Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

Arbetsförmedlare less på bidragsrullningen

– Som arbetsförmedlare utsätts man för raka puckar från arbetsgivarna. Budskapet är: ”Jag vill ha friska människor till så lågt pris som möjligt.” Det säger en anställd på Arbetsförmedlingen som är kritisk mot att lönebidrag och andra anställningsstöd beviljas på lösa grunder.

Bidragsjobb håller taxi rullande

På tre år har Arbetsförmedlingen beviljat 6 000 lönebidrag och nystartsjobb i taxinäringen. I hela branschen finns omkring 15 500 taxibilar. Det innebär att i snitt fyra av tio bilar bemannats med bidragsanställda förare, kortare eller längre tid. – Det är sjukt. Staten håller en hel bransch under armarna, säger en ombudsman i Transport.

”Straffa inte chauffören för felaktig lastsäkring”

Vid felaktig lastning och säkring av gods på fordon i Sverige får föraren betala böter, även om han inte själv lastat eller ens kunnat inspektera att det är gjort på rätt sätt. Regeringen måste flytta ansvaret till den som faktiskt har kontroll över lastningen, skriver Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande.

Regeringen har fel om holländsk åkerimodell

Den svenska regeringen har hittills avvisat den så kallade holländska modellen inom åkerinäringen, med hänvisning till att den ska avskaffas. Nu står det klart att Holland behåller sitt system, som innebär att förare ska vara anställda av åkeriet de arbetar för och köra företagets egna bilar.

Protester med lastbil – mot villkoren i åkeribranschen

På lördag förmiddag väntar en annorlunda syn i Göteborg. Då rullar en kortege med 30 lastbilar från Stenaterminalen mot Götaplatsen. Chaufförer, åkare och och sympatisörer kommer gemensamt att visa sin ilska över situationen i åkeribranschen.

Skatteverket kräver Andreassons på 10,5 miljoner

Skatteverket kräver Andreassons åkeri på 10,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för inkomståret 2010. Bakgrunden är att åkeriet bemannar sina 150 bilar med polska egenföretagare. Förarna saknar svensk F-skattsedel och har varken betalat skatt eller sociala avgifter i Sverige eller i Polen.

Kör- och vilotidsreglerna försvårar snöröjningen?

Vintern närmar sig, men nu ges inte längre undantag från reglerna om dygnsvila vid blandad körning i samband med snöröjning. Trafikverket ser dock ingen risk för att vinterunderhållet blir eftersatt.

”Lägre ungdomslöner är inte för ungas skull”

Transport är kritiskt, men övriga LO-förbund har nu sagt ja till regeringens så kallade jobbpakt med 75 procents lön och 25 procents praktik för unga upp till 25 år. – Det är skrämmande, tycker bemanningsanställda Pernilla Tindvall.

Internationell solidaritet vid skandinavisk konferens

Den skandinaviska transportarbetarkonferensen i Sarpsborg, Norge, antog flera resolutioner om stöduttalanden för fackliga aktivister i Iran, Turkiet och Portugal. – Det var en välbesökt konferens där engagemanget var tydligt, säger Saied Tagavi från Transport i Stockholm.

”Fordonskontrollerna bör vara likvärdiga i hela EU”

Sveriges Åkeriföretag (SÅ) har skrivit till Näringsdepartementet med krav på att fordonskontrollerna ska göras på samma sätt i alla EU-länder. – Systemet är inte konkurrensneutralt i dag, säger SÅ:s teknikchef Mårten Johansson.

Litauiskt åkeri filmar olagligt från hytten

Utländska åkerier smygfilmar svenska vägar och bilister. Litauiska företaget Vlantana har monterat kameror i vindrutan på 550 lastbilar. Så fort tändningen slås på går kameran i gång och filmar allt framför bilen och allt som sker i hytten. – Det låter som olaglig kameraövervakning, säger juristen Malin Ricknäs på länsstyrelsen i Stockholm.