Seniorsektionen i avdelning 5
Close
Både Hasse Larsson, Stig Lindvall, Åke Johansson och Lars Grundström var tidigare med i Stockholms­avdelningens oljesektion.
Close
Månadens sektion

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Sex personer kommer till årsmötet för Transports seniorsektion i Stockholm. Fyra före detta oljearbetare, en taxichaufför och ett tidningsbud.

Med förut. Stig Lindvall var en av sex yrkesförare som fick tycka till om högertrafikomläggningen i Transportarbetaren nr 12 1967.
Med förut. Stig Lindvall var en av sex yrkesförare som fick tycka till om högertrafikomläggningen i Transportarbetaren nr 12 1967.

Sektionens ordförande är Stig ”Oljestickan” Lindvall, en före detta oljebilschaufför som blev aktiv i facket när vi fortfarande hade vänstertrafik.

Transport-arbetaren besöker klubben strax efter lunchtid. Då har 80-åringen Lars Grundström firats med smörgåstårta.

Dessutom har alla varit med på veckans bokcirkelträff på förmiddagen. Veteransektionen träffas nämligen varje onsdag för att diskutera en bok de läser. Just nu Leif GW Perssons Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv.

– Men mest löser vi världsproblemen, säger Hasse Larsson, pensionerad oljebilschaufför.

Årsmötet avklaras i ett rasande tempo. Den tidigare taxi- och färdtjänstchauffören Lennart Navell väljs till styrelseledamot för två år.

– Det är väl för sent att avsäga sig nu, säger han och ler.

Mötet avbryts av att Stig Lindvalls telefon ringer. Det är resebokaren. Datum ska spikas.

Seniorerna gör årligen en pensionärsresa, en Ålandskryssning.

– När vi var som flest var vi 150–160 personer säger Stig Lindvall.

Numera blir det inte fullt lika många. Sist var de 45, och då var flera Transport-pensionärers respektive inräknade.

– Men alla får alltid stå för sin egen dryck, sedan Transport fattade beslut om det, säger Stig Lindvall.

Sektionen vill gärna ha fler till bokcirkeln. Vid pensionärsresan i september ska Stig Lindvall och Åke Johansson, pensionerad lastbils- och busschaufför, komma tidigt för att dela ut biljetter. Då ska de samtidigt passa på att informera om bokcirkeln.

I det lilla konferensrummet på Skytteholmsvägen i Solna finns många års yrkeserfarenhet att berätta om. Många mil bakom ratten, på oljedepån, i färdtjänstbuss och vanlig buss. Senja Flermoen berättar att hon jobbade som tidningsbud för Dagens Nyheter. Hon drar anekdoter om allt från det tioåriga avtalet 1976, till en vild tidningsbudsstrejk.

– De gick runt med en lista där vi skulle skriva upp oss om vi ville gå tillbaka och jobba. Ingen gjorde det, och vi fick 100 kronor mer i veckan, berättar hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

Noujin Tabei lämnar ut ännu en låda med hemtest till köande taxiförare. Munskydd krävs sedan några veckor tillbaka. En låda innebär en körslinga på cirka fyra, fem adress­er, sen kan chaufförerna hämta fler. Konkurrensen om körningarna är hård. ”I början var det lite rörigt, men nu har vi fått till bra rutiner”, säger utdelaren Tabei.

Skyddade eller smitthärdar?

Corona. En taxichaufför kliver rätt in i hallen för att hämta covidtest hos en person. En annan tar emot prov, utan handskar. Så blir förarna rullande smitthärdar, varnar en förare. Andra berömmer både utbildning och coronaskydd.

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Månadens medlem
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Hallå där!
Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

David Eklind-Kloo har undersökt vad vi gör på jobbet, och vad jobbet gör med oss. Foto: John Antonsson

Så mår vi av jobbet

5 frågor. En stor del av livet levs på jobbet. Ganska många trivs inte särskilt bra när de gör det. David Eklind-Kloo har skrivit en bok som undersöker vad som händer med oss när arbetet känns meningslöst. Han skissar också på visioner om ett arbetsliv med större mening.

Månadens ombudsman
Tony Blomberg avd 3 Göteborg

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.