Saied Tagavi
Close
Saied Tagavi.
Close
Hallå där!

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Du ställer upp på omval som ordförande för Stockholmsavdelningens taxi/buss-sektion även framöver?

– Ja, det blev klart på medlemsmötet men ska fastställas på årsmötet, som hålls nu på måndag (den 22 februari, reds anmärkning). Jag blir också kvar som ordförande för förarklubben i Taxi Stockholm.

 

Är det nya avtalet värt att fira?

– Som jag ser det har avtalet två sidor. Å ena sidan satte förbundet, Transport, äntligen ned foten och lyfte frågan om förarnas villkor och situationen i branschen. Vi inom sektionen tog initiativ till ett panelsamtal, och bjöd in politiker – det krävs facklig-politiskt samarbete för en nödvändig reglering av det som blivit vargarnas marknad. Å andra sidan är den svaga organisationen, med så få anslutna till facket, ett hinder för att med mer kraft driva kraven.

 

Vad är viktigast att driva?

– Organisation, rätt till månadslön och att slippa arbeta upp mot 15 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Reglerade kör- och vilotider, som i lastbilschaufförernas avtal. Vi vill ha en marknad där vi inte känner oss som moderna slavar. Det som är aktuellt just nu är situationen med corona. Taxi Stockholm måste ändra sin attityd och agera för förarnas säkerhet!

 

Vad gör du helst på din fritid, för du har väl fritid?

– Hahaha. Du vet, jag är ju samhällsvetare i grunden, och har arbetat som flyktingsamordnare i många år. Just nu är jag tjänstledig som förare, på grund av corona eftersom jag tillhör en riskgrupp. Så jag jobbar mycket fackligt, både med taxifrågor och en internationell plattform för bildandet av obundna fackliga organisationer i Iran. Det är ett samarbetsprojekt mellan LO, Transport, Kommunal, IF Metall och Lärarförbundet där jag är projektledare. Vi anser att fackliga rättigheter också är mänskliga rättigheter.
– Så har jag barnbarn, som jag träffar alla fyra. Jag och min fru försöker hjälpa våra döttrar. Och så tecknar jag, jag går en kurs i det också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.