Hundratals förare i Taxi 020 måste gå utbildning på obetald tid, för att få behålla jobben. Allonias Sebhatu och Leo Grubbström (mitten) delade ut flygblad med information om facket.
Close
Hundratals förare i Taxi 020 måste gå utbildning på obetald tid, för att få behålla jobben. Allonias Sebhatu och Leo Grubbström (mitten) delade ut flygblad med information om facket.
Close

Taxi 020 tvingar 300 förare gå obetald utbildning

Taxi 020 kallar hundratals förare till obligatorisk obetald utbildning. Den som inte kommer hotas med indragen legitimation, vilket innebär sparken. – Jag vet inte varför just jag kallats. Det sägs att det är förare som fått många klagomål på sig, säger en förare som är på väg in till utbildningen.

Det är tisdag morgon och en strid ström av förare går mot taxikoncernen Fågelviksgruppens kurslokal i Stockholm. Utanför står Transport med flygblad.

En chaufför stannar upp.

– Varför är du kallad hit? frågar Saied Tagavi som är aktiv i Stockholmsavdelningens taxisektion.

– Vet inte, säger föraren. Jag har kört för Taxi 020 i 4,5 år. Alla som kör färdtjänst får ju någon gång klagomål. Det senaste är från 2013, tror jag. Min åkare sa åt mig att jag måste gå hit, om jag vill ha jobbet kvar. Någon lön får jag inte.

Saied Tagavi och de övriga från facket skakar på huvudet. De försöker förmå chaufförerna att gå med i facket. De påminner också om att anställda som eventuellt blir avstängda och sedan uppsagda efter utbildningen åtminstone ska ha uppsägningslön.

Fler förare strömmar till. De flesta är frågande inför kursen som omfattar tre tillfällen. Ett timslångt informationsmöte, plus två kursdagar på sammanlagt tio timmar.

En man berättar att han åkte till informationsmötet. När han ifrågasatte upplägget blev han uppmanad att hålla tyst. Eller ”lämna ifrån sig Taxi 020:s legitimation och gå därifrån”.

Transport har kommit över information från arbetsgivaren där det framgår att minst 300 förare ska kallas till ”vidareutbildning och slutprov”. Enligt ett brev som gått ut har de utpekade dragit på sig klagomål och dessutom ertappats med att ”manipulera systemet”. Vad manipulationen bestått i framgår inte. Flera anställda tror att det handlar om att man tackat nej till färdtjänstkörningar. Körningar som blivit allt mer olönsamma i takt med att Fågelviksgruppen dumpat priserna när Stockholmskommunerna upphandlat.

Ute på trottoaren fortsätter Saied Tagavi och Allonias Sebhatu, en förare som själv fått sparken från Fågelviksgruppens bolag Taxi Kurir, att argumentera för facklig anslutning och kollektivavtal. Tagavi säger:

– Taxi har blivit vargarnas marknad. Det är en modern form av slaveri och villkoren som gäller i branschen borde inte vara möjliga år 2016.

Han och andra har jobbat länge för att få fler att gå med i facket. Varför går det så trögt?

– Det finns flera förklaringar. Många förare är rädda. Rädda för att bli arbetslösa om de börjar ifrågasätta. I vårt yrke finns heller inga naturliga samlingspunkter. Det är ett ensamjobb och gemenskapen är inte som på ett kontor eller ett lager.

– Sedan är det ju så att de flesta har invandrarbakgrund. Man vet inte hur den svenska modellen fungerar och det finns en misstro mot facket. Många kommer från länder där staten blandat sig i och manipulerat facket.

Transportarbetaren har under förmiddagen sökt ansvariga på Taxi 020 för en kommentar, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.