Peter Viitanen var tvungen att lära sig köra lastbil för att klara rollen som lastbilschauffören Erwin i ”Försvunna människor”.
Close
Peter Viitanen var tvungen att lära sig köra lastbil för att klara rollen som lastbilschauffören Erwin i ”Försvunna människor”.
Close
Kultur

Peter Viitanen lärde sig köra lastbil för rollen i ”Försvunna människor”

Spänning. SVT:s nya serie ”Försvunna människor” har utsetts till en av årets bästa serier i Europa. Transportarbetaren har träffat Peter Viitanen som spelar huvudrollen som lastbilschauffören Erwin.

En varm sommardag rullar Erwin med sin tankbil över Öresundsbron och in i Sverige. Det ser ut som en vanlig körning, men i lastbilens tank smugglar han åtta syriska flyktingar.

Erwin är en vanlig familjefar från en liten svensk småstad, som vill göra en god gärning.

En av flyktingarna är gravid och en pojke har feber. De klarar inte av den kvava luften i tanken, så Erwin gömmer dem i förarhytten.

Plötsligt ser han en poliskontroll framför sig på vägen, och tvingas fatta ett ödesdigert beslut som omkullkastar hans liv.

– Sedan får man följa hur Erwin hanterar konsekvenserna av det som har hänt. Mer än så kan jag inte berätta, utan att spoila för mycket. Men jag tror att om man ser det första avsnittet så kommer man att vilja se fortsättningen, säger Peter Viitanen.

Fick inte veta

Han fick inte heller veta mer än så när han skulle provfilma.

– Ju närmare jag kom att bli uttagen, desto mer fick jag veta. När jag förstod historien och hur spännande den var, ville jag verkligen ha rollen. Så jag blev väldigt glad när jag fick den, säger han.

”Försvunna människor” har premiär på SVT den 7 november. Foto: Niklas Maupoix/SVT
”Försvunna människor” har premiär på SVT den 7 november. Foto: Niklas Maupoix/SVT

Först då fick Peter läsa hela manuset.

– Jag trillade nästan av stolen. Annars kan jag tycka att det är lite tradigt att läsa manus. Men här sträckläste jag alla sex avsnitt för jag kunde inte slita mig. Då blev jag faktiskt lite nervös.

Varför det?

– För att det var en så bra roll att prestationsångesten slog till. Men sedan blev jag otroligt taggad. Det var ett halvår tills vi skulle spela in, så jag hade tid att närma mig rollen. Det var en fantastisk process. Men väldigt svår.

Vad var det som var svårt?

– När det är så extrema saker som Erwin råkar ut för, så kräver det mycket av en. Man måste hitta rätt balans för att det ska bli trovärdigt. Folk kan ju hantera svåra saker på olika sätt. Jag var tvungen att hitta Erwins sätt. Det räcker inte bara att föreställa sig. Man måste verkligen gå igenom det och läsa manus om och om igen och fundera och göra tusen olika val.

Du var också tvungen att lära dig att köra lastbil. Hur var det?

– Det var jätteroligt och svårare än jag trodde. Jag gick i körskola hela våren. Lastbilen som jag körde var gammal, manuell med hel- och halvväxlar. Dessutom var växellådan rätt trög. Det stod ingenstans vilken växel det var heller, så man måste vara väldigt noggrann och uppmärksam hela tiden. Det var faktiskt lite svettigt att hantera det samtidigt som jag skulle koncentrera mig på det som var mitt jobb, att spela rollen.

Tog du C-körkort?

– Nej jag hade bara tillstånd att övningsköra, så jag måste alltid ha en instruktör i lastbilen. När vi skulle spela in fick instruktören gömma sig.

Båda Peters föräldrar kommer från Finland, men Peter växte upp med sin mamma och syster i Stockholmsförorten Bredäng.

– Min mamma hade det rätt tufft som ensamstående mamma, hon var arbetslös och fick kämpa mycket. Det var ganska stökigt, inte den vanliga uppväxten. Jag hade inga skådespelare i släkten eller någon självklar väg in i kulturen.

Första filmrollen

Trots det fick Peter sin första filmroll redan som 11-åring, i filmen ”Kådisbellan”.

– Det var min syster som spelade teater och jag och mamma följde med henne när hon gick på audition för en annan film. Catti Edfeldt som jobbade med casting då, frågade om jag också ville provfilma. Sedan hörde hon av sig när hon letade barn till Kådisbellan.

– Jag hade sex inspelningsdagar och fick 500 kronor per dag, vilket jag tyckte var otroligt mycket. Jag hade till och med några scener med Ernst Hugo Järegård, utan att förstå hur stort det var.

Sedan fortsatte det med huvudrollen i filmen ”Sixten”.

– Men jag hade aldrig en tanke på att det var det här jag skulle hålla på med. Det var mest en kul extragrej.

Efter studenten förväntade sig alla att Peter skulle söka scenskolan. Så han gjorde det, men kom inte in. I samma veva blev han erbjuden att göra huvudrollen i en pjäs som hette Eldansikte på Stockholms stadsteater. Pjäsen blev en riktig succé.

– Först då fattade jag att det är det här jag ska göra. Det kändes som att yrket hade valt mig mer än att jag hade valt yrket. Att jag aldrig gick scenskolan var nog bra för mig, för jag fick hitta mitt eget sätt att utrycka mig på. Men man fortsätter att lära sig hela tiden. Det är det som är så kul med det här yrket, att man aldrig känner sig trygg eller klar. Yrket växer ju mer man utövar det.

Är det några roller som har gjort särskilt stort intryck på dig?

– Den här som Erwin är en sådan. Kenneth Gärdestad var också fantastisk att göra. Alla roller som du investerar mycket i fastnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Mattias Käll medverkar ofta i Transportarbetaren. Foto: Lilly Hallberg

Plasten, livet, döden – möt vår illustratör Mattias Käll

Kreativ. Mattias Källs människor hittar sedan länge vägen in i Transportarbetaren. Tidningens ofta anlitade illustratör utforskar i sin konst också vårt förhållande till varandra och till naturen – och är sedan årsskiftet utvecklingsledare för bild och form i Region Örebro.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Min mammas mat

Krönika. När jag var barn bodde jag och min tyska mamma i en liten by där alla, utom mamma, var ”inrikes födda”. Vi var annorlunda. Mamma bakade tyskt surdegsbröd och vanliga pålägg på smörgåsen var smör, Teewurst och skinka från Schwarzwald. De kvällar hon inte jobbade åt vi Abendbrot.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

I sin nuvarande position kan Elin vara med och påverka transportbranschen på andra sätt. ”Det är ovanligt med riktiga chaufförer högre upp i företagen. Det är värdefullt att jag har den erfarenheten och kan lyfta förarnas perspektiv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

”Att köra är en frihetskänsla”

Mötet. Elin Engström är lastbilschauffören som spelar polis i nya Beckfilmerna och gärna gör fler stunts i framtiden. För Transportarbetaren berättar hon om kärleken till föraryrket, men också om övergrepp och att vilja påverka i en mansdominerad bransch.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför hos Schenker, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.