Avtal 2021

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.

Många frågor återstår när det gäller hur blockaden ska genomföras. Även de Transportarbetaren talat med, dagen efter att Transportarbetareförbundet varslat Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har funderingar. Innebär övertidsblockaden att inte minsta minut över månadens timmar är tillåten? Är sjuktransporter och annan samhällstrafik undantagen?

Men att stridsåtgärder ska genomföras verkar många närmast se fram emot. Här är kommentarer från folk inom taxi.

”Viktigt att förklara”

Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm:

Saied Tagavi
Saied Tagavi.

– Jag hoppas att Transport kan ta fram information till oss förare om vad som händer när det är konflikt. De flesta av mina arbetskamrater har ingen erfarenhet av det. Vi behöver veta vad vi har för rättigheter och skyldigheter.

Tagavi efterlyser också hjälp med en plan för att hantera konflikt mellan medlemmar och icke-medlemmar på arbetsplatserna. Dessutom vill Saied Tagavi att Transport lyfter blicken och berättar vad man vill länge fram.

– Många jobbar-jobbar-jobbar, men i praktiken får de ingenting för det. Det är bra att höja garantilönen men det är väldigt många som inte får den, oavsett hur hög den är.

– Därför är det viktigt att förbundet förklarar varför man ta en konflikt och vad man vill göra efter den.

Erik Smejdeborg, chaufför som främst kör sjukresor i Örebro län och även sitter som suppleant i avdelning 9:s styrelse:

– Rent allmänt tycker jag att det är en bra grej, om det kan bidra till förändring. Det är en väldigt korrupt bransch, mycket är oseriöst. Jag själv har det bra, kör samhällstrafik och har en anställning, men bra villkor ska gälla alla! Stridsåtgärder kan behövas, som en rejäl väckarklocka.

Nermin Pudic avd 9
Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg

Också Nermin Pudic kör samhällsbetald trafik och är ledamot i Örebroavdelningens styrelse. Han har även varit med om att ta till initiativ till ett nätverk för ordning och reda inom taxi. Och tycker att varslet var nödvändigt:

– Vårt förbund har flera gånger försökt komma överens, men BA (Biltrafikens Arbetsgivareförbund) har visat en arrogant syn på vårt yrke. Enligt mig har vår ordförande Tommy och förbundets styrelse tagit rätt beslut.

Nermin Pudic tar själv upp att det är jämförelsevis få medlemmar inom taxi i Transport.

– Ändå ville förbundet hjälpa oss. Det är sann solidaritet och gemenskap. Därför är jag med i Transportarbetareförbundet. Hoppas att BA backar och att man skriver på avtalet innan första vågen.

Lång kamp

Jens Östergaard är färdtjänstförare och har tillsammans med kamrater i Transports Jönköpingsavdelning länge kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetald körning, och även för att Transport ska prioritera taxi.

I dag tycker Jens Östergaard att det är bra att förbundet varslat.

– Det är absolut bra! Det är på tiden, vi har kämpat för förändringar i tolv år, säger han.

– Jag vill också framhålla att avtalsdelegationen i år gjort ett riktigt bra jobb.

Jens Östergaard beskriver taxi som en ”svår bransch” i sammanhanget. En övertidsblockad riskerar att stoppa andra inom taxi från att få ihop en vettig inkomst.

– Det finns ju de som måste jobba upp till 200 timmar i månaden för att få ihop det. Men ska det få fortsätta? Vi måste visa att det är nog nu, att gränsen är nådd.

Jens Östergaard Sven-Åke Österberg
Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg.
Foto: Justina Öster

Om konflikten bryter ut hoppas Jens Östergaard på sympatiåtgärder från andra yrkesgrupper inom Transport. Han har länge arbetat tillsammans Sven-Åke Österberg, som i år sitter med i avtalsdelegationen. Och som inte ser att det fanns någon annan väg än att varsla om konflikt:

– Nej, tyvärr. Det är ju inte något vi eftersträvat, men vi var eniga efter att ha suttit i långa diskussioner med arbetsgivarparten.

