Taxiutredare gillar samåkning

Taxiutredningen har börjat jobba. Regeringens utredare ska med sina förslag skapa mer ordning och reda i den vanliga taxiverksamheten, för nya varianter av persontransporter och tjänster som Uberpop. – Lagar och regler har inte hunnit med den nya marknad som är på väg i taxibranschen runt om i världen, säger utredaren Amy Rader Olsson.

När det handlar om samåkning, som Uberpop kallar sin modell att koppla ihop kunder med privatbilister, har Amy Rader Olsson hunnit tänka en hel del:

– Principen är ganska enkel, säger hon. Vi vill främja det som verkligen är samåkning. När det inte finns något vinstsyfte, när till exempel kollegor åker till jobbet tillsammans eller när man tar med grannens barn från träningen, är samåkningen samhällsekonomiskt lönsam.

– Men, fortsätter Amy Rader Olsson. Det blir problematiskt när effekten är den tvärs emot den önskade – när föraren i stället tar betalt för en svart taxiverksamhet. Självklart är det inte bra vare sig för dem som kör taxi eller för samhällsekonomin.

Om en månad samlar Amy Rader Olsson till en hearing där chaufförer, åkare, fackliga och andra kan diskutera framtidens taxiverksamhet. Hon har redan knutit en rad experter till sin utredning, som ska vara klar i sommar.

Ett syfte är att göra det lättare för Skatteverket att kontrollera att taxiföretag redovisar och betalar skatt. Uppdraget är tredelat:

  • Utred om en obligatorisk taxameterutrustning kan och bör krävas i taxifordon, utan möjlighet att få dispens från kravet.
  • Föreslå eventuellt en ny kategori för yrkesmässig personbefordran.
  • Se över reglerna kring samåkning mellan privatpersoner. Grunden är den ganska nya verksamheten i Uberpop där privatbilister kopplas ihop med kunder som beställer körningar. Där förare efter förare dömts till böter för olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen.

– De första två punkterna hör ihop, säger utredaren Amy Rader Olsson. I dag har tio procent av taxibilarna dispens från taxametern och reglerna är inte bra.

– Vi ska se om det går att särskilja en kategori bilar som kan stå utanför taxameterkravet. Det kan handla om att körningarna alltid faktureras i förväg eller att bilarna bara går på stäcker som har ett fast pris. Och sedan kräva taxameter i alla andra taxibilar.

Bo Bylund är experten från taxibranschen som har knutits till utredningen. Han är inte bara före detta generaldirektör och statssekreterare – utan även före detta ordförande i Svenska taxiförbundet.

– Jag har inte satt mig in i vad utredningen ska göra, säger han när Transportarbetaren ringer upp.

Men är taxi en ruffig bransch som behöver tuffare koll från Skatteverket?

– Det är inte min sak att svara på, jag kan inte uttala mig om branschen nu när jag har utsetts till expert i utredningen.

För du chaufförernas talan i utredningen?

– Jag företräder mig själv som expert. När jag har satt mig in i frågorna är min roll att ge råd till utredaren.

Har du åkt Uber eller Uberpop någon gång?

– Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.