Självklart ska vi kräva kollektivavtal

Debatt. Stockholms läns landsting upphandlar tjänster för mångmiljardbelopp inom hela kollektivtrafiken samt delar av hälso- och sjukvården. Det innebär ett stort ansvar för landstinget att de tjänster som skattebetalarnas pengar går till, inte bidrar till att människor arbetar under dåliga arbetsförhållanden eller till orimligt låga löner.

Ett ansvar som i dag inte tas.
Senaste exemplet är när landstingets trafiknämnd beslutade om upphandling av färdtjänst för de kommande åren, utan att ta hänsyn till vare sig arbetsvillkor eller resenärernas trygghet. Färdtjänsten har fått utså stark kritik från resenärer som vittnat om uteblivna körningar och försämrad service. I det nya avtalsförslaget, som lagts fram av Alliansen, finns inga krav på kollektivavtal trots att många av problemen med bristande kvalitet är direkt kopplade till arbetssituationen för chaufförerna som kör färdtjänsttaxi.

Det är inte förvånande. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har med all önskvärd tydlighet uttryckt att han inte anser att det är landstingets roll är att ”lägga sig i färdtjänstchaufförernas arbetsvillkor”.

Frågan är då vem som ska göra det? Det är det politiska styret i landstinget som sätter ramarna och kriterierna för upphandlingen. Att passa på det ansvaret är inte rimligt.

Utan krav på kollektivavtal skapas även en omöjlig konkurrenssituation. I dagsläget körs 98 procent av färdtjänsten av två bolag, Taxi Kurir och Taxi 020 med samma ägare: Fågelviksgruppen. Bägge vägrar teckna avtal med facket som skulle garantera chaufförerna kollektivavtal. Taxi Stockholm och många lokala mindre bolag har kollektivavtal eller på andra sätt bättre villkor för personalen, men dessa har inte haft en chans att konkurrera inom upphandlingen.

En marknad där offentliga upphandlingar bidrar till att slå ut seriösa företag skapar ett ”vilda västernsystem” som vi inte kan acceptera. Kollektivavtal säkrar på så sätt att landstinget har seriösa leverantörer som det går att lita på och som kan leverera tjänster med hög kvalitet över tid.

Moderaterna återkommer till att EU-direktiv för offentlig upphandling omöjliggör krav på kollektivavtal, men det stämmer inte. Sedan en tid tillbaka är dessa direktiv ändrade, och krav på kollektivavtal kan även ställas på underleverantörer. Därmed är de frågetecken och hinder som Moderaterna ger uttryck för inte längre aktuella.

Det är ytterst beklagligt att vi nu har ett nytt färdtjänstavtal utan krav på kollektivavtal. Ett sådant krav skulle ha skapat både en hållbar arbetssituation för chaufförerna och en trygghet för resenärerna.

Vi kommer att fortsätta driva att landstinget ska införa krav på kollektivavtal i samtliga av sina upphandlingar. Ytterst är det ansvarigt personallandstingsrådet Peter Karpelan (M) och finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) som nu måste agera och se till att socialt ansvar tas för dem som arbetar för landstinget. Liksom för att de som bor i Stockholmsregionen ska känna sig trygga med att uppdrag ges till seriösa aktörer som inte ger avkall på servicen för att generera kortsiktiga vinster.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.