Sopföretag går i konkurs

Renhållningsföretaget Samtek gick i konkurs i dag på förmiddagen. Omkring 25 anställda i Norrtälje och Västerås har blivit av med sin arbetsgivare.

Bakom konkursen ligger en längre tid med ekonomiska problem. Droppen blev en ekonomisk tvist med kommunala Uppsala vatten och avfall, som har anlitat en ny entreprenör.

– Jag har inte hunnit informera personalen ordentligt, säger Robert Ramming, som ansökte om konkurs i går, måndag.

Han vågar inte uttala sig om ifall konkursförvaltaren kommer att driva företaget vidare. Norrtälje kommun lovar dock att sophämtningen kommer att fortsätta som vanligt trots konkursen. Konkursförvaltaren Hans Ödén, som sitter inne med svaret på hur den närmaste framtiden ser ut, befinner sig i ett flygplan när Transportarbetaren söker honom.

För ombudsman Leif Valdén på Transports avdelning i Uppsala har Samtek varit en följetong.

– Nu får vi se vad som händer för killarna som jobbar där. Konkursen kanske är bra för dem – eller dålig.

– Men det börjar alltid med offentliga upphandlingar som pressar priserna, fortsätter han. I det läget lägger företag in anbud som det inte går att driva en seriös verksamhet med.

Samtek har fram till konkursen skött avfallshanteringen i Norrtälje tätort, de norra delarna av Norrtälje kommun samt ett område i Västerås. Vid senaste månadsskiftet fick företaget släppa ett område i Uppsala som hade upphandlats på nytt.

– Vi har ett ersättningskrav på Samtek, säger Magnus Källman, tillförordnad chef för avfallsdelen i Uppsala vatten och avfall.

Han förklarar:

– De har lämnat trasiga kärl efter sig, och så länge vi inte fick betalt för detta betalar vi inte företagets slutfaktura. Och för övrigt har vi haft relativt stora problem med sophämtningen det senaste halvåret. Samtek har inte hämtat i den omfattning som vi avtalat om.

Och när Uppsalabolaget inte betalade slutfakturan från Samtek, på en bit över miljonen, klev ägaren och vd:n av. Per Nordin lät i fredags sitt tidigare köp av Samtek gå tillbaka. Det var därför förra ägaren Robert Ramming undertecknade konkursansökan.

– Jag hoppas på en rekonstruktion, säger Per Nordin. Då kanske jag lägger ett bud på företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.