Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Jag förstår inte detta. Jag kör lastbil för ett relativt stort företag i Örebro, och vi har minst lika mycket jobb nu som före Corona. Med övertid i stort sett varje vecka, så jobb finns det.

Ska vi som jobbar inte få någon löneförhöjning, tycker ni?

Mat, hyror och så vidare går upp varje år…

Såg nyheterna i dag. Postnord slår rekord i paketleveranser, och listan kan göras lång.

Men vinnarna ska tydligen vara arbetsgivare som tjänar flera tusen kronor per anställd, då de får reducerad arbetsgivaravgift att betala in.

Dessutom har dieseln gått ner massor i pris, vilket blir en vinst på flera tusen per bil och månad tack vare minskade bränslekostnader.

Man undrar ju hur facket jobbar och vilken sida ni står på. Jag tycker faktiskt inte att jag får ut så mycket av fackavgiften jag betalar in längre, om jag ska vara ärlig.

Räknar med en förhandling om minst sju procents lönehöjning i höst, eftersom vi redan är en lågbetald yrkesgrupp!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mizo:
    25 oktober, 2020

    Jag är med! Det ökar trycket från alla håll och det finns ganska mycket att göra.

  2. Mamo:
    12 september, 2020

    Många har jobbat på distans och haft möten via video, det hade de kunnat göra för att förhandla nytt avtal också, finns ju modern teknik!
    Varför tror ni att jag inte är med i facket... (även för att det knappt finns löneskillnad mellan B- och CE-chaufförer, orättvist med tanke på alla extra krav på CE-chaufförer).

  3. Daniel:
    10 september, 2020

    Håller med fullsgändigt. Hyror har höjts, drivmedel har sänkts och dessutom har många tjänat på permiteringarna trots att det finns minst lika mycket transporter om inte fler.
    Upplever även jag att facket är mer på arbetsgivarnas sida och samtal försiggår relativt ofta mellan båda parter. Våran arbetsplats och vi chaufförer har däremot aldrig nånsin ens fått ett besök av en fackrepresentant.

    Blir det ingen ändring och förbättring från fackens sida, förhandlingarna sätter igång omgående och samtliga sveriges chaufförer får årets lönehöjning retroaktivt, kommer jag också att tacka för mig. Precis som många på min arbetsplats. Man karar sig bättre med egna försäkringar och advokater i värsta fall.

    /Jä*#%gt besviken och trött på bortförklaringar (vi lever i en digital värld, så förhandlingar hade absolut kunnat ske).

  4. Johan Larsson:
    9 juni, 2020

    Orsaken till de uppskjutna avtalsförhandlingarna, var främst att det inte var möjligt att träffas. Särskilt inte i Sthlm, som i mars var den värsta smitthärden.
    När det gäller löneökningar kan o skall ingen uttala sig om vad som händer med de sju månaderna, precis som det gäller med de övriga kraven.
    Transport är ett av 12 fack, som anslutit sig till LO:s samordnade krav när det gäller nivåerna på löneökning.
    Glöm inte att avtalet handlar om mer än lön, många har t.ex otrygga anställningar Glöm inte heller att även motparten har krav.

  5. Patrik Hagberg:
    3 juni, 2020

    Kan bara hålla med den besvikna fackmedlemmen .underbetalt Ingen vettig kompensation för nationaldagen i stället för annandag pingst. Ingen arbetstidsförkortning för dagtidsarbetare. Stressigt o ett stort ansvar .på 1980 talet hade chaufförer 27 semesterdagar per år detta förhandlade ombudsmannen bort. Va fasen händer?
    Då förtjänar man något bättre. Mycket dåliga förhandlare i detta fackförbund

Lästips:

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Ung lastbilschaufför omkom vid järnvägsövergång

Åkeri. (UPPDATERAD) En 20-årig kvinnlig lastbilschaufför omkom i helgen då ett passagerartåg krockade med hennes lastbil. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägsövergång mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun, Jämtland. Det innebär att 40 personer dött på arbetet i år. Fem av dem var lastbilsförare.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Ur led är tiden

Livet. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

Hårt regn

Orostider. Jag får en känsla, inte minst genom litteraturen, att kriget närmar sig alltmer. Två svenska krigsskildringar har jag läst den senaste tiden. Hårt regn av Micke Evhammar och Vägriddare av Pelle Filipsson.

AI – himmel eller helvete?

Ny teknik. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

Vad är ministerns klimatlöften värda?

Debatt. Uppropet från över 600 företag och tre stora fackförbund fick klimatministern att utlova att Sveriges samtliga klimatmål står fast. Mer oroande är ett regeringens enmansutredare John Hassler faktiskt föreslår något helt annat.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Egon tar över i de offentliga rummen

Spaning. Känner ni till radioprogrammet Spanarna? En programledare och tre så kallade spanare försöker avläsa trender i vår vardag och kommer med visioner för framtiden. Här kommer min spaning.

Våga prata om psykisk ohälsa

Hälsa. Den psykiska ohälsan ökar för varje år i det svenska samhället. En skrämmande trend är att den också ökar bland unga människor. Min enkla förklaring till varför det förhåller sig så är att vi (homo sapiens) inte är gjorda för detta moderna samhälle.

Jag fick en vacker turkos cykel i stället

Pengar. Jag är uppvuxen i en by i Västmanland. Min tyska mamma var ensamstående och min biologiska far satte plikttroget in underhållet på hennes konto varje månad. Än i dag förstår jag inte hur hon fick ihop det jo… hon var ett ekonomiskt geni! Hon vände och vred på varenda krona. Hennes tid och ork gick åt för att få allt att funka.

Upp till kamp!

Ledare. Striden om arbetsmarknadsmodellen har blossat upp. Svenska fackförbund kräver kollektivavtal hos tech-företag och andra internationella aktörer som Tesla.

Stå upp för den svenska modellen!

Ordförandeord. Den svenska modellen utmanas på allvar av Elon Musk och hans företag Tesla. Det verkar som om företaget på riktigt tycker att man står över den i Norden gällande modellen med kollektivavtal, och parter som hanterar frågorna på arbetsmarknaden.

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Tack för ingenting, Arbetsmiljöverket!

Insändare. Nu slutar snart generaldirektören för Arbetsmiljöverket, Erna Zelmin, sitt uppdrag och antalet arbetsplatsolyckor ser i år ut att nå nya rekordnivåer. Vilket fokus har man då på Arbetsmiljöverket? Jo, att man ska ut och inspektera företag där de anställda har många digitala möten, för de kan bli trötta i hjärnan av alla möten och även drabbas av teknikstrulångest. Detta ska göras i ett EU-projekt. Herregud!

Det handlar om det fria ordet

Ledare. Fler och fler tidningar halverar sin utgivning, går över till digital utgivning eller läggs ner helt. Detta påverkar tidningsbuden och på flera ställen varslas det om uppsägningar.

Vilken roll och vilken koll ska medlarna ha?

Ordförandeord. Vilken roll, vilken koll och vilket uppdrag har egentligen Medlingsinstitutet? Vi har på kort tid tvingats varsla på både bevakningsavtalet och taxiavtalet. Möjligen kan det också bli tuffa tag inom flygsektorn där förhandlingarna pågår för fullt.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.