Debatt

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).

Ska vi förhandla om en av fackets kärnfrågor så borde vi också diskutera arbetsgivarens kärnfråga. Alltså rätten att leda och fördela arbetet.

Varför sitta kvar inträngda i vår egen ringhörna och försvara las? Hela tiden fokusera på att diskutera deras fråga? Nej, ut i ringen, flytta fokus och satsa på en rejäl pungspark genom att slå tillbaka i deras egna kärnfrågor!

Här är några förslag på begränsningar i arbetsgivarens arbetsledningsrätt:

Inför krav på omställning vid teknikutveckling – inom ramen för anställningen. Detta kommer att tvinga företagen att kontinuerligt kompetensutveckla sin personal. Företagens forsknings- och teknikutveckling ska ha tät dialog med facken för att inom ramen för den ordinarie arbetstiden kunna utbilda och kompetensutveckla befintlig personal. Gärna branschvis.

Reglera intagning på yrkesutbildning utifrån branschens behov av yrkesaktiva genom en partsgemensam nämnd.

Ge skyddsombuden förstärkt rätt att stoppa arbetet, inte bara vid omedelbar fara för liv och död. Ge de regionala skyddsombuden rätt att kliva in på arbetsplatser utan kollektivavtal.

Ta bort anställningsformen vid behov av extra arbetskraft och bemanning. Gör som Finland och förbjud visstidsanställningar om inte överenskommelse nås med facket på individnivå.

Gör om hela a-kassan. Låt branschen ta sitt fulla ansvar för sina arbetslösa yrkesarbetare. Inrätta partsgemensamma yrkesutbildningar för kompetensutveckling.

Försäkringsskyddet måste stärkas utifrån bransch. Arbetsskador relaterade till yrket måste tydligare kopplas till ekonomiskt ansvar från arbetsgivarna.

Pensionsålder utifrån yrke! Kartlägg hur yrkesvalet påverkar möjligheterna till att hålla ett helt yrkesliv. Lägg ansvaret på arbetsgivaren att fullt ut kompensera om en plattsättare inte orkar jobba ända till 68 år. Skillnaden mellan pensionsålder och när ditt yrkesverksamma liv slutar skall arbetsgivaren betala i form av arbetsmiljökostnad/förstärkt pension. Som kompensation för att arbetsgivaren inte kunnat erbjuda ett hållbart arbetsliv ur arbetsmiljösynpunkt. Detta för att tvinga arbetsgivaren att jobba aktivt med sina branschrelaterade arbetsmiljöfrågor.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Fortsatt instabilt politiskt läge”

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.