Sverige bryter mot EU:s visstidsregler

Svenska arbetsgivare kan i dag stapla olika tidsbegränsade anställningar på varandra, utan att fastanställa personal. Det strider mot EU:s regler om visstidsarbete. Bättring krävs, annars hotar stämning inför EU-domstolen.

Det är innebörden i ett så kallat motiverat yttrande från EU-kommissionen. Kommissionen ger nu Sverige en två månader lång tidsfrist med att förklara hur man avser att anpassa visstidsbestämmelserna efter de krav EU-rätten ställer.

Frågan går tillbaka till 2007, då regeringen förändrade reglerna i lagen om anställningsskydd, Las. Ändringen innebär att arbetsgivare i Sverige i dag kan anställa samma person på olika former av visstidsanställningar i flera år, utan krav på tillsvidareanställning.

Fast anställning blir det, enligt den nuvarande lagen, när en arbetstagare vikarierat eller har haft allmän visstidsanställning under en period på sammanlagt två år, under en femårsperiod. Men, eftersom tiden räknas separat för olika anställningsformer, kan arbetsgivare komma undan tillsvidareanställningar genom att använda sig av en kedja med tillfälliga anställningar. Vikariat, projektanställningar, säsongsanställningar…

Det är just detta EU-kommissionen riktar in sin kritik mot. Blir man inte nöjd med den svenska regeringens svar kan kommissionen gå vidare till EU-domstolen med en stämning.

För nästan sex år sedan vände sig tjänstemannafacket TCO till EU-kommissionen med en anmälan. Det är den processen som fortfarande rullar på. Enligt TCO:s chefsjurist hör det till ovanligheterna att så kallade fördragsbrottsprocesser leder så långt som till motiverade yttranden. Till Tidningen Vision säger han:

– Rättsligt är detta en enkel fråga, som borde ha varit löst för länge sedan. Allt som behövs är några mindre justeringar i en del av en paragraf i Las.

TCO förklarar att förbundet inte motsätter sig att arbetsgivare ska kunna anställa arbetstagare under begränsad tid, vad man däremot vill stävja är missbruket av möjligheten.

Redan för en månad sedan sa arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) att regeringen inte har för avsikt att förändra de svenska L-bestämmelserna. Hon befarar att det skulle späda på arbetslösheten, eftersom arbetsgivare då skulle kunna avstå helt från att anställa. Syftet med lagjusteringen var att försöka få fler svenskar i arbete.

Arbetsmarknadsministern vidhåller regeringens ståndpunkt och anser sig inte besegrad, trots EU-kommissionens yttrande.

– Regeringens uppfattning är att den svenska arbetsrätten står i samklang med EU-rätten, och den här frågan är ju inte avgjord än. Vi kommer att lämna in våra ståndpunkter till EU-kommissionen och se på deras motivering. Och sedan får vi se vad fortsättningen blir, säger hon till Sveriges Radio.

I likhet med TCO:s ordförande Eva Normark ser Transports ordförande Lars Lindgren EU-kommissionens ståndpunkt som en seger, eller i alla fall ett steg på vägen:

– Arbetsgivare ska inte kunna stapla olika osäkra anställningar på varandra. Vad vi behöver är säkrare och tryggare anställningsformer och tydliga regler, så att både företag och anställda vet vad som gäller.

Lindgren tar avstånd från dagens kortsiktiga ”kvartalsekonomi” med snabba kast och osäkra anställningsformer, som i förlängningen innebär otrygga livsvillkor. En utveckling som han upplever leder till att fler företag väljer att anlita bemanningsföretag.

– Fast det kan ju i och för sig vara tryggare med en fast anställning i ett uthyrningsföretag än att bollas runt mellan olika anställningsformer.

– Det är bra att man nu säger ifrån från EU-kommissionens sida. Jag vill se en arbetsmarknadspolitik med tryggare anställningar, arbetsmarknadsutbildning och arbetslöshetsskydd som gör att människor kan och vågar byta bana. Utan att ställas på bar backe, anför Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.