ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Jag vill dock börja med att uppmärksamma det som drabbade en ordningsvakt i Göteborg nu i december. Vid ett ingripande i samband med en stöld blev han knivhuggen i ryggen. Tack vare sin skyddsväst klarade han sig från allvarligare fysiska skador.

Men detta sätter fingret på en oroande utveckling i samhället. En utveckling där ordningsvakter och väktare efterfrågas alltmer på platser där polisen inte mäktar med att skapa trygghet. Om inte våra ordningsvakter och väktare ges möjlighet att göra sitt jobb i en trygg arbetsmiljö, genom rätt bemanning och med stöd av polisen när det behövs, så är jag rädd att vi kommer att få se fler fall då de utsätts för våld i jobbet. Så kan vi inte ha det. Jag är oerhört glad och lättad att det gick bra den här gången.

Pensionsöverenskommelsen

Sedan kommer vi till något som jag är tämligen bekymrad över och det är den pensionsöverenskommelse som sex riksdagspartier har lagt fram. Den innebär en höjning av pensionsåldern i tre steg. Detta bekymrar mig av flera anledningar.

Vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för sänkt pensionsålder. Jag har varit väldigt tydlig gentemot både regeringen och LO att vi inte kan ställa oss bakom den här överenskommelsen.

Självklart är jag fullt medveten om att pensionsfrågan är ett växande problem för Sverige i och med att befolkningen blir allt äldre. Men jag tycker att det är orättvist att lägga över ansvaret på oss arbetare. Det finns två andra parter, nämligen staten och företagen, som har betydligt större möjlighet att hantera detta än en medlem i Transport, som kanske har svårt att orka ett helt arbetsliv redan i dag, och som riskerar att få en pension som inte går att leva på.

Det finns positiva aspekter av förslaget också. En sådan är att staten ska ta ansvar för premiepensionen (PPM). Kanske kan vi då äntligen slippa se pensionspengar som blöder ut ur landet till, exempelvis, Malta.

Trygghetssystemen

Att staten ska arbeta med arbetsmiljöfrågor för ett hållbart arbetsliv ser jag som en självklarhet, och inget som det borde krävas sex riksdagspartier för att komma fram till. Lika självklart ser jag att trygghetssystemen ska följa med en eventuell höjning av pensionsåldern. Allt annat vore fullkomligt oacceptabelt.

En annan anledning att vara kritisk till pensionsuppgörelsen är att jag är rädd att den spelar fel krafter i händerna inför valet. Det återstår att se.

Ett tydligt exempel på att vår kamp har burit frukt är att regeringen börjat lyssna på våra krav och också levererar konkreta förslag i positiv riktning för våra medlemmar. Under hösten har det kommit förslag på vinterdäck på lastbilarnas och släpens alla axlar, på förlängd klampning till 36 timmar och en utredning av F-skatten.

Man har också öppnat dörren för ett av våra huvudkrav inom åkerinäringen, nämligen gps-övervakning av lastbilar, vilket är oerhört glädjande att höra. Det måste tas krafttag mot den sociala dumpningen i denna bransch!

Snart är det 2018 och ett nytt år med kamp för schysta villkor tar vid!

Sommar, sol och semester?

Gästkrönika. Nu när sommaren är här så vill vi passa på att få vara lediga och få återhämta oss från arbete och en massa måsten.

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Som vi slet

Arbetsvillkor. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Också ett slags krig

Kamp. Min pappa ville egentligen bli poet. Men med fru, tre barn och ett radhus var det inte så lätt att försörja sig med de små stencilhäften han skrev. Så han fick nöja sig med att bli journalist på Svenska Dagbladet (fyrtio förlorade år med dagspressen, som han sa).

Om kriget kommer

Orostider. Fyra ryska stridsflygplan kränkte svenskt luftrum. Sånt händer visserligen ett par gånger om året. Det ovanliga den här gången var att det var jaktplan och att de flög i formation. Annars brukar det vara enstaka spaningsplan som förirrar sig in över landet.

Friskvård für alle

Krönika. Jag har en teori. Den är helt ovetenskaplig men den går ut på att ju mer friskvårdsbidrag en arbetsgivare erbjuder, desto mer värdesätