Du har valt att läsa om: Åkeri

34,5 meter lastbilar tillåtna

Åkeri. Från den 31 augusti är maxlängden på lastbilar förlängd till 34,5 meter. Det gäller på vissa utpekade vägar. Målet är bland annat att gynna klimatet.

AI – himmel eller helvete?

Davids krönika. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

Vinnare på tung festival

Mässa. I helgen var det dags för tjugonde upplagan av Trailer Trucking Festival – Sveriges tyngsta lastbilsfest hölls på Mantorp park och bjöd på såväl branschnyheter, som kran-SM, ljusshow och tävlingar om bästa fordon i en rad klasser, från B (bulkbil) till V (veteranbil).

Fängelse för livsfarlig omkörning

Åkeri. En man i 45-årsåldern döms till två månaders fängelse för att ha gjort en omkörning på heldragen sträcka och tvingat en mötande lastbil i diket. Enligt räddningstjänst på plats räddade lastbilschaufförens agerande mannens liv.

Störst på skogen!

Mässa. Mitt i landet möts alla som på olika vis får skogstransporterna att rulla. På mässan Mittia Skogstransport i Ljusdal förenades nytta med nöje i slutet av augusti.

Ingen avgift för gamla färdskrivare

Åkeri. Från den 21 augusti kräver EU-reglerna att smart färdskrivare version 2 ska vara installerad i nya fordon. På grund av bristen på färdskrivare har regeringen beslutat att överträdelse av reglerna ska vara utan påföljd fram till och med den 31 januari 2024.

Dödsolyckor med lastbilar ökar

Åkeri. I takt med att transporterna blir fler på Sveriges vägar ökar också lastbilsolyckorna med dödlig utgång. I år har 37 dödliga mötesolyckor inträffat. Lastbilar fanns med vid sammanlagt 22 av dem.

Kollegahjälpen stärker sitt nätverk

Hälsa. I mer än 20 år har lastbilschaufförer och åkare arbetat för att stötta kollegor som varit med om traumatiska händelser och olyckor. Hjälparna i Kollegahjälpen arbetar ideellt. Nätverket blir nu starkare när Transport kommer med som officiell samarbetspartner.

Avtal 2023
Hendrik Kloots har kört utlandstrafik sedan slutet på 1980-talet då han bodde i Nederländerna. Numera blir han rastlös om han har för lång ledighet mellan utlandskörningarna.

Utlandsförarna har nytt avtal

Åkeri. Det nya avtalet ger sammanlagt lönehöjningar på 7,4 procent under avtalsperioden som är två år. Ökningen gäller alla delar i avtalet.