Svenska kollektivavtal – eller?

Krönika. Jag har den senaste tiden fått flera frågor om Transports hållning till Sverigedemokraterna. Speciellt sedan nummer tio 2014 av Transportarbetaren publicerades. I det numret fanns en enkät på sista sidan där en av de tillfrågade fällde nedsättande omdömen om medborgare som valt att lägga sin röst på just Sverigedemokraterna.

Med anledning av enkäten har en medlem skrivit en insändare till Transportarbetaren. I den antyds att sverigedemokratiska sympatisörer med fackliga uppdrag sparkas ut ur Transport.

Påståendet är felaktigt och jag vill bestämt avfärda att fackliga förtroendemän i Transport, vilka sympatiserar med Sverigedemokraterna, utesluts.

Jag är väl medveten om att förbundet har fackliga förtroendemän som sympatiserar med och röstar på Sverigedemokraterna. Som medborgare i vårt land har man demokratiska rättigheter. I allmänna val har man möjlighet att rösta på det parti som man anser är bäst. Så måste det vara i en demokrati.

Fakta i målet är att Transports kongress har beslutat att aktiva Sverigedemokrater inte kan vara medlemmar i förbundet. Kärnfrågan torde då vara: Vad menas med aktiv?

Transports svar är att som ”aktiv” betraktas den som kandiderar till politiska förtroendeuppdrag för Sverigedemokraternas räkning. Alltså en person som företräder eller har för avsikt att företräda partiet i politiska organ.

Transports beslut att utesluta aktiva Sverigedemokrater bygger på en tolkning av paragraf 2 i förbundets stadgar. Där står det bland annat att förbundets uppgift är att ”verka för en samhällsutveckling på grundval av alla människors lika värde samt politisk, social och ekonomisk demokrati”.

De rasistiska och främlingsfientliga dragen i Sverigedemokraternas politik är så starka att de helt enkelt inte är förenliga med Transports stadgar. Kanske är det onödigt att påpeka, men det är givetvis självklart att de medlemmar som blir föremål för uteslutning ges möjlighet att yttra sig innan förbundsstyrelsen fattar beslut i frågan.

Det bör också poängteras att Transport inte utesluter någon för hans eller hennes åsikters skull. Ingen sparkas ut på grund av vad personen tänker eller ens på grundval av medlemskap i ett visst parti.

Kort sagt; Transport bedriver ingen som helst form av åsiktsregistrering. Vi försöker i stället att skapa en stark fackförening som har makt och möjlighet att hävda kollektivavtal för alla företag som etablerar sig i Sverige och för alla arbetare som anställs i Sverige – oavsett varifrån man kommer, om man är kvinna eller man, har ljus eller mörk hudfärg.

Transport är medlem i Internationella Transportarbetarfederationen (ITF) och förbundet har alltid varit drivande globalt i frågor om allas lika värde. Likaså har både vi och ITF historiskt sett alltid tagit ställning mot rasism och främlingsfientlighet. Det är en tradition som Transport med stolthet och beslutsamhet kommer att försvara och bära med oss in i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Transportarbetarens logga

Globalt fackligt nätverk mot cateringjätte på gång

Flyg. Transports flygombudsman Johan Einarsson och internationella chef Peter Lövkvist har haft videomöte med amerikanska Teamsters. Ett fackförbund med 1,4 miljoner medlemmar. Bakgrunden är fackförbund i flera länder tvistar med Gate gourmet. USA också.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.