Munskydd på! Jouni Talso tar restriktionerna på största allvar, och tar inte heller framsätespassagerare. Foto: Lilly Hallberg
Close
Munskydd på! Jouni tar restriktionerna på största allvar, och tar inte heller framsätespassagerare.
Close
Månadens medlem

Seriös taxi oavsett uppdrag

Taxi. Tre dagar före julafton 2012 insåg Jouni Talso att han hamnat rätt – bakom ratten i en taxi. Han trivs fortfarande med friheten och utvecklingsmöjligheterna, även som tomte. Men pandemin har varit oerhört tuff.

Tredje gången gillt. Transportarbetaren lyckas träffa Jouni Talso en söndagsförmiddag, mellan uppdrag. Tidigare försök blev inställda, en gång då han fick en sen körning till Enköping.

– Det är så det ser ut i vår bransch, säger Jouni.

Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg
Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg

Som förare för Taxi Stockholm är han utbildad för att kunna ta speciella uppdrag. Det är ett slags riktade tjänster, som att köra lotsar för Sjöfartsverket. Jouni Talso kan också ta exklusivare resor, liknande limousineservice. Då har bilen ingen taxiskylt på taket.

2022 har börjat med en nedgång i efterfrågan på taxiresor. För dem som var kvar efter branschens stålbad hade det under förra året blivit mer jobb.

– Efter helgerna har det åter blivit mycket sämre. Folk har hörsammat de nya restriktionerna, säger Jouni Talso.

Pandemins första våg slog hårt. Antalet körningar var mycket få och garantilönen ofta enda räddningen. Konsekvenserna av covid är svåra.

– Dels för att vi haft kollegor som gått bort. Dels för att så många slutat.

Själv trivs han fortfarande med jobbet.

– Men visst, det finns dagar när man ifrågasätter vad man håller på med.

Taxitomte

Något lustfyllt är däremot uppdraget som taxitomte. Några av Taxi Stockholms chaufförer går under december månad att boka. Jouni Talso är en av dem som kör ut till företag och familjer, iförd tomteskägg och luva. Bäst gillar han att på julafton besöka barnfamiljer.

– Jag är ju äkta vara, säger Jouni, som är född i Rovaniemi liksom tomten.

Han har i sju år jobbat med tomteriet hos Taxi Stockholm. Men julen 2020 blev det inga tomtekörningar på grund av covid.

– Och alla andra så kallade tomtar, mor- och farföräldrar eller andra släktingar, satt ju i karantän.

Taxiförare 587701 har kört för Taxi Stockholm i drygt tio år. Foto: Lilly Hallberg
Taxiförare 587701 har kört för Taxi Stockholm i drygt tio år. Foto: Lilly Hallberg

Då föddes idén om visuellt tomteri. Jouni Talso utvecklade en digital tjänst för uppvaktning av tomten, som fått stort genomslag.

– Det är inte bara begränsat till december månad. Jag har fått förfrågningar från hela världen, och det gäller även födelsedagar och andra högtidsdagar. Jag har fått också fått frågor från föräldrar som förklarar att deras barn inte äter mat så bra, och vill att tomten kommer.

Född i Finland

Jouni Talso beskriver sig själv som ”made in Finland”, i tomtens hemstad. Men dialektmässigt låter det mer som Västmanland. Förklaringen är att han som helt liten flyttade med sina föräldrar till Sverige, i den stora vågen av arbetskraftsinvandring på 1960-talet från vårt östra grannland. Först till Surahammar, sedan Valskog i Kungsörs kommun. Föräldrarna fick arbete på Volvo i Köping, och var kvar till pensionen.

– Jag gjorde själv några år på Volvo, säger Jouni.

Sedan blev det restaurangbranschen och 25 år på olika krogar i huvudstaden. Trots förfrågningar från flera håll kände han sig färdig med krögarlivet 2011. Då hoppade Jouni på ett erbjudande om betald utbildning hos Taxi Stockholm, mot att köra heltid under sex månader. Han tänkte att det ju kunde vara bra att ha taxilegg om man hamnade ”mellan jobb” och att han skulle ge det ett halvår.

Jouni hade sin första körning i juletid 2012.

