”Svårt att fylla Lindgrens plats internationellt”

Summerar arbetsinsats. – Lars Lindgren jobbade hårt för att förbättra villkoren för transportarbetare, världen över. Han insåg tidigt att vi inom facket måste gå tillbaka till våra rötter och organisera människor på deras arbetsplatser. Den bilden ger Stephen Cotton i internationella transportfacket i London.

Stephen Cotton är generalsekreterare i Internationella transportarbetarefederationen (ITF) och lärde känna Transports avgångne ordförande Lars Lindgren för 20 år sedan. De samarbetade i den så kallade FOC-kampanjen, som går ut på att skapa drägliga villkor och löner för besättningar på bekvämlighetsflaggade fartyg.

Med hjälp av ITF-inspektörer och solidariska hamnarbetare, som lagt ner jobbet, har organisationen kunnat blockera fartyg när de valt att registrera sig i länder med svag arbetsrätt.

Att ligga still i hamn är så dyrt att de flesta rederier väljer att komma överens med ITF om bättre villkor, åtminstone kärnan i kollektivavtal, för att snabbt få lämna kaj igen.

– Lars Lindgren har gjort mycket för att förbättra situationen för sjömän från olika håll i världen, inte minst från u-länderna. Han har stött ITF:s olika kampanjer för att förbättra arbetarnas villkor, säger Stephen Cotton.

Den senaste, och en av de mer uppmärksammade aktionerna som pågår nu världen över, är kampanjen mot Ikea. Möbelföretaget som anlitar underentreprenörer, vars chaufförer kör för låga löner, sover långa perioder i hytten och lagar mat på spritkök.

En utveckling som påminner om den för arbetarna till havs.

Stephen Cotton beskriver Lars Lindgren som ovanligt kreativ.

– Jag beklagar att vi förlorat en stor ledare i den globala kampen och försöken att återuppbygga fackets styrka. Det blir svårt att fylla hans plats.

En stor del av det tidigare nationella beslutsfattandet har flyttats till EU och Stephen Cotton berömmer Lars Lindgren för arbetet med att trycka på politikerna i Bryssel för att försöka skapa bättre regler inom transportnäringen. Även det i syfte att uppnå lika villkor och konkurrens på mer jämlika villkor mellan åkerier med kollektivavtal och mindre nogräknade företag.

Stephen Cotton vet inte vad Lars Lindgren tänker göra framöver.

– Men vill han fortsätta med sitt europeiska eller internationella arbete har han säkert många möjligheter. Han åtnjuter stor respekt i både den europeiska och internationella transportarbetarefederationen, och globalt sett.

Lars Lindgren kunde vara tuff och hård i olika sammanhang, men där under fanns ett varmt hjärta och ett stort engagemang för arbetarrörelsen, anser Stephen Cotton.

 

Justina Öster

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stefan Löfven avgår

Politik. "Personligen tycker jag inte att det var väntat, om det är klokt får nog framtiden utvisa – vi vet ju inte vem det blir som efterträder Stefan ännu", kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth statsministerns beslut.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Stephen Cotton, ITF

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Månadens medlem
Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

Månadens verksamhet
Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Hallå där!

Lars Klang

…ombudsman i Malmö, som har hjälpt två medlemmar att driva in totalt drygt 110 000 kronor.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.