Debatt

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Arbetsvillkor inom taxi

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Som taxichaufför hos Taxi Stockholm börjar man med en utbildning som man själv måste betala för. Om man redan har en åkare (arbetsgivare) är det åkaren som ska betala för utbildningen, som pågår i fyra till fem arbetsdagar. Man måste bli godkänd på utbildningen innan man får börja jobba. För att en åkare ska betala utbildningen, som kostar mellan 7 500 och 9 000 kronor exklusive uniform, måste den nya föraren binda sig till åkaren och jobba heltid i minst sex månader. Annars är man skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden. Med andra ord, för att få jobba på Taxi Stockholm måste man gå en utbildning och dessutom betala för den.

Utöver utbildningen, som jag inte vet hur den fungerar hos andra taxibolag, kan de flesta andra saker jag beskriver vara relevanta för alla taxibolag i Stockholm.

Som taxichaufför får man 36 procent av den totala intäkten under ett pass, en dag eller en månad. Ju mer pengar som kommer in till kassan under ett pass eller en månad, desto mer tjänar man. Min erfarenhet visar att en taxichaufför i genomsnitt har mellan 2 500 och 2 750 kronor i kassan per pass, vilket ibland motsvarar 11 timmars arbete.

När man börjar sitt pass hamnar man direkt i kön i den zon man befinner sig i. För att undvika korta körningar med låg betalning åker många chaufförer direkt till Arlanda och ställer sig i kö i ”Taxi Remote”. Bilarna är indelade i tre klasser: elbil (klass 1), hybrid (klass 2) och diesel/bensin (klass 3). Ofta finns det fler än 40 bilar i de två första klasserna. En taxichaufför kan ibland få vänta i timmar för att komma fram i kön på Arlanda och få en kund. Under denna väntetid, som för mig ibland har varit upp till tre timmar, får man ingen betalning.

Nuförtiden har antalet plockkunder (kunder som vinkar in en taxi på gatan) minskat, och de flesta kunder kommer från beställningscentralen. Beställningar går oftast till bilen som står först i kön, men för att få en kund kan man ibland behöva vänta flera timmar utan betalning.

Inom Taxi Stockholm finns ett poängsystem där chaufförer bedöms utifrån erfarenhet. Guldförare är till för speciella kunder, som till exempel SVT/SR-journalister, som kan välja att endast åka med en guldförare. Inom färdtjänsten kan däremot ingen kund välja förare. (Båda betalar med skattepengar). En chaufför kan ha stått i en kö i flera timmar men får inga beställningar eftersom hen inte är guldförare. Och återigen – väntetiden är obetald.

En ny form av obetald väntetid har uppkommit med elbilar. Under ett arbetspass behöver en elbil laddas minst två gånger, och varje laddning tar minst 35 minuter. Det innebär minst en och en halv timmes obetald väntan under ett pass.

Något annat som sticker ut i taxibranschen är att det inte finns något ob-tillägg. Det spelar ingen roll om man jobbar mitt i natten, på kvällen eller mitt på dagen – man får samma betalt, och har man inga kunder, får man ingen lön.

Reseersättning är också ett problem. Ofta får man ingen eller otillräcklig ersättning för resorna till och från garaget där bilen är parkerad. En chaufför kan till exempel behöva åka från Södertälje till Jakobsberg för att hämta sin bil och börja jobba utan att få ersättning för den resan.

Arbetsmiljön är också ett stort problem. Det finns inga viloutrymmen för taxichaufförer. Jag har hört om chaufförer som kissat på sig eftersom de inte vågat lämna sin zon för att inte missa sina platser i kön eller haft en lång körning utan tillgång till toalett. Det finns sällan toaletter, så man måste åka till en bensinstation eller passa på att kissa vid Taxi Remote på Arlanda.

Varför skriver jag detta?

Nu kanske folk undrar varför jag inte tar upp detta med facket, eftersom det är en facklig fråga. Kort och gott: Taxichaufförer är inte medlemmar i något fackförbund! Det berättade en rådgivare från Transport för mig.

När jag frågade honom varför facket inte gör något för att förbättra chaufförernas arbetsvillkor, svarade han med en motfråga: Varför är chaufförerna inte medlemmar i facket? Enligt honom har Transport försökt värva medlemmar, men utan framgång. Många chaufförer har bristande kunskaper i svenska och förstår inte fördelarna med ett fackligt medlemskap. Han betonade att Transport är medvetna om de arbetsmiljöproblem som finns inom taxibranschen – men utan aktiva medlemmar kan de inte göra något.

Jag håller med om att språksvårigheter och bristande kunskap om det svenska samhället är en faktor. För många chaufförer spelar dessutom medlemsavgiften på några hundralappar en stor roll i deras ekonomi, vilket gör att de avstår.

Men trots det anser jag att facket borde arbeta ännu mer med denna fråga och inte låta taxibranschen bli värre och värre för dem som sliter i den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Hellström:
    10 april, 2025

    Allt du skriver stämmer till 100% jag har kört i 32 år i Gbg

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.