, och även för att Transport ska prioritera taxi.

I dag tycker Jens Östergaard att det är bra att förbundet varslat.

– Det är absolut bra! Det är på tiden, vi har kämpat för förändringar i tolv år, säger han.

– Jag vill också framhålla att avtalsdelegationen i år gjort ett riktigt bra jobb.

Jens Östergaard beskriver taxi som en ”svår bransch” i sammanhanget. En övertidsblockad riskerar att stoppa andra inom taxi från att få ihop en vettig inkomst.

– Det finns ju de som måste jobba upp till 200 timmar i månaden för att få ihop det. Men ska det få fortsätta? Vi måste visa att det är nog nu, att gränsen är nådd.

Jens Östergaard Sven-Åke Österberg
Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg.
Foto: Justina Öster

Om konflikten bryter ut hoppas Jens Östergaard på sympatiåtgärder från andra yrkesgrupper inom Transport. Han har länge arbetat tillsammans Sven-Åke Österberg, som i år sitter med i avtalsdelegationen. Och som inte ser att det fanns någon annan väg än att varsla om konflikt:

– Nej, tyvärr. Det är ju inte något vi eftersträvat, men vi var eniga efter att ha suttit i långa diskussioner med arbetsgivarparten.

Sven-Åke Österberg hoppas att varslet i sig riktar strålkastarljuset på taxibranschen. Att det kan fungera som en startpunkt för att vända utvecklingen och rycka upp branschen.

– Alla vet, med handen på hjärtat, att taxi är ett sorgebarn. Utvecklingen har varit en nedåtgående spiral. Ingen mår bra av det, säger Sven-Åke Österberg.

– Min förhoppning är att vi alla kan hjälpas åt när det gäller att rycka upp branschen, även bolagen.

Vill se resultat

Sven-Åke Österberg kör samhällsbetald trafik – oftast sjuka eller svaga människor. Ett arbete med stort ansvar, men med dåliga villkor. Han vet många som lämnat yrket, trots att de egentligen älskade det. Och han har också mött många ute på fältet som vill se handling och konkreta resultat av fackets arbete.

– En aspekt av varslet är ju att det verkligen visar att förbundet prioriterar branschen, säger Sven-Åke Österberg.

När Transportarbetaren når honom är han på väg hem till Vetlanda, efter en körning till sjukhuset i Linköping.

– Jag skulle vilja rikta en uppmaning till alla förare, säger Sven-Åke Österberg.

– Engagera er! Gå med i facket. Det är en förutsättning för att göra skillnad, för att det ska bli en förändring. Alla måste vara med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Simon åslund:
    8 februari, 2021

    Transport bör visa solidaritet med taxi.
    Gör en charmoffensiv, ta ut godstransporter i sympatistrejk. T.ex. godstransporter till landsting och kommuner, med en påminnelse till dessa om att de i kommande upphandlingar måste ställa krav på löner, inte under de som en anställd vid kommun eller landsting skulle ha för att utföra samma tjänst, samt att se till att dessa villkor sedan efterlevs.

  2. Saied Tagavi:
    4 februari, 2021

    Jag delar Sven-Åke Österberg inställning dvs: "Engagera er! Gå med i facket. Det är en förutsättning för att göra skillnad, för att det ska bli en förändring. Alla måste vara med."
    Jag anser att information i Transportarbetaren inte räcker för att engagera våra arbetskamrater. Jag vill uppmana vår ordförande, Tommy Wreeth att genom en facklig- politiska initiativ och kontakt med riksdagens trafikutskott föra ut taxibranschens situation och våra usla procentlöner som året viktigaste frågan.
    Varslet om stridsåtgärder måste utnyttjas maximalt.Det är svårt att få ett helhetsgrepp om hur våra arbetskamrater i olika delar av landet tänker och vilka planer de har innan den 15 feb. Därför vill vi i samarbete med vår avdelning (5) anordna ett digital möte med andra taxisektioner i landet för att utbyta erfarenheter och för att ge varandra råd och stöd i denna unika situation.
    Till sist vill jag tacka förbundet och avtalsdelegationen för deras ställningstagande när det gäller frågan om situationen i taxibranschen. Den facklig - politiska kampen måste måste få fart!

Lästips:

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket kräver barriär i taxibilar

Covid. Arbetsmiljöverket kräver en barriär som håller förare och passagerare avskilda på ett taxiåkeri i Stockholm. Struntar företaget i reglerna blir det böter.

Tommy Wreeth

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Öde Västerås flygplats

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.