– Och redan efter en vecka, tänkte jag att jag nog hamnat rätt, säger Jouni Talso.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    9 februari, 2022

    Apropå pandemins effekter på taxibranschen - följande internbrev lades ut på Taxi Stockholms web för någon dag sedan:

    "Vi har följt upp hur våra uppdragsgivare ser på skärmskydd och munskydd efter den 9:e februari. Svaret är att de vill att vi har kvar skärmskyddet i bilarna vilket också är vår rekommendation till er. När det gäller munskydd finns inte kravet kvar för skol- och omsorgsresor samt för färdtjänsten, men rekommendationen är att vi har munskydd i bilarna och tar på dessa om kunderna ber oss"

    Aha, det är alltså KUNDERNA som vill att bolagets bilar behåller skärmskydden. Att fråga förarna, som sitter med kunderna i knät, är oviktigt? Notera också i texten att det är KUNDERNA som ska kunna be förarna att använda munskydd. Samma här: att fråga förarna som sitter i ett trångt, slutet utrymme och som måste acceptera att folk kan vara smittade...är inte intressant?

    För mig är inte detta en sund personalpolitik. Det är en rovdrift och ett människoförakt som knappast går att finna hos något annat företag på den svenska marknaden. Fråga er personal hur de upplever de avskaffade restriktionerna nästa gång!

Lästips:

”Bort med den stressande procentlönen!”

Taxi. Bort med den stressande procentlönen och inför 27 100 kronor i lägstalön. De kraven stod högt upp på listan när Transportarbetareförbundet på onsdagen mötte arbetsgivarna och växlade krav. Den 20 juni börjar de regelrätta förhandlingarna om taxiföraravtalet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Protesterande taxiåkare har ställt bilarna i Umeå

Protest. Ett stort antal taxiåkare har ställt sina bilar och protesterar mot Cabonlines villkor.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens klubb
Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Månadens medlem
”Lastbilsyrket är fantastiskt eftersom jag kan vidareutbilda mig medan jag kör.”

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Kultur
Forskaren och psykologen Alexander Rozental är dålig på att prokrastinera i jobbet. ”Men att ta körkort har jag skjutit upp”, säger han. Foto: Justina Öster

Skjuter du upp trista saker?

Prokrastinering. Nu måste jag verkligen städa ur förrådet. Jag hittar ju ingenting! Först måste jag bara ut med hunden, tvätta bilen, ringa mamma och köpa mjölk. Men oj, vad sent det blev! Brukar du prokrastinera?

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Hallå där!

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Dyrtider
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.

Månadens klubb
Till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot. Foto: Lilly Hallberg

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

Månadens medlem
Vinnie, Vide, Mathilda, Lumi, Janne, Wilton och William Selin. ”Tack vare pandemin hittade vi till naturen, där får barnen vara sig själva utan att behöva anpassa sig till en massa saker. Vi grillar korv och de har varandra”, säger Janne. Foto: Justina Öster

”Fantastiskt med en stor familj!”

Storfamilj. Improvisation är en konst för sexbarnspappan och fackligt engagerade sopgubben Jan Selin och hans fru Mathilda. – Vi är vad arbetsgivarna brukar gilla, flexibla, fast noga med rutiner, säger han.

Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.

Hästtaxi – perfekt kombo för hästbitna Elina

Transporter. Elina Braafs pappa står för transporterna i luften. Hon fixar dem på marken. 20 år gammal startade hon ett hästtaxibolag, långt ut på landsbygden i Rånäs, Norrtälje kommun. Nu fraktar Elina hästar till veterinären och långväga norr och söderut.

I boken beskriver Qaisar Mahmood hur han som managementkonsult kunde göra en omvänd klassresa på fem minuter genom att byta om till matbudskläder. Foto: Pernilla Ahlsén

”Ingen såg mig i ögonen”

Mötet. Författaren och managementkonsulten Qaisar Mahmood testade att jobba som matbud på Foodora i tre månader. Nu har han skrivit en bok om upplevelsen.

Pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla fixar cyklar till vuxna och barn från Ukraina.

Pelle fixar cyklar åt ukrainska flyktingar

Engagerad. En cykel är guld värd för de ukrainska flyktingar som bor långt från affärer och skolor. Det har pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla insett. Han fixar till cyklar, som han får till skänks av vänliga människor, och ger dem till vuxna och barn från Ukraina.

Hallå där!

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens medlem
I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.