Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp
Close
Transports studieombudsman Jonas Persson ser fram emot att de fysiska utbildningarna startar igen. Men han betonar att det är viktig att hålla avstånd och följa andra restriktioner för att minska risken för att coronasmittan sprids.
Close
Månadens studier

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Sedan pandemins början i mars förra året har förbundet tvingats ställa in omkring 35 fackliga utbildningar, som skulle ha hållits fysiskt. Totalt handlar det om uppemot 900 personer som inte har fått den utbildning som var planerad. Exempel på utbildningar som har ställts in är den grundläggande utbildningen Vi i Transport, den fackliga ledarskapsutbildningen Flit och den avancerade skyddsombudsutbildningen Dragen.

– Framför allt leder det till att våra fackligt förtroendevalda blir mer otrygga, säger Transports studieombudsman Jonas Persson.

Men vecka 34 startade de centrala utbildningarna igen. För att de ska kunna genomföras fysiskt under pandemin hålls antalet deltagare nere.

Följer restriktionerna

– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och prioriterar trygghet och säkerhet – håller avstånd och har stora lokaler så att vi inte sitter nära varandra. Alla måste hjälpas åt med att följa restriktionerna under utbildningarna. Det är roligt att vi kommer i gång med utbildningarna, men vi har fortfarande en pandemi, säger Jonas Persson.

Patrik Persson (lilla bilden) är studieorganisatör i avdelning 12 i Malmö
Patrik Persson är studieorganisatör i avdelning 12 i Malmö. Foto: Avdelning 12

Flera avdelningar sätter också snart i gång med sina utbildningar. Patrik Persson (bilden till vänster) är studieorganisatör i avdelning 12 i Malmö. Han räknar med att utbildningar som vidareutbildningen för arbetsplatsombud, Avtalspunkten och Vi i Transport-utbildningen nu blir av.

– Men vi säger till medlemmarna att utbildningarna kan ställas in och att det är förbundsstyrelsen som tar det beslutet, beroende på hur smittspridningen utvecklas.

Skriva motioner

Själv ska han bland annat hålla i en motionsskrivarutbildning inför kongressen nästa år.

– Får vi inte in några motioner har vi inget att fatta beslut om. Därför är det viktigt att alla medlemmar vet att de har rätt att skriva motioner och hur det går till, säger han.

Under pandemin har utbildningar som Startpunkten och Avtalspunkten hållits digitalt.

Ett komplement

Både Jonas Persson och Patrik Persson tror att den digitala undervisningen är här för att stanna – som ett komplement till den fysiska. Då kan medlemmar som inte har möjlighet att resa för att gå en utbildning lättare delta. Men de tycker att fysiska utbildningar ska vara standarden även i fortsättningen.

– Då deltar medlemmar från olika arbetsplatser och det blir ett nätverkande. Det är också lättare för dem som är obekväma med att prata i grupp att ställa frågor, till exempel i pausen, säger Patrik Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.