Taxiförare pratar strejk

Strejk, övertidsblockad, opinionsbildning? Idéerna om hur Transports förhandlare ska agera i förhandlingarna om taxichaufförernas löner är många. Diskussionen går varm i Facebookgruppen Sveriges förenade taxiförare.

För en månad sedan ajournerade Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal i taxibranschen.

Fackets ansvariga ombudsman Lars Mikaelsson var besviken när taxiförhandlingarna avbröts:

– Arbetsgivarna säger att en höjning på 2,2 procent är ett högsta tak som de inte alls behöver betala ut. I så fall är det ju ingen idé att ha ett märke, sa han till tidningen. Vår begäran om 590 kronor i påslag ville arbetsgivarsidan inte ens diskutera.

Inför de fortsatta förhandlingarna, som tar fart i slutet av augusti, diskuterar medlemmarna i förarnas Facebokkgrupp livligt vilka stridsåtgärder som kan avvändas. Här kommer några citat:

”Strejk.” Flera invändningar mot detta kraftiga vapen dyker upp i diskussionen, bland annat ifrågasätts hur strejk fungerar i en yrkesgrupp där många inte är fackmedlemmar. Då kommer mer precisa förslag till förhandlarna:

”Alla fackanslutna har strejkrätt, men det är ej effektivt med låg organisationsgrad. Däremot har beställningscentralerna hög organisationsgrad. Så det är givetvis där man lägger strejken.”

”Man slår ut beställningscentralerna. Sen får berörda taxichaufförer ta del av strejkkassan och icke fackanslutna blir mycket fattiga då arbetsgivarna förmodligen inte har något arbete åt dom.”

”Maskning.” Men det förslaget får omedelbart mothugg:

”Maskning berättigar inte till strejkkassa, men sätter sig direkt på lönen.”

”Övertidsblockad, åtminstone här uppe är verksamheten ofta beroende av övertid och schemaförändringar i sista minuten.”

Men även opinionsbildning finns med bland förslagen till handlingslinje:

”Skapa en opinion mot kommuner och landsting som skriver avtal med åkerier som inte har kollektivavtal.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.