Skatteverket skärper kontrollen på flyttföretagen

I år kan flera flyttfirmor räkna med besök från Skatteverket. Myndigheten misstänker att det förekommer svart arbetskraft och annan ekonomisk brottslighet och inleder därför en specialgranskning av branschen.

– Det känns som att branschen har saknat oss lite grann, säger Pia Bergman som är nationell samordnare av grov ekonomisk brottslighet på Skatteverket. Den kan behöva lite mera besök av oss eftersom vi hela tiden får indikationer på att det förekommer fusk.

Vilka indikationer?

– Till exempel att man inte betalar skatter och avgifter på rätt sätt och att man på det viset manipulerar marknaden. Vi får också tips på allt från att man tar betalt för tjänster som man inte har gjort, till att man använder svart arbetskraft. Vi ser väldigt mycket svart arbetskraft. Eller grå.

Hur går specialgranskningen till?

– Vi tittar framför allt på de större flyttföretagen och deras underentreprenörer. Vi kommer att kontrollera vanliga tips vi får på företag. Vi kommer också att göra en omvärldsanalys, alltså kolla vad andra har upptäckt innan, som ni journalister till exempel. Men vi hör också med branschorganisationer och fackförbund. Att utreda företag och granska bokföring tar tid. Så det får nog hålla på ett tag. Minst hela det här året.

Hur många ska ni titta på?

– Det beror lite på. Hittar vi inte så mycket fusk så blir det inte så många, och det vore ju det absolut bästa. Men om vi hittar frekvent fusk inom delar eller hela branschen så kommer vi att öka kontrollresurserna. Vi hoppas kunna göra så pass mycket att det påverkar branschen i positiv riktning. Och det kan ju innebära alltifrån att vi knappast gör något alls för att det inte behövs, till att vi får använda en hel del av våra resurser.

– Vi vill med det här se vad branschen kan behöva. Behövs ett annat stöd från Skatteverket? Om vi upptäcker fusk, kan vi ändra det genom att höja kunskapen? Ändra rutiner? Eller är det helt enkelt så att det finns vissa illojala konkurrenter som behöver träffa Skatteverket och lyftas av banan så marknaden kan lämnas till de seriösa?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.