Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Jag förstår inte detta. Jag kör lastbil för ett relativt stort företag i Örebro, och vi har minst lika mycket jobb nu som före Corona. Med övertid i stort sett varje vecka, så jobb finns det.

Ska vi som jobbar inte få någon löneförhöjning, tycker ni?

Mat, hyror och så vidare går upp varje år…

Såg nyheterna i dag. Postnord slår rekord i paketleveranser, och listan kan göras lång.

Men vinnarna ska tydligen vara arbetsgivare som tjänar flera tusen kronor per anställd, då de får reducerad arbetsgivaravgift att betala in.

Dessutom har dieseln gått ner massor i pris, vilket blir en vinst på flera tusen per bil och månad tack vare minskade bränslekostnader.

Man undrar ju hur facket jobbar och vilken sida ni står på. Jag tycker faktiskt inte att jag får ut så mycket av fackavgiften jag betalar in längre, om jag ska vara ärlig.

Räknar med en förhandling om minst sju procents lönehöjning i höst, eftersom vi redan är en lågbetald yrkesgrupp!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mizo:
    25 oktober, 2020

    Jag är med! Det ökar trycket från alla håll och det finns ganska mycket att göra.

  2. Mamo:
    12 september, 2020

    Många har jobbat på distans och haft möten via video, det hade de kunnat göra för att förhandla nytt avtal också, finns ju modern teknik!
    Varför tror ni att jag inte är med i facket... (även för att det knappt finns löneskillnad mellan B- och CE-chaufförer, orättvist med tanke på alla extra krav på CE-chaufförer).

  3. Daniel:
    10 september, 2020

    Håller med fullsgändigt. Hyror har höjts, drivmedel har sänkts och dessutom har många tjänat på permiteringarna trots att det finns minst lika mycket transporter om inte fler.
    Upplever även jag att facket är mer på arbetsgivarnas sida och samtal försiggår relativt ofta mellan båda parter. Våran arbetsplats och vi chaufförer har däremot aldrig nånsin ens fått ett besök av en fackrepresentant.

    Blir det ingen ändring och förbättring från fackens sida, förhandlingarna sätter igång omgående och samtliga sveriges chaufförer får årets lönehöjning retroaktivt, kommer jag också att tacka för mig. Precis som många på min arbetsplats. Man karar sig bättre med egna försäkringar och advokater i värsta fall.

    /Jä*#%gt besviken och trött på bortförklaringar (vi lever i en digital värld, så förhandlingar hade absolut kunnat ske).

  4. Johan Larsson:
    9 juni, 2020

    Orsaken till de uppskjutna avtalsförhandlingarna, var främst att det inte var möjligt att träffas. Särskilt inte i Sthlm, som i mars var den värsta smitthärden.
    När det gäller löneökningar kan o skall ingen uttala sig om vad som händer med de sju månaderna, precis som det gäller med de övriga kraven.
    Transport är ett av 12 fack, som anslutit sig till LO:s samordnade krav när det gäller nivåerna på löneökning.
    Glöm inte att avtalet handlar om mer än lön, många har t.ex otrygga anställningar Glöm inte heller att även motparten har krav.

  5. Patrik Hagberg:
    3 juni, 2020

    Kan bara hålla med den besvikna fackmedlemmen .underbetalt Ingen vettig kompensation för nationaldagen i stället för annandag pingst. Ingen arbetstidsförkortning för dagtidsarbetare. Stressigt o ett stort ansvar .på 1980 talet hade chaufförer 27 semesterdagar per år detta förhandlade ombudsmannen bort. Va fasen händer?
    Då förtjänar man något bättre. Mycket dåliga förhandlare i detta fackförbund

Lästips:

Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

David Ericsson

De små stegens förbannelse

Davids krönika. Då åkerier söker chaufförer på Facebook som är ”stresståliga, erfarna, socialt kompetenta och har alla behörigheter”, brukar ett skämt i kommentarsfältet vara: ”Kan man jobba hemifrån?”

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Styrkan finns när den behövs

Ordförandeord. Det börjar blåsa upp på allvar i avtalsrörelsen. Med viss förvåning noterar jag att det verkar viktigt för många att Transports medlemmar inte under några omständigheter ska få mer än andra i avtalsrörelsen.

Kärt barn har många namn

Krönika. Året är 2015 och mina barn är tre respektive ett år. Det är också året då sången Snoppen och snippan ser dagens ljus. Den blir en formidabel hit. Barnen älskar den mer än Babblarnas första låt. Jag kommer på mig själv att sjunga med: ”Snoppen och snippan, vilket härligt gäng. Snippan och snoppen, sjunger vår refräng…”

Måste vi ha skinn på näsan för att hänga med i lönen?

Debatt. Jag läst en undersökning om att kvinnor drar sig för att söka välbetalda jobb av rädsla för att bli sexuellt trakasserade och att trakasserierna sticker ut på arbetsplatser där det ena könet dominerar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

De små stegens förbannelse

Arbetsvillkor. Då åkerier söker chaufförer på Facebook som är ”stresståliga, erfarna, socialt kompetenta och har alla behörigheter”, brukar ett skämt i kommentarsfältet vara: ”Kan man jobba hemifrån?”

Tjuvheder?

Fattiga & rika. ”Det är så jävla dumt att man har lust att skära sig i handlederna!” brukar min kollega Jonny säga på oefterhärmligt Västmanlandsmål. Ja så kan det kännas ibland när man till exempel tänker på att högsta mode bland unga tjejer i dag verkar vara att ”skönhetsoperera” sig.

