”Rapportera, rapportera, rapportera! Alla olyckor och tillbud, där det kunde gått illa. Du hjälper dina kollegor och vi får lättare att driva igenom förbättringar”, säger regionala skyddsombudet Charina Nordwall. Foto: Erik Mårtensson
Close
”Rapportera, rapportera, rapportera! Alla olyckor och tillbud, där det kunde gått illa. Du hjälper dina kollegor och vi får lättare att driva igenom förbättringar”, säger regionala skyddsombudet Charina Nordwall.
Close
I huvudet på ett RSO

”Sjukskrivning kostar mer än plexiglas”

Arbetsmiljöarbete. Ett plexiglas à 1 500 kronor är småpengar för att skydda taxi- och färdtjänstförare från corona, anser regionala skyddsombudet Charina Nordwall. – Vad kostar en sjukskrivning på 14 dagar företaget?

Charina Nordwall möter både skratt och tårar. Foto Erik Mårtensson
Charina Nordwall möter både skratt och tårar. Foto Erik Mårtensson

På grund av pandemin sitter Charina Nordwall nu ensam på Transports avdelning Mellersta Norrland i Örnsköldsvik. Kontor finns också i Sundsvall och Östersund.

För 19 år sedan tog hon över ansvaret för arbetsmiljön. Mötet med människor, variationen är kryddan i jobbet. Och att då och då lyckas glädja en person med ersättning från medlemsförsäkringen – efter en arbetsolycka eller skada.

Å andra sidan träffar Charina många som är ledsna. Som chauffören, snart 60, som grät efter utförsäkringen från försäkringskassan. Efter 180 dagar skulle han ut på allmänna arbetsmarknaden och söka andra jobb, fast han inte var frisk.

– I början var sånt tufft att hantera. Nu försöker jag vända situationen, se ljuspunkter. Jag kan förstås aldrig lova att medlemmar ska få rätt hos försäkringskassan när vi överklagar beslut. Men jag kan lova att jag ska göra allt jag kan, och många är glada för det.

180-dagarsregeln, som infördes för att få ner sjuktalen, har i många år fått Charina att se rött. När coronan slog till rakade antalet utförsäkrade dessutom i höjden. En statlig utredning har lagts fram och under hösten presenterade regeringen en lagändring.

Tanken är att det ska bli lättare för långtidssjuka att skjuta upp slutdatum, när de ska ut och söka andra jobb. I fall de kan visa att de kan återgå till sitt gamla arbete inom 365 dagar.

Ändå är Charina skeptisk. Vem kan garantera att han eller hon kan komma tillbaka inom 365 dagar, undrar hon. Komplikationer kan tillstöta.

– Den här regeln finns redan. Men få har nytta av den eftersom kassan gör allt för att avslå, så mycket som möjligt. Allt som sker är att ”särskilda skäl” ändras till ”övervägande skäl” för att någon ska kunna återgå till jobbet.

– Jag uppfattar det lite som ett skämt, tyvärr. Och det hjälper väl inte alla som redan är utförsäkrade.

Pandemin har tvingat Charina Nordwall till mer tid vid datorn och telefonen. Annars träffar hon fler medlemmar, är ute på arbetsplatser och hjälper till att granska och förbättra arbetsmiljön. Vill du bli skyddsombud? Kontakta henne! Foto Erik Mårtensson
Pandemin har tvingat Charina Nordwall till mer tid vid datorn och telefonen. Annars träffar hon fler medlemmar, är ute på arbetsplatser och hjälper till att granska och förbättra arbetsmiljön. Foto Erik Mårtensson

Charina saknar de fysiska kontakterna i covidtid. Hon talade nyligen med en coronadrabbad taxichaufför som beskrev isoleringen på sjukhus. Den borde tas upp mer i medierna, tycker hon. Känslan av att ligga där ensam och inte få luft, utlämnad åt sin ångest: Kommer jag att dö nu? Får jag aldrig mer se min familj?

När pandemin tog ny fart ökade oron bland taxiförarna, berättar Charina. Hon ordnade videomöten med arbetsgivarna och ger goda exempel från färdtjänståkerier, som byggde om bussar för att förbättra covidskyddet.

– Många taxibolag har skött det bra. Fast inte alla, tyvärr.

Ändå är en investering i plexiglas billigare än sjukskrivning, betonar Charina.

Hon tar upp smittspårning, att det inte är lätt att fastslå att en anställd blivit smittad på jobbet. Ändå har LO uppmanat skyddsombuden att anmäla arbetsskada, när någon insjuknat.

– Om anmälan sedan går igenom får vi se. Fast det är viktigt att vi i statistiken får med vilka grupper som är särskilt utsatta. Dit hör också väktare i butik och ordningsvakter, anställda på bensinstationer.

Före pandemin var Charina ute på arbetsplatser och gjorde skyddsronder och riskbedömningar. Hon hjälpte företag att få i gång det systematiska arbetsmiljöarbete de är skyldiga att bedriva, enligt arbetsmiljölagen.

Skyddsombud spelar en viktig roll och har stora befogenheter. Är risken att anställda ska skadas, eller till och med dö på jobbet akut, har Charina lagt skyddsstopp och avbrutit arbetet. Oftast resulterar det i olika åtgärder, även om det inte alltid går så snabbt som personalen önskar.

Skyddsombudshjälm
Vill du bli skyddsombud? Kontakta Charina Nordwall! Foto: Erik Mårtensson

Är arbetsgivaren kallsinnig tvingas hon ibland ta till ”en 6:6a”. En åtgärd som återfinns i arbetsmiljölagen kapitel 6, § 6 och innebär att Charina skriver en formell begäran om insatser till företaget.

– Händer inget då heller vänder jag mig till Arbetsmiljöverket som får ta ställning.

Charinas arbete har gått från fysiska problem, som trasiga maskiner och besvär med värme och kyla, till mer psykosociala brister. Här blir åtgärderna ofta personalenkäter, riskbedömningar, enskilda samtal och en plan med tidsangivelser.

Företagens ansvar för den psykosociala (organisatoriska och sociala) arbetsmiljön har ökat, med skärpt lagstiftning. Att människor mår psykiskt sämre på jobbet tror Charina bottnar i den uppdrivna stressen.

– Det leder till tjafs och konflikter. Chaufförer hetsas av tider. Godset ska fram, även om förarna sinkas av olyckor på vägen. Folk har kortare stubin och springer in i väggen.

Som norrlänning brinner Charina Nordwall för trafikfrågor, säkerhet och halkbekämpning.

– Tyvärr är våra chaufförer alldeles för dåliga på att skriva tillbudsrapporter. Rapportera alltid, uppmanar hon alla medlemmar.

– Rapportera, rapportera, allt som kunde ha lett till allvarliga olyckor. Även om du klarar dig kanske kollegan råkar riktigt illa ut vid en halkfläck. Rapporter ger oss skyddsombud bättre möjlighet att driva igenom åtgärder för att förbättra arbetsmiljön.

 

Fotnot: Kolla in avdelningen på Youtube och Facebook!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Månadens medlem
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Hallå där!
Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

David Eklind-Kloo har undersökt vad vi gör på jobbet, och vad jobbet gör med oss. Foto: John Antonsson

Så mår vi av jobbet

5 frågor. En stor del av livet levs på jobbet. Ganska många trivs inte särskilt bra när de gör det. David Eklind-Kloo har skrivit en bok som undersöker vad som händer med oss när arbetet känns meningslöst. Han skissar också på visioner om ett arbetsliv med större mening.

Månadens ombudsman
Tony Blomberg avd 3 Göteborg

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.