Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund
Jenny Johansson och Robert Savela stortrivs på vägarna. Men till skillnad från hur de kände sig bakom ratten i en taxibil menar båda att de nu, som lastbilsförare, har mycket större frihet.

De sadlade om från taxi till lastbil

Månadens medlem. Jenny Johansson och Robert Savela vantrivdes så med arbetsförhållandena som taxiförare att de lade sina sparpengar på lastbilskort och bytte bransch. Nu jobbar båda som lastbilschaufförer och ångrar inte sitt beslut för en sekund.

Jobbjakt i norr

Klockan 06.11 rullar en buss lastad med 17 blivande lastbilschaufförer och två lärare ut från en öde parkering. Inpackade i täcken och kuddar och fullastade med godis, frukt och drömmar styr de från arbetslöshetens Gävleborg. De ska pröva lyckan i gruvruschens Kiruna och Pajala.

Se om ditt hus när konkursen kommer

Allt fler företag går i konkurs i Sverige. Transportbranscherna hör till de områden där antalet konkurser ökar mest, och som anställd är det viktigt att veta vad som gäller om arbetsgivaren riskerar att gå omkull. – A och O är att inte vara för snäll, säger Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Stress och dumpade priser drabbar kunderna

High Chaparral och prisdumpning. Långa arbetsdagar, stress och maktlöshet inför gamla och funktionshindrade som far illa när beställningscentraler hamnar utomlands. Så beskriver taxi- och färdtjänstförarna vid Ängelholms flygplats sin vardag.

Eskil Wadensjö: Uthyrda tjänar mindre

För tio år sedan tjänade uthyrda arbetare och tjänstemän i stort sett lika mycket som kollegorna på kundföretagen. Men kring år 2005 hände något. Lönegapet växte och de bemanningsanställdas löner halkade efter de direktanställdas.

Åkerierna drabbas ytterligare när skogsindustrin krisar

Många skogsåkerier har kört på ruinens brant i åratal, och nu slår lågkonjunkturen stenhårt mot deras kunder i skogsindustrin. Pappers- och massabruken har börjat varsla, samtidigt som sågverken hamnat i den värsta krisen på flera decennier. – Efter finanskrisen såg vi ändå en vändning. Det gör vi inte nu, säger Skogsindustriernas förhandlingschef Per Hidesten.

Pressat läge från norr till söder

En rundringning till några ombudsmän i skogsrika trakter ger en samstämmig bild: Skogsåkerierna kläms mellan prispress från skogsbolagen och minskad efterfrågan från sågverken. Men än så länge verkar timmerbilschaufförerna ha en hyfsat stark ställning.

Skogsåkerierna blöder

Sju av tio chaufförer har sagts upp. Sju timmerbilar har blivit tre. Välkommen till Bengt Söderstens skogsåkeri i Kolsva – bara ett av många företag som blöder, i skogstransporternas hårt pressade bransch.

Blandade känslor i väst och syd

På andra distributionsföretag är känslorna mera blandade när avtalet kommer på tal. – Här motar vi Olle i grind. Vi har fått till ett lokalt avtal som bland annat ger extra betalt när vikterna är höga på det som ska delas ut, säger Lars Jonasson på VTD.

”Nu måste vi lära oss att sluta springa…”

Torkel Blom jobbar som jourbud på Premo, Pressens Morgontjänst, i Stockholm. Han har varit med ända sedan 1980-talet när tidningarna gick bra och distributionsföretaget skrek efter folk. – Lönen blev därefter. Buden kunde ha fyra, fem trakter, som på den tiden var väldigt små.

Hoppas rädda sysselsättningen

– Arbetsgivarna har tyvärr inte skött sin del av konverteringen, när det nya avtalet skulle införas. Gratiskvarten är definitivt en fråga vi kommer att ta upp i de kommande förhandlingarna. Det säger Transports ombudsman, Matts Haglund, som ansvarat för tidningsbudsavtalet de senaste åren.

NMT-bud rasar mot nya lönesystemet

Om två veckor inleds förhandlingarna om ett nytt löneavtal för tidningsutbärning. Ute bland buden finns ett missnöje med den förra avtalsuppgörelsen som innebar en övergång från beting till ren tidlön. – Det var nödvändigt att göra något. Tidningarnas upplagor sjunker hela tiden, säger tidningsbudet Torkel Blom, som också sitter i Transports förbundsstyrelse.

Stukat SAS flyger vidare

Det enda sättet för SAS att undvika konkurs var nya lån, och kraven för nya lån var ett stort sparpaket. Efter stenhårda förhandlingar gick de viktiga flygfacken med på försämrade villkor, och kunde därmed ge SAS nytt hopp om framtiden. Men jobbet är inte färdigt än.

Nytt märke på jackan väntar efter 30 år med SAS-logga

De senaste veckorna har det rapporterats i timmar om SAS. Om ekonomin, krisen och den hotande konkursen. Och bolagets livskurva har haft både toppar och dalar. Men hur har företaget förändrats för de anställda? Lastarna Mikael Pellmas och Conny Wellén på Arlanda har följt SAS från insidan i över 30 år.

Arbetsförmedlare less på bidragsrullningen

– Som arbetsförmedlare utsätts man för raka puckar från arbetsgivarna. Budskapet är: ”Jag vill ha friska människor till så lågt pris som möjligt.” Det säger en anställd på Arbetsförmedlingen som är kritisk mot att lönebidrag och andra anställningsstöd beviljas på lösa grunder.