Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Jag förstår inte detta. Jag kör lastbil för ett relativt stort företag i Örebro, och vi har minst lika mycket jobb nu som före Corona. Med övertid i stort sett varje vecka, så jobb finns det.

Ska vi som jobbar inte få någon löneförhöjning, tycker ni?

Mat, hyror och så vidare går upp varje år…

Såg nyheterna i dag. Postnord slår rekord i paketleveranser, och listan kan göras lång.

Men vinnarna ska tydligen vara arbetsgivare som tjänar flera tusen kronor per anställd, då de får reducerad arbetsgivaravgift att betala in.

Dessutom har dieseln gått ner massor i pris, vilket blir en vinst på flera tusen per bil och månad tack vare minskade bränslekostnader.

Man undrar ju hur facket jobbar och vilken sida ni står på. Jag tycker faktiskt inte att jag får ut så mycket av fackavgiften jag betalar in längre, om jag ska vara ärlig.

Räknar med en förhandling om minst sju procents lönehöjning i höst, eftersom vi redan är en lågbetald yrkesgrupp!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mizo:
    25 oktober, 2020

    Jag är med! Det ökar trycket från alla håll och det finns ganska mycket att göra.

  2. Mamo:
    12 september, 2020

    Många har jobbat på distans och haft möten via video, det hade de kunnat göra för att förhandla nytt avtal också, finns ju modern teknik!
    Varför tror ni att jag inte är med i facket... (även för att det knappt finns löneskillnad mellan B- och CE-chaufförer, orättvist med tanke på alla extra krav på CE-chaufförer).

  3. Daniel:
    10 september, 2020

    Håller med fullsgändigt. Hyror har höjts, drivmedel har sänkts och dessutom har många tjänat på permiteringarna trots att det finns minst lika mycket transporter om inte fler.
    Upplever även jag att facket är mer på arbetsgivarnas sida och samtal försiggår relativt ofta mellan båda parter. Våran arbetsplats och vi chaufförer har däremot aldrig nånsin ens fått ett besök av en fackrepresentant.

    Blir det ingen ändring och förbättring från fackens sida, förhandlingarna sätter igång omgående och samtliga sveriges chaufförer får årets lönehöjning retroaktivt, kommer jag också att tacka för mig. Precis som många på min arbetsplats. Man karar sig bättre med egna försäkringar och advokater i värsta fall.

    /Jä*#%gt besviken och trött på bortförklaringar (vi lever i en digital värld, så förhandlingar hade absolut kunnat ske).

  4. Johan Larsson:
    9 juni, 2020

    Orsaken till de uppskjutna avtalsförhandlingarna, var främst att det inte var möjligt att träffas. Särskilt inte i Sthlm, som i mars var den värsta smitthärden.
    När det gäller löneökningar kan o skall ingen uttala sig om vad som händer med de sju månaderna, precis som det gäller med de övriga kraven.
    Transport är ett av 12 fack, som anslutit sig till LO:s samordnade krav när det gäller nivåerna på löneökning.
    Glöm inte att avtalet handlar om mer än lön, många har t.ex otrygga anställningar Glöm inte heller att även motparten har krav.

  5. Patrik Hagberg:
    3 juni, 2020

    Kan bara hålla med den besvikna fackmedlemmen .underbetalt Ingen vettig kompensation för nationaldagen i stället för annandag pingst. Ingen arbetstidsförkortning för dagtidsarbetare. Stressigt o ett stort ansvar .på 1980 talet hade chaufförer 27 semesterdagar per år detta förhandlade ombudsmannen bort. Va fasen händer?
    Då förtjänar man något bättre. Mycket dåliga förhandlare i detta fackförbund

Lästips:

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Virusets väg

Corona. Covid-19, Sars 2, corona … Okärt barn har många namn. En sak är säker, dess dödlighet är större än i många andra pandemier och jag har själv förlorat en bekant i sjukdomen.

Chauffören – en luffare?

Frihet. Många tror nog att luffarna som drog efter vägarna för över hundra år sedan och tiggde mat i gårdarna, gjorde det för att de antingen var arbetslösa eller arbetsskygga. Jag tror att sanningen är mer komplicerad än så. Arbeten har nog alltid behövt göras men frågan är till vilket pris.

Att läsa med öronen!

Läsning. När jag och en kamrat kom in på en dansk pizzeria utanför Köpenhamn, påpekade pizzabagaren förskräckt att vi måste ha ansiktsmask. Kollegan hade redan en medan jag raskt fick en tilldelad.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Bered dig på ett liv som fattigpensionär

Ledare. Är du strax över 20 år och lastbilschaufför? Då kan du på ålderdomen se fram mot ungefär 11 400 kronor i pension från staten, förutsatt att du pallar att köra till fyllda 65 år.

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

För dagbok på jobbet

Insändare. För ni dagbok i ert arbete? Om inte, varför? Min far var noga med att se till att jag förde dagbok, när jag började köra för elva år sedan.

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.