Statoil Sundsvall.
Close
Stationen ligger i botten av ett parkeringshus i centrala Sundsvall. Själva butiken ligger på motsatta sidan av byggnaden.
Close

Statoil: ”Vi har gjort allt som kan krävas av oss”

Vad har Statoil gjort sedan det 2014 stod klart att Niclas Thunborg drabbats av en allvarlig arbetsskada? Ingenting så här långt. Ett par år efter olyckan överlät oljebolaget stationen på en privat företagare. Då förlorade Niclas det stöd som Statoil till en början ställde upp med.

I nästan tio år förde Niclas Thunborg en ensamkamp mot myndigheterna och mot försäkringsbolaget Afa.

– Jag är besviken på många, säger Niclas. Statoil, facket, Afa och LO-TCO Rättsskydd. På Afa har jag tappat räkningen på alla nya handläggare som tagit över mitt ärende. Det är åtminstone fyra, fem stycken. På Rättsskyddet är det samma sak, jag inne på min tredje jurist.

– Direkt efter händelsen på stationen lovade Statoil att jag skulle hållas skadeslös. Men när bolaget tog in en franchisetagare fick jag formellt en ny arbetsgivare. Då föll alla löften om jobb och hjälp. Även företagshälsovården drogs in.

I oktober 2003, en månad efter själva händelsen, skickade Statoil en anmälan till dåvarande Arbetsmiljöinspektionen. När det nu står klart att en anställd fick en allvarlig arbetsskada inställer sig flera frågor:

  • Vilket ansvar har Statoil för det inträffade?
  • Vad har bolaget gjort för att hjälpa Niclas Thunborg och andra som drabbades under åren som gått?
  • Vad tänker Statoil göra framgent?

När Transportarbetaren kontaktar oljebolaget för att få svar visar det sig att de som numera är ansvariga för arbetsmiljö- och personalfrågor över huvud taget inte känner till ärendet. Frågorna bollas runt mellan olika personer och efter nästan en veckas betänketid kommer svaret från hr-chef Charlotte Welin Zetterlund. Det är ett mejl på tre rader som lyder:

”Vi beklagar det som inträffat men utifrån den information som vi har är vår uppfattning att vi som arbetsgivare uppfyllt våra krav. Både vad det gäller att rapportera händelsen till Arbetsmiljöverket samt att vi erbjudit vår anställde hjälp via företagshälsovården. Vi väljer att inte gå in i detalj i enskilda case.”

När Transportarbetaren ändå ringer upp Welin Zetterlund säger hon:

– Vi anser att vi gjort vad som kan förväntas av oss som arbetsgivare. Niclas Thunborg erbjöds företagshälsovård i två år efter att stationen övergått till franchisetagare.

– Han har inte processat mot Statoil och vi har inte varit involverade i ärendet. Men vi kommer förstås att kontakta honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.