Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson
Close
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil.
Close
Kultur

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Det finns omkring 21 000 broar som Trafikverket förvaltar i landet. 17 000 vägbroar och 4 000 järnvägsbroar. Det statliga verket har ansvar för underhåll och gör regelbundet inspektioner för att broarna ska vara säkra.

Den absolut vanligaste typen av bro i Sverige är en så kallad plattram. Inte så iögonfallande men en pålitlig typ som de flesta i stort sett dagligen möter. Konstruktionen är enkel, en fyrkantig ram, och bron gjuts i betong – billig att bygga och i stort sett helt underhållsfri. Men modellen fungerar bara för små broar.

Vanliga brotyper: Plattram och plattbro, båda i Stockholmsförorten Blackeberg. I gångtunneln, under plattramsbron, utspelar sig en av de otäckaste scenerna, ett vampyröverfall i romanen Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist (2004). Foto: Lilly Hallberg
Vanliga brotyper: Plattram och plattbro, båda i Stockholmsförorten Blackeberg. I gångtunneln, under plattramsbron, utspelar sig en av de otäckaste scenerna, ett vampyröverfall i romanen Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist (2004). Foto: Lilly Hallberg

När spännvidden ska vara längre krävs andra metoder. Då är det vanligaste antingen att bygga en balkbro, som kan få mycket lång sträckning, eller en plattbro; en enklare konstruktion. Vanligt är att använda platta vid vägkorsningar i olika plan. Plattbron löper då över en väg med stödpelare på båda sidor.

Namn från trakten

Broar inom ett land får sitt namn från trakten i närheten eller öar de förbinder med fastlandet, som Uddevallabron eller Tjörnbron. Men när det handlar om broar mellan länder får de vanligen namn efter vattnet de spänner över, som Öresundsbron.

Förbindelsen mellan Sverige och Danmark kan ses som vårt lands längsta bro med sina 7,8 kilometer. Men den brukar inte räknas med i sammanhanget och Trafikverket exkluderar Öresundsbron i sammanställningen över Sveriges längsta broar. I stället är det Ölandsbron som är avgjort längst bland ”helsvenska” broförbindelser: 6 072 meter.

Ölandsbron öppnade för trafik 1972 och var även Europas längsta fram till 1998 då en ny bro över floden Tejo i Lissabon, Portugal, invigdes. Att förbindelsen till Öland skulle utgå från Kalmar på fastlandssidan var långt ifrån självklart, sundet är betydligt smalare längre norrut och brobygge där hade diskuterats sedan början av 1930-talet.

Ölandsbron firade 50 förra året. Och var längst i hela Europa 1972–1998! Bron över Kalmarsund är fortfarande den längsta broförbindelsen som helt går på svenskt territorialvatten. Foto: Elin Gårdestig/Trafikverket
Ölandsbron firade 50 förra året. Och var längst i hela Europa 1972–1998! Bron över Kalmarsund är fortfarande den längsta broförbindelsen som helt går på svenskt territorialvatten. Foto: Elin Gårdestig/Trafikverket

I dag passerar i snitt nära 20 000 fordon per dygn över Ölandsbron, som sedan 1996 har två körfält i båda riktningarna. Under högbrodelen är segelhöjden 36 meter.

Näst längst

Tvåa på listan över landets längsta broar kommer järnvägsbron i Södertälje, Igelstabron, med 2  140 meter – bara 21 meter längre än trean, Sundsvallsbron. Högbron över Sundsvallsfjärden, som invigdes 2014, är en del av E4:ans nya sträckning.

Bron gör att det inte längre är nödvändigt att ta svängen genom centrala Sundsvall, vilket både minskar restiden för dem som passerar staden och utsläppen i centrum.

Sundsvallsbron är en betalbro. Från början planerades bara avgift för tung trafik. Men EU-direktiv tvingade fram likabehandling. Så från och med 2015 kostar det att åka över bron oavsett fordon:

20 kronor för tung lastbil, hälften för lätt lastbil, buss och personbil. Bron har även cykelbana – gratis!

Spektakulär hängbro

En verkligt spektakulär bro är Högakustenbron, över Ångermanälven mellan Kramfors och Härnösands kommuner. Bron är till skillnad från de flesta övriga långa broar i Sverige inte en balkbro utan en hängbro. Dess förebild är Golden Gate-bron i San Francisco, Kalifornien, som invigdes 50 år före bron i Ådalen.

Högakustenbrons fria spann är 1 210 meter, längst i landet, och dess pyloner – pelarna som håller upp bron – är 182 meter höga. Bortsett från tv-master är det Sveriges högsta byggnader.

Bron ligger nära älvens mynning, och den byggdes för att korta E4:s sträckning. Den gamla motorvägen, över Sandöbron, är nästan en mil längre. Sandöbron har heller inte bärighet för tunga fordon så BK1-lastbilar tvangs tidigare ta vägen över Bollstabruk, ytterligare nästan 4 mil.

När Sandöbron invigdes 1943 var bågbron världens längsta brokonstruktion i ett spann. Fyra år tidigare hade den värsta byggolyckan i Sveriges historia inträffat. Träkonstruktionen till bron, som var under uppförande, rasade och 18 arbetare omkom. Det var den 31 augusti 1939.Dagen efter startade andra världskriget med Hitlertysklands anfall mot Polen. Det förklarar att uppmärksamheten blev jämförelsevis liten vad gäller katastrofen vid bygget av den vackra bron över Ångermanälven.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    31 mars, 2023

    När det byggs broar är det väldigt viktigt att de använder konstruktioner som klarar av alla årets olika väder för att t.ex. förhindra isbildning på kablar/vajrar att falla ner på fordon vintertid.Att göra vissa broar till betalbroar är inte rättvist i vårt avlånga land lika orättvist som att vi har trängselskatt i våra storstäder.

Lästips:

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Migrantarbetare. Den 1 november mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Några övergångsregler finns inte. Den som tjänar under 27 360 kronor i månaden riskerar både att förlora arbetet och att utvisas. Transportarbetaren har pratat med två migrantarbetare, arbetsgivare och Transport.

Fysioterapeuten Lotta Melander guidar Patric Örnfjärd genom övningarna på yogamattan.

Stroken blev en vändpunkt i livet

Hälsa. Att vara sann mot sig själv, kan det vara läkande? För strokedrabbade Patric Örnfjärd är svaret ett självklart ja. Han övar på Basal Kroppskännedom. I dag är han tacksam för sin stroke, för genom den har han fått träffa sig själv i en bättre version.