Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg
Close
Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar.
Close

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

– Inom två år har vinsten i att kunna lasta mer rationaliserats bort och industrin har tagit hand om pengarna, säger Transports förbunds­sekreterare Lars Mikaelsson.

Regeringen har skickat in en ansökan om att få öka maxlängden på lastbilar från 25,25 till 34,5 meter. Det är på ett visst antal ännu ospecificerade sträckor de långa bilarna ska tillåtas. Enligt Trafikverkets analyser kan längre lastbilar leda till att koldioxidutsläppen minskar med 4–6 procent.

– Möjligheten att köra med längre lastbilar är efterfrågad av branschen och ger ett effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Peter Fredriksson, chaufför från Nyköping, känner sig kluven inför att tillåta längre lastbilar.

– Jag har ju hört om att regeringen vill det, men det är både och, tycker jag. Med vårt vinterväglag kan det ju redan nu vara svårt att ta sig fram, säger han.

Problematiskt

Han tycker också att det är problematiskt med långa ekipage.

– Det första jag tänker på när jag är ute är hur många utländska bilar som kör med trailer, mer än varannan man möter. Det vore i och för sig bra om man fick bort dem.

Men Peter Fredriksson lyfter även att bostadsområden i dag byggs på så sätt att det blir allt svårare att ta sig in med lastbil. Och att hitta parkeringsplats inne i städerna är redan svårt.

– Det riskerar ju att bli ännu värre då, säger han.

Peter Fredriksson kör framför allt byggmaterial, som betong och marksten. Någon längtan efter det häftiga i att köra ett längre fordon, med ännu tyngre last, känner han inte.

– Nä, haha, något sådant behov har jag inte, säger Peter Fredriksson som denna dag kör en 24-metersbil.

Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har länge jobbat för att Sverige ska tillåta längre lastbilar och hoppas på skyndsam implementering.

Skeptisk

Men Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson är skeptisk. Han oroas för att andrahandsvärdet på svenska åkeriers bilar ska rasa och att konkurrenstrycket ökar från de utländska åkerierna, som redan kör trailerdragare.

– Svenska åkerier får en hög investeringskostnad och de utländska har redan rätt typ av lastbilar på plats och kan lätt ändra till längre ekipage, säger han.

Förlängda bilar, är precis som tyngre last en så kallad produktivitetsökning. En chaufför producerar mer på sin arbetstid. Men Lars Mikaelsson tror inte att mycket av vinsten hamnar i chaufförers eller åkeriers händer.

– Det som kommer att hända är att fraktpriserna sjunker och det är väl det industrin vill. Historiskt har varken åkarna eller chaufförerna blivit mycket rikare när vi har ökat produktiviteten.

Lars Mikaelsson fortsätter att rada upp sina argument.

– Sedan vill industrin fortsätta att skämma bort sig med lediga flakmeter på sina transporter i stället för att planera samlastning och utnyttja de ekipage som rullar fullt ut och därmed ge åkerierna möjlighet till en vettig avkastning och främja miljö, trafiksäkerhet, och våra medlemmars jobb.

Rädd för försämringar

Mikaelsson är rädd att de nya bilarna försämrar arbetsmiljön.

– Många kör ekipage som har svenskanpassade byggnationer med bra bakgavelhissar och öppningsbara sidor. Regler som tillåter längre bilar kommer att driva på utvecklingen mot två 40-fotscontainrar som ofta saknar sidor som går att öppna och är högre upp från marken, säger han.

Lars Mikaelsson oroar sig också för att trafiksäkerheten kommer att drabbas och pekar på att chaufförsperspektivet borde ha varit mer framträdande i utredningen som ligger bakom förslaget

– Om man ska dra det till sin spets. Säg att en person i Spanien ska fylla 20 år och tar kort för lastbil och trailer. De kör på asfaltsvägar med 18 meter långa ekipage och sedan säger arbetsgivaren: ”Du ska köra mellan Göteborg och Luleå med en extra trailer.” Hur ser det ut i våra backar på vintern? I utlandet har de tvåaxliga lastbilar och de är inte lämpade för vinterbruk i Sverige. Det är såna vi ser slå ihop som fällknivar och hamna i diket, säger Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mettallansluten:
    18 oktober, 2022

    Vilka bakåtsrävare ni är på Transportarbetarförbundet. Ser ni verkligen ingen fördel med att svenska företag blir mer konkurenskraftiga när transportkostnaderna minskar? Leder inte konkurenskraftiga företag till fler jobb i sverige? Ligger inte det i fackförbundens intresse?

  2. Peter Jansson:
    9 juni, 2022

    Längre lastbilar/ekipage är inget som gynnar chaufförer utan det blir mer arbete för chauffören med rangering vid lossning och lastning.Givetvis kan det vara bra med längre fordon på vissa vägsträckor som motorvägar och där godset kan lossas och lastas från sidan utan någon rangering/isärkoppling av släp/trailers.Sedan är det ju även en viktig fråga var någonstans dessa jätteekipage skall kunna parkeras när chauffören skall ha rast då det redan idag kan vara svårt att stanna och ta rast med en dragbil med bara en trailer.Vad händer om du kör in på en återvändsgata eller att det uppstår ett hinder som gör att man måste backa 100 meter?Då kan man ju inte backa med dessa långa fordon med många kopplingar som binder samman ekipaget.Längre fordon gynnar bara företagen som får billigare transporter på chaufförernas bekostnad av sämre arbetsförhållanden.För egen del tycker jag det räcker med en dragbil och en trailer då det är väldigt lättjobbat istället för 24-25,25 meters bil o släp eller 34,5 meters ekipage med en dragbil och två trailers.Vintertid och framkomlighet är ju också en väldigt viktig fråga.Skall trycket på drivaxeln höjas för att man skall kunna ta sig fram när det är snö och halt?Nu slipper ju jag dessa problem för egen del då jag är pensionär.

  3. Hans Ragnarsson:
    6 juni, 2022

    Helt rätt, detta kommer inte att gynna Svenska Åkerier ett dugg, det kommer bara att leda till högre investeringskostnader och ännu mera pressade fraktpriser De Svenska seriösa åkerierna blir som vanligt de stora förlorarna

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.