Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat
Close
Taxitomten Zyaa Nasser lägger ner mycket föreberedelser för att sprida julstämning i barnfamiljerna han besöker.
Close

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Zyaa Nasser har ett taxiåkeri som kör för Taxi Stockholm. Varje jul svidar han om från den svarta uniformen till en röd.

– Det skapar mycket glädje och är spännande och trevligt. Både för mig själv och för de barnfamiljer jag besöker. Jag får vara del av jultraditionen och skapa glädje för en massa familjer.

Zyaa Nasser tar tomteuppdraget på stort allvar. Han och kollegorna inom Taxi Stockholm utvärderar tomtandet efter varje jul. Pratar om vad som gått bra och vad som gått mindre bra.

Förbereder sig noga

– Jag förbereder mig genom att titta på filmer med tomten tillsammans med min dotter. Sedan ser jag till att förbereda mig genom att lära mig alla adresserna när jag har fått listan. Jag brukar köra dit dagen innan och kolla så att jag inte blir stressad. Den största utmaningen är att leva upp till de höga förväntningarna som barn och familjer har på jultomten. Det kräver förberedelser.

För att skapa en så trovärdig roll som möjligt brukar Zyaa också lägga lite tid på att plugga in detaljer.

– Barnen brukar ha en massa frågor. Så jag måste veta vad alla renar heter. Jag brukar också memorera vad barnen i familjen heter och deras önskningar. När man går hem till familjer får man vara förberedd på allting. De betalar och räknar med att jag ska vara trovärdig i min roll framför barnen, säger han.

Lång arbetsdag

Precis som de flesta andra taxichaufförer räknar Zyaa med en lång arbetsdag på julafton. Han brukar börja ungefär klockan 9 på morgonen med förberedelser och avslutar på kvällen då körtiden har tagit slut.

– Efter att jag har gjort klart mina tomteuppdrag brukar jag fortsätta att ta kunder med tomtekläderna på. Det uppskattar kunderna och då får man mycket dricks.

– Sen kommer jag hem och kan vara uppe sent med familjen och brukar inte börja jobba förrän ungefär klockan 15 den 25:e.

”Då blir tomten verklig för barnen”

Många gånger tror barnen att det är farfar eller morbror bakom skägget.

– De blir förvånade då de ser att alla är på samma plats. Då blir tomten verklig för barnen.

– Jag stannar aldrig för nära huset utan går en bit så att ingen ser bilen och undviker att hantera betalning framför barnen. Då jag går mot huset har jag med en pingla som jag använder. Då brukar grannarnas barn komma till fönstret och vinka. När jag är klar brukar många komma ut för att ta bilder. Jag tycker att det är helt okej att lägga lite tid på det, så länge man skapar glädje.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Johan Lindholm Foto: Clara Dagh

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.