Södertäljebron öppnar nu på måndag morgon

Från och med måndag den 22 augusti är det fritt fram på Södertäljebron igen. Klockan 05:00 öppnar vägen som fick stängas av efter lastbilskraschen i midsomras. Kringliggande vägnät tar det däremot ytterligare ett par veckor att få ordning på.

Ett par sista finslipningar görs till helgen och så ska bron ska vara redo att forsla över trafik som vanligt igen från och med klockan 05:00 nu på måndag. Men för att kunna göra det måste Trafikverket stänga av E4 för södergående vid Morabergs trafikplats natten mellan söndag och måndag. Trafiken kommer att ledas om genom Södertälje medan väglinjer målas om och tillfällig skyltning tas bort. Men det tar ytterligare ett par veckor innan ordningen är helt återställd. Kringliggande vägar, som fått bära den omdirigerade trafiken, måste också ställas i ordning innan trafiken kan flyta som före olyckan.

Att motorvägsbron i Södertälje kan öppna nu på måndag är resultatet av ett dygnet-runt-arbete, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

– Vi är jätteglada att vi kan öppna bron och att allt kan återgå till det normala, säger Stefan Lindgren som är underhållschef på Trafikverket.

Trafikstörningar är kostsamma historier. Jonas Eliasson är trafikdirektör i Stockholms stad och professor i transportsystemanalys. Han räknar med att Södertäljeolyckan har kostat samhället mellan en och två miljoner kronor per dygn.

– Förutom de första dygnen efter olyckan, säger han. Då måste det ha kostat mer. Ingen logistikplanerare har tagit höjd för sådana osannolika händelser.

För att åkerier som passerar bron skulle ha en chans att leverera sitt gods införde Transportstyrelsen ett tillfälligt undantag i kör- och vilotidsreglerna. Undantaget, som gällde i 30 dagar från och med den 29 juni, tillät bland annat en daglig körtid på max elva i stället för tio timmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.