Psykopaten i rummet

Relationer. Folk som är alltför dominanta och överlägsna brukar man, en aning vårdslöst, kalla för psykopater.  Jag tror de flesta har en eller några personer med psykopatiska drag i sin närhet. Jag har ett par stycken.

Styrkan finns när den behövs

Ordförandeord. Det börjar blåsa upp på allvar i avtalsrörelsen. Med viss förvåning noterar jag att det verkar viktigt för många att Transports medlemmar inte under några omständigheter ska få mer än andra i avtalsrörelsen.

Märket, pensionsålder och hållbart arbetsliv

Ledare. I Frankrike protesterade facken mot höjd pensionsålder när regeringen Macron vill höja från 62 år till 64 år. Det fick landets hamnarbetare, lastbilsförare, tågarbetare, bussförare, lärare, anställda vid kärnkraftverk, oljeraffinaderier och kommunal sophämtning med flera andra att strejka.

DEBATT / PLATTFORMSJOBB

Lön från arbete ska gå att leva på

Debatt. Det verkar pågå en trend bland liberaler att testa på ”vanliga” jobb i ett försök att bygga upp förtroende – för att sedan tala om hur arbetsmarknaden och tryggheten ska avregleras och bli mer flexibel för att fler ska komma i arbete. Ett väldigt tafatt försök att låtsas bry sig om arbetare.

Skyddsombuden finns för din hälsa

Debatt. År 2022 har övergått till 2023 och när vi summerar antalet döda i arbetet för föregående år landar det på 49 personer totalt sett, enligt Arbetsmiljöverket. Räknar vi enbart svenska olyckor i arbetslivet blir det 41 personer som inte kommit hem från sina arbeten.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Karensdagen – ett gissel som måste bort

Sjukt. Jag har en vän som har kört slut på sin axel. Varje dag går hon till jobbet och har ont. Jag tjatar på henne att hon ska gå till läkaren och hon svarar: ”men då blir jag ju sjukskriven i minst åtta veckor”. Hon säger att hon inte kan vara sjukskriven så länge, att hon sviker sina kollegor och när hon kommer tillbaka till jobbet är det ännu mer att göra.

Besatt av kallbad

Hälsa. Jag håller hårt i stegen och går sakta ner i det tre grader kalla vattnet. Mitt hjärta rusar och min första reaktion är att fly upp på torra land. Adrenalinet pumpar runt i min kropp. Jag blundar och andas djupt några gånger. Tankarna i mitt huvud slutar snurra. Nu är det bara jag och vattnet.

Lönerna sänks – vinsterna ökar

Pengar. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden. Hyresgästföreningen meddelar att förhandlingarna med bostadsbolagen i Stockholm har strandat.

Avtal 2023

Transport kräver historiska löneökningar

Debatt. Svenska Transportarbetareförbundet kräver 5,5 procent i löneökning på 12 månader samt ett engångsbelopp med 5 700 kronor. Vårt lönekrav är högre än övriga fackförbunds i årets avtalsrörelse. Vi kräver den högsta ökningen i modern tid och vi är beredda att göra det som krävs för att få igenom våra krav.

Klyftan till de rika fortsätter att öka

Ledare. En topp-vd tjänar i snitt 77 gånger mer än en lastbilschaufför eller en terminalarbetare. Det visar LO:s rapport Makteliten. Och precis som förra året är det en eskalerande utveckling, där klyftan mellan arbetare och näringslivets toppchefer vidgas mer och mer.

Näven är knuten

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i gång mina vänner och vårt förbund har denna gång valt att ställa sig utanför LO-samordningen som ju i mångt och mycket styrs av industrifacken.

Debatt: Plattformsdirektivet
Ilan de Basso. Foto: Socialdemokraterna

Därför röstade jag nej till plattformsdirektivet

Debatt / Ilan de Basso (S): Plattformsekonomin har gett tillgång till varor och tjänster som underlättar livet och skapat en ny marknad för jobb. Samtidigt har anställda vittnat om oacceptabla arbetsförhållanden och dåliga löner. Plattformsekonomin går en oroväckande väg till mötes om företag som utnyttjar plattformsarbetare tillåts undvika sitt arbetsgivaransvar.

Malin Björk. Foto: Vänsterpartiets bildbank/Agnes Stuber Ciczie Weidby. Foto: Vänstergruppen i Europaparlamentet

Vi har olika bilder av direktivet

Replik / Malin Björk och Ciczie Weidby (V): Den 2 februari röstade EU-parlamentet med bred majoritet för att förslaget till direktiv för plattformsarbete ska gå vidare för förhandlingar med medlemsländerna i rådet. Vi står bakom förslaget och menar att det kan genomföras i Sverige med hänsyn tagen till vår arbetsmarknadsmodell.

Ilan de Basso. Foto: Socialdemokraterna

Brytfrågan är hur och vem som ska ha inflytande

Slutreplik / Ilan de Basso (S): Direktivet kommer nu gå vidare till förhandling med medlemsländernas regeringar. Vi är överens om att plattformsekonomin måste regleras, brytfrågan är hur och vem som ska ha inflytande över processen. Slutsatsen är att svensk arbetsmarknad ska skyddas från arbetarfientliga, högerkonservativa politiker.