Per Ehlin. Foto: Börge Nilsson/Textra
Close
Kollegan Anders Bergfeldt (till höger) kom förbi och hälsade på Per Ehlin när det var dags för lunch. Anders kör för DHL, Per själv för DB Schenker. Båda har med sig matlåda varje dag och för Per blev det vägen till bättre hälsa.
Close
Månadens medlem

Per tränade bort sin diabetes

Hälsa. För tio år sedan fick Per Ehlin diabetes. Hård träning och ändrad kost har gjort honom fri från medicinen.

Allt började med ett besök hos företagshälsovården 2013.

Hans värden såg alarmerande ut och Per Ehlin skickades vidare på provtagningar på vårdcentralen. Där visade det sig att han utvecklat diabetes typ 2.

– Nu rasar hela min värld, typ så kändes det. Sedan fick jag börja tänka: Hur ska jag göra för att få det här att bli bra? Det första var det här med maten.

Per Ehlin började lära sig om kost. Vad är socker? Det visade sig att det finns överallt. Sedan såg han över portionerna.

Varm mat i hytten varje arbetsdag tack vare matlådevärmaren. Den är flyttbar, så Per Ehlin tar den med sig när han byter lastbil. Foto Börge Nilsson/Textra
Varm mat i hytten varje arbetsdag tack vare matlådevärmaren. Den är flyttbar, så Per Ehlin tar den med sig när han byter lastbil. Foto Börge Nilsson/Textra

– Jag äter nästan precis samma som innan. Jag är inte rädd för fett och äter vanlig svensk husmanskost. Men jag fyller en assiett och sedan får det vara bra med det.

– För mig funkade det bra. Men det är inte säkert att det funkar för alla. Men jag säger: det är dumt att göra som jag och vänta på att få en ursäkt till att göra en förändring.

Men ny kost behövde balanseras upp med träning också.

– I mitt fall handlade det om att ta tag i min kampsport som jag hållit på med sedan 1998 igen.

Hur orkar du träna efter långa arbetsdagar?

– När du jobbar blir du trött i huvudet och kroppen. Men när du går och tränar blir du trött på rätt sätt.

De första två åren efter diabetesbeskedet tränade Per Ehlin ett par gånger i veckan.

– Sedan sa läkaren till mig att man kan bli av med sin diabetes. Eller inte av med, men det går att skjuta det framåt och slippa medicinera. Så jag tänkte att jag lägger på en dag eller två av träning och så blir det fyra, fem dagar i veckan. Sen blev jag av med medicineringen och mina värden är normala. Jag har ingen synlig diabetes mer.

Det räcker inte med lunch. Kaffe är också nödvändigt. Foto Börge Nilsson/Textra
Det räcker inte med lunch. Kaffe är också nödvändigt. Foto Börge Nilsson/Textra

Per Ehlins livsstilsförändring började för mer än åtta år sedan och han håller i den. Som han ser det finns det egentligen inga alternativ. Han jobbar med att köra kretsdistribution. Kroppen har tagit stryk efter många år av slit och träningen behövs för att hålla ryggen i hyggligt skick.

– Jag var tvungen att anpassa mig. Missköter du en diabetes får du högt blodtryck och det riskerar att göra att det börjar skimra för ögonen. Då kan Transportstyrelsen ta ditt körkort. Så för mig var det inget svårt alternativ, jag måste träna och sköta maten för att kunna fortsätta att jobba.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Fridell:
    11 oktober, 2023

    Bra artikel, men ni borde nog förtydliga att det är Diabetes Typ 2 han har tränat bort. Diabetes Typ 1 har man livet ut.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.