Sven-Åke Österberg hoppas att varslet i sig riktar strålkastarljuset på taxibranschen. Att det kan fungera som en startpunkt för att vända utvecklingen och rycka upp branschen.

– Alla vet, med handen på hjärtat, att taxi är ett sorgebarn. Utvecklingen har varit en nedåtgående spiral. Ingen mår bra av det, säger Sven-Åke Österberg.

– Min förhoppning är att vi alla kan hjälpas åt när det gäller att rycka upp branschen, även bolagen.

Vill se resultat

Sven-Åke Österberg kör samhällsbetald trafik – oftast sjuka eller svaga människor. Ett arbete med stort ansvar, men med dåliga villkor. Han vet många som lämnat yrket, trots att de egentligen älskade det. Och han har också mött många ute på fältet som vill se handling och konkreta resultat av fackets arbete.

– En aspekt av varslet är ju att det verkligen visar att förbundet prioriterar branschen, säger Sven-Åke Österberg.

När Transportarbetaren når honom är han på väg hem till Vetlanda, efter en körning till sjukhuset i Linköping.

– Jag skulle vilja rikta en uppmaning till alla förare, säger Sven-Åke Österberg.

– Engagera er! Gå med i facket. Det är en förutsättning för att göra skillnad, för att det ska bli en förändring. Alla måste vara med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Larsson:
    21 augusti, 2023

    Jag tycker att Transportarbetarförbundet tog ett bra beslut att ta till de stridsåtgärder som varslen innebär.
    Jag har själv månadslön eftersom jag kör färdtjänst & sjukresor. Och jag instämmer med ovanstående , att vi behöver bli fler medlemmar, tittar jag på den depå som jag är stationerade så är vi väldigt få till antalet medlemmar, men väldigt många som är icke medlemmar, en stor del av dem är svenskar med annan etnisk bakgrund. MEN jag känner ett antal andra branschkollegor som gått ur facket, och när man lyssnar på deras historia, så förstår jag dem mycket väl varför de gick ut facket. Så jag ska vara helt ärlig och säga att det krävs ett rejält krafttag från facket i våran bransch , och då menar jag inte bara lönehöjningar o scheman, det är lika viktigt för facket att våga driva ärenden , när man ser att företagschefer inte följer kollektivavtalen och medlemen körs över..
    Visst facket behöver få in fler medlemmar, men de kommer inte av sig självt, många som jag har pratat vill se ett fack som står och jobbar för medlemmarna i övrigt och inte enbart när det gäller avtalsförhandlingar.

  2. Simon åslund:
    8 februari, 2021

    Transport bör visa solidaritet med taxi.
    Gör en charmoffensiv, ta ut godstransporter i sympatistrejk. T.ex. godstransporter till landsting och kommuner, med en påminnelse till dessa om att de i kommande upphandlingar måste ställa krav på löner, inte under de som en anställd vid kommun eller landsting skulle ha för att utföra samma tjänst, samt att se till att dessa villkor sedan efterlevs.

  3. Saied Tagavi:
    4 februari, 2021

    Jag delar Sven-Åke Österberg inställning dvs: "Engagera er! Gå med i facket. Det är en förutsättning för att göra skillnad, för att det ska bli en förändring. Alla måste vara med."
    Jag anser att information i Transportarbetaren inte räcker för att engagera våra arbetskamrater. Jag vill uppmana vår ordförande, Tommy Wreeth att genom en facklig- politiska initiativ och kontakt med riksdagens trafikutskott föra ut taxibranschens situation och våra usla procentlöner som året viktigaste frågan.
    Varslet om stridsåtgärder måste utnyttjas maximalt.Det är svårt att få ett helhetsgrepp om hur våra arbetskamrater i olika delar av landet tänker och vilka planer de har innan den 15 feb. Därför vill vi i samarbete med vår avdelning (5) anordna ett digital möte med andra taxisektioner i landet för att utbyta erfarenheter och för att ge varandra råd och stöd i denna unika situation.
    Till sist vill jag tacka förbundet och avtalsdelegationen för deras ställningstagande när det gäller frågan om situationen i taxibranschen. Den facklig - politiska kampen måste måste få fart!

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?