Seniorsektionen i avdelning 5
Close
Både Hasse Larsson, Stig Lindvall, Åke Johansson och Lars Grundström var tidigare med i Stockholms­avdelningens oljesektion.
Close
Månadens sektion

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Sex personer kommer till årsmötet för Transports seniorsektion i Stockholm. Fyra före detta oljearbetare, en taxichaufför och ett tidningsbud.

Med förut. Stig Lindvall var en av sex yrkesförare som fick tycka till om högertrafikomläggningen i Transportarbetaren nr 12 1967.
Med förut. Stig Lindvall var en av sex yrkesförare som fick tycka till om högertrafikomläggningen i Transportarbetaren nr 12 1967.

Sektionens ordförande är Stig ”Oljestickan” Lindvall, en före detta oljebilschaufför som blev aktiv i facket när vi fortfarande hade vänstertrafik.

Transport-arbetaren besöker klubben strax efter lunchtid. Då har 80-åringen Lars Grundström firats med smörgåstårta.

Dessutom har alla varit med på veckans bokcirkelträff på förmiddagen. Veteransektionen träffas nämligen varje onsdag för att diskutera en bok de läser. Just nu Leif GW Perssons Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv.

– Men mest löser vi världsproblemen, säger Hasse Larsson, pensionerad oljebilschaufför.

Årsmötet avklaras i ett rasande tempo. Den tidigare taxi- och färdtjänstchauffören Lennart Navell väljs till styrelseledamot för två år.

– Det är väl för sent att avsäga sig nu, säger han och ler.

Mötet avbryts av att Stig Lindvalls telefon ringer. Det är resebokaren. Datum ska spikas.

Seniorerna gör årligen en pensionärsresa, en Ålandskryssning.

– När vi var som flest var vi 150–160 personer säger Stig Lindvall.

Numera blir det inte fullt lika många. Sist var de 45, och då var flera Transport-pensionärers respektive inräknade.

– Men alla får alltid stå för sin egen dryck, sedan Transport fattade beslut om det, säger Stig Lindvall.

Sektionen vill gärna ha fler till bokcirkeln. Vid pensionärsresan i september ska Stig Lindvall och Åke Johansson, pensionerad lastbils- och busschaufför, komma tidigt för att dela ut biljetter. Då ska de samtidigt passa på att informera om bokcirkeln.

I det lilla konferensrummet på Skytteholmsvägen i Solna finns många års yrkeserfarenhet att berätta om. Många mil bakom ratten, på oljedepån, i färdtjänstbuss och vanlig buss. Senja Flermoen berättar att hon jobbade som tidningsbud för Dagens Nyheter. Hon drar anekdoter om allt från det tioåriga avtalet 1976, till en vild tidningsbudsstrejk.

– De gick runt med en lista där vi skulle skriva upp oss om vi ville gå tillbaka och jobba. Ingen gjorde det, och vi fick 100 kronor mer i veckan, berättar hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Thomas Belvén, Jan Sehlin, Peter Strålind och Magnus Lundberg utanför Folkets hus i Solna. Emil Blomqvist och Joakim Björkstedt sitter också i styrelsen, men är inte med på bild.

”Vi vill ha bättre hämtställen”

Miljöarbetare. Efter den uppmärksammade sopstrejken 2017 ­tömdes Stockholmsavdelningens miljösektion på folk. Nu tar sektionen nya tag med nyvald ordförande, arbete för mer inflytande vid upphandlingar och bättre arbetsmiljö – så att sopgubbarna ska hålla fram till pensionen.

Stefan Looström. Foto: Justina Öster

Transports avtalsrörelse är demokrati på arbetsplatsen

Debatt. ”Då kommer bilen inom en kvart och kör er hem. Varsågod, hejdå!” Jag lägger på och tittar på klockan. Jag slutade för länge sedan men samtalet drog ut på tiden, det har ringt mycket i dag och flera kollegor har inte tagit sina pauser.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.