Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp
Close
Transports studieombudsman Jonas Persson ser fram emot att de fysiska utbildningarna startar igen. Men han betonar att det är viktig att hålla avstånd och följa andra restriktioner för att minska risken för att coronasmittan sprids.
Close
Månadens studier

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Sedan pandemins början i mars förra året har förbundet tvingats ställa in omkring 35 fackliga utbildningar, som skulle ha hållits fysiskt. Totalt handlar det om uppemot 900 personer som inte har fått den utbildning som var planerad. Exempel på utbildningar som har ställts in är den grundläggande utbildningen Vi i Transport, den fackliga ledarskapsutbildningen Flit och den avancerade skyddsombudsutbildningen Dragen.

– Framför allt leder det till att våra fackligt förtroendevalda blir mer otrygga, säger Transports studieombudsman Jonas Persson.

Men vecka 34 startade de centrala utbildningarna igen. För att de ska kunna genomföras fysiskt under pandemin hålls antalet deltagare nere.

Följer restriktionerna

– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och prioriterar trygghet och säkerhet – håller avstånd och har stora lokaler så att vi inte sitter nära varandra. Alla måste hjälpas åt med att följa restriktionerna under utbildningarna. Det är roligt att vi kommer i gång med utbildningarna, men vi har fortfarande en pandemi, säger Jonas Persson.

Patrik Persson (lilla bilden) är studieorganisatör i avdelning 12 i Malmö
Patrik Persson är studieorganisatör i avdelning 12 i Malmö. Foto: Avdelning 12

Flera avdelningar sätter också snart i gång med sina utbildningar. Patrik Persson (bilden till vänster) är studieorganisatör i avdelning 12 i Malmö. Han räknar med att utbildningar som vidareutbildningen för arbetsplatsombud, Avtalspunkten och Vi i Transport-utbildningen nu blir av.

– Men vi säger till medlemmarna att utbildningarna kan ställas in och att det är förbundsstyrelsen som tar det beslutet, beroende på hur smittspridningen utvecklas.

Skriva motioner

Själv ska han bland annat hålla i en motionsskrivarutbildning inför kongressen nästa år.

– Får vi inte in några motioner har vi inget att fatta beslut om. Därför är det viktigt att alla medlemmar vet att de har rätt att skriva motioner och hur det går till, säger han.

Under pandemin har utbildningar som Startpunkten och Avtalspunkten hållits digitalt.

Ett komplement

Både Jonas Persson och Patrik Persson tror att den digitala undervisningen är här för att stanna – som ett komplement till den fysiska. Då kan medlemmar som inte har möjlighet att resa för att gå en utbildning lättare delta. Men de tycker att fysiska utbildningar ska vara standarden även i fortsättningen.

– Då deltar medlemmar från olika arbetsplatser och det blir ett nätverkande. Det är också lättare för dem som är obekväma med att prata i grupp att ställa frågor, till exempel i pausen, säger Patrik Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.