Munskydd på! Jouni Talso tar restriktionerna på största allvar, och tar inte heller framsätespassagerare. Foto: Lilly Hallberg
Close
Munskydd på! Jouni tar restriktionerna på största allvar, och tar inte heller framsätespassagerare.
Close
Månadens medlem

Seriös taxi oavsett uppdrag

Taxi. Tre dagar före julafton 2012 insåg Jouni Talso att han hamnat rätt – bakom ratten i en taxi. Han trivs fortfarande med friheten och utvecklingsmöjligheterna, även som tomte. Men pandemin har varit oerhört tuff.

Tredje gången gillt. Transportarbetaren lyckas träffa Jouni Talso en söndagsförmiddag, mellan uppdrag. Tidigare försök blev inställda, en gång då han fick en sen körning till Enköping.

– Det är så det ser ut i vår bransch, säger Jouni.

Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg
Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg

Som förare för Taxi Stockholm är han utbildad för att kunna ta speciella uppdrag. Det är ett slags riktade tjänster, som att köra lotsar för Sjöfartsverket. Jouni Talso kan också ta exklusivare resor, liknande limousineservice. Då har bilen ingen taxiskylt på taket.

2022 har börjat med en nedgång i efterfrågan på taxiresor. För dem som var kvar efter branschens stålbad hade det under förra året blivit mer jobb.

– Efter helgerna har det åter blivit mycket sämre. Folk har hörsammat de nya restriktionerna, säger Jouni Talso.

Pandemins första våg slog hårt. Antalet körningar var mycket få och garantilönen ofta enda räddningen. Konsekvenserna av covid är svåra.

– Dels för att vi haft kollegor som gått bort. Dels för att så många slutat.

Själv trivs han fortfarande med jobbet.

– Men visst, det finns dagar när man ifrågasätter vad man håller på med.

Taxitomte

Något lustfyllt är däremot uppdraget som taxitomte. Några av Taxi Stockholms chaufförer går under december månad att boka. Jouni Talso är en av dem som kör ut till företag och familjer, iförd tomteskägg och luva. Bäst gillar han att på julafton besöka barnfamiljer.

– Jag är ju äkta vara, säger Jouni, som är född i Rovaniemi liksom tomten.

Han har i sju år jobbat med tomteriet hos Taxi Stockholm. Men julen 2020 blev det inga tomtekörningar på grund av covid.

– Och alla andra så kallade tomtar, mor- och farföräldrar eller andra släktingar, satt ju i karantän.

Taxiförare 587701 har kört för Taxi Stockholm i drygt tio år. Foto: Lilly Hallberg
Taxiförare 587701 har kört för Taxi Stockholm i drygt tio år. Foto: Lilly Hallberg

Då föddes idén om visuellt tomteri. Jouni Talso utvecklade en digital tjänst för uppvaktning av tomten, som fått stort genomslag.

– Det är inte bara begränsat till december månad. Jag har fått förfrågningar från hela världen, och det gäller även födelsedagar och andra högtidsdagar. Jag har fått också fått frågor från föräldrar som förklarar att deras barn inte äter mat så bra, och vill att tomten kommer.

Född i Finland

Jouni Talso beskriver sig själv som ”made in Finland”, i tomtens hemstad. Men dialektmässigt låter det mer som Västmanland. Förklaringen är att han som helt liten flyttade med sina föräldrar till Sverige, i den stora vågen av arbetskraftsinvandring på 1960-talet från vårt östra grannland. Först till Surahammar, sedan Valskog i Kungsörs kommun. Föräldrarna fick arbete på Volvo i Köping, och var kvar till pensionen.

– Jag gjorde själv några år på Volvo, säger Jouni.

Sedan blev det restaurangbranschen och 25 år på olika krogar i huvudstaden. Trots förfrågningar från flera håll kände han sig färdig med krögarlivet 2011. Då hoppade Jouni på ett erbjudande om betald utbildning hos Taxi Stockholm, mot att köra heltid under sex månader. Han tänkte att det ju kunde vara bra att ha taxilegg om man hamnade ”mellan jobb” och att han skulle ge det ett halvår.

Jouni hade sin första körning i juletid 2012.

– Och redan efter en vecka, tänkte jag att jag nog hamnat rätt, säger Jouni Talso.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    9 februari, 2022

    Apropå pandemins effekter på taxibranschen - följande internbrev lades ut på Taxi Stockholms web för någon dag sedan:

    "Vi har följt upp hur våra uppdragsgivare ser på skärmskydd och munskydd efter den 9:e februari. Svaret är att de vill att vi har kvar skärmskyddet i bilarna vilket också är vår rekommendation till er. När det gäller munskydd finns inte kravet kvar för skol- och omsorgsresor samt för färdtjänsten, men rekommendationen är att vi har munskydd i bilarna och tar på dessa om kunderna ber oss"

    Aha, det är alltså KUNDERNA som vill att bolagets bilar behåller skärmskydden. Att fråga förarna, som sitter med kunderna i knät, är oviktigt? Notera också i texten att det är KUNDERNA som ska kunna be förarna att använda munskydd. Samma här: att fråga förarna som sitter i ett trångt, slutet utrymme och som måste acceptera att folk kan vara smittade...är inte intressant?

    För mig är inte detta en sund personalpolitik. Det är en rovdrift och ett människoförakt som knappast går att finna hos något annat företag på den svenska marknaden. Fråga er personal hur de upplever de avskaffade restriktionerna nästa gång!

Lästips:

Väktaren Stefan Hessman är natur- och fotokonstnär och har ställt ut sina bilder flera gånger.

”Alla människor kan hamna utanför”

Fotoutställning. I sitt jobb som väktare möter Stefan Hessman ofta människor som har det svårt. En av dem är Janne som har varit hemlös i 15 år. Janne bjöd in Stefan, som också är fotokonstnär, att dokumentera hans liv i hemlöshet. Det resulterade i en fotoutställning som visades i Heliga Trefaldighets kyrka i Gävle i somras.

Transportarbetarens logga

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Månadens klubb
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

Kultur
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Hallå där!

Christer Thynell

... som för fjärde året i rad uppmuntrar alla yrkesförare att skänka en krona per körd mil under september till Barncancerfonden.

Hallå där!

Christer Karlsson

…engagerad i pensionärsklubben för avdelning 9 och som ska vara entrévärd på Transports kongress i Örebro den 26–30 augusti.

Månadens medlem
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.