(S) vill skärpa reglerna för F-skattsedel

Debatt. Arbetslösheten har bitit sig fast på en katastrofalt hög nivå i Sverige. Regeringens politik har i huvudsak inriktats på att få fler i arbetslöshetskön – inte på att få fram fler arbetstillfällen. Skattesänkningarna betalades till stor del med kraftiga försämringar i arbetsmarknadspolitiken och vuxenutbildningen.

Det är därför vi nu ser att andelen långtidsarbetslösa stiger mycket kraftigt och värst av allt bland ungdomar.

Därför är arbetarrörelsens stora utmaning nu att agitera för en politik som ger fler arbeten och fler i arbete. Det är så vi skapar resurser för välfärden och en grund för löntagarnas rättigheter och fackföreningarnas styrka. Den socialdemokratiska politiken spetsas och fokuseras nu alltmer mot huvuduppgiften – full sysselsättning. I den politiken har ett nära samarbete med både företagen och facken en given plats.

I ett litet konkurrensutsatt land som Sverige måste vi samarbeta mellan näringarna och politiken, samordna forskning, investeringar och utbildningar.

Vi vill se svenska företag växa, anställa fler – och det på goda villkor. Vi vill också se nya företag födas, att entreprenörer kan pröva sina idéer – det är så morgondagens jobb garanteras.

Men, och det är ett ordentligt men, tillväxt i jobb kräver ordning och reda på arbetsmarknaden. Det är ett gemensamt intresse för både seriösa företag och löntagarna.

För företagen är alla former av lönedumpning ett hot mot konkurrens på lika villkor. Ett aldrig så innovativt och effektivt företag har i längden ingen chans om det finns aktörer som struntar i eller rundar kollektivavtal och arbetsmiljöregler.

F-skattsedeln är, rätt använd, en enkel väg till företagande. Men missbrukad ser vi att den också kan slå sönder ordningen på arbetsmarknaden och i kombination med en systematisk arbetskraftsimport snabbt pressa ner lönenivåerna.

I England på 1980-talet använde de konservativa F-skattsedeln som vapen gentemot fackföreningsrörelsen, genom att utforma den så att det blev tillåtet att bara ha en uppdragsgivare som företagare. Företagen sparkade sina anställda som sedan fick slåss om jobben som egna företagare. Den fackliga solidariteten knäcktes i ett slag.

Alliansregeringen har gjort sammaledes och nu ser vi i många branscher – inte minst i transportbranschen – hur den här möjligheten till lönedumpning snabbt tilltar. Inte minst åkerinäringen ropar på hjälp – förutsättningarna för seriöst företagande försämras.

Från Socialdemokraternas sida har vi krävt snabba åtgärder. Reglerna måste skärpas så att F-skattsedeln inte kan användas till annat än just enskilt företagande. När vi nu hade frågan till behandling i Skatteutskottet i riksdagen fick vi faktiskt de borgerliga partierna med oss på att avkräva regeringen en snabb utvärdering av ändringarna i F-skattereglerna. Dels angående skattefusket men också hur de påverkat löntagarnas situation.

Vi ville egentligen gå betydligt längre och avkräva regeringen konkreta lagförslag. Men att åtminstone få en enig riksdag att se problemen och avkräva regeringen en redovisning är ett bra kliv framåt.

Under tiden kommer vi att driva på med förslag som kräver mer än en uppdragsgivare och rejäla påföljder vid missbruk av F-skattsedeln.

Samtidigt arbetar vi socialdemokrater i riksdagens trafikutskott för att tvinga fram en mycket effektivare övervakning av cabotagetrafiken i samma syfte – att konkurrens ska ske på lika villkor. Lagar behöver ändras, övervakningen skärpas och påföljderna för brott måste ökas, ja så ser vägen mot en bättre fungerande arbetsmarknad ut. Men därutöver kan mycket göras redan nu.

Jag vill särskilt framhålla Malmö stad där fackföreningsrörelsen mobiliseras i övervakningen av kommunens upphandlingar i syfte att garantera vita arbeten.

På samma sätt borde de delar av näringslivet som är beställare av transporter aktivt engagera sig i att endast ha affärer med seriösa företag som upprätthåller kollektivavtalen. De som beställer transporter vill säkert inte ha illojal konkurrens i sin bransch. Då har man ett ansvar att bekämpa företeelsen i hela ekonomin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hårdare krav väntar arbetslösa

Politik. En halv miljon människor är i dag arbetslösa i Sverige. Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) har presenterat regeringens syn på läget på arbetsmarknaden – och åtgärder för att få ut fler i jobb.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.