Martin Abrahamsson, Däckia Farsta
Close
Förstemannen Martin Abrahamsson tycker att syftet med personalliggare är bra, men att de kanske inte är så nödvändiga på den egna arbetsplatsen.
Close
Granskning: Gummi

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Henrik Abrahamsson, Däckia Farsta
Henrik Abrahamsson är tvungen att skriva in sig i personalliggaren i servicebilen varje gång han är ute på jobb.  Foto: Lilly Hallberg

– Jag hade ju hellre sett att det bara var när man kom som man loggade in. Och sedan loggade ut när man gick hem, säger Henrik Abrahamsson, som oftast arbetar ute en stor del av dagen.

Han är nu tvungen att skriva in sig i personalliggaren i servicebilen, en särskild bok. I verkstaden behöver kollegorna oftast bara registrera sig i det digitala systemet vid arbetsdagens början och slut. ”Inget krångel, mest en rutin man måste komma ihåg” säger en anställd.

Komma åt oseriösa

Chefen Mats Abrahamsson tycker att syftet med personalliggare är bra, att försöka komma åt oseriösa verkstäder. Men också att kraven inte känns så nödvändiga för arbetsplatser som den egna, med relativt få anställda. Hos Däckia-kedjans Farstabutik arbetar fyra anställda. När det är däckskiftessäsong, vår och höst, är de betydligt fler. Alla med kollektivavtal.

– Självklart, något annat skulle inte fungera, säger Mats Abrahamsson.

Sonen, Martin Abrahamsson, är försteman. Han säger samma sak om att följa kraven på personalliggare.

– Men när det gäller de stora kedjorna förstår jag inte heller riktigt poängen.

När det rör hur tung administrationen är tror båda att det är bättre att tala med löneavdelningen på däckkedjans huvudkontor.

Ytterligare ett moment

Agneta Gräns är löneadministratör och arbetar på hr-avdelningen på Däckias huvudkontor. Den mest hektiska perioden på hösten är just avslutad.

– Det är alltid mycket med extrapersonal så här års. Nu är det ett moment till.

Hon upplever att det initialt var extremt mycket innan de digitala personalliggarna kom på plats.

– Först gällde det att se över vilken typ av liggare, och vad som skulle investeras, i. När vi startade upp blev det väldigt mycket extrajobb.

Tanken med det digitala systemet var att göra det enklare för alla. Men för löneavdelningen innebär det ändå mer jobb, då alla extrajobbare ska anslutas till systemet inför däckskiftarsäsong vår och höst.

Fast grundtanken är absolut bra, tycker de som jobbar i Farsta i slutet av säsongen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Snabbkoll
Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Kultur
Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv. Foto: Elisabeth Ohlson

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

Kultur
Aj, aj, lägga handen i en myrstack … Gör det inte ont? ”Nej, det kliar lite”, hävdar insektskocken Ola Albrektsson. Så gör han för att fånga myror till dagens insektstacos. Myrorna smakar syrligt, som citron och lime.

Käka myror?

Nymat. Hos insektskocken Ola Albrektsson kittlar de dödsskönt i kistan. Och ger en syrlig smak på tungan – både tillagade och levande. Vi pratar nymat över några insektstacos i det gröna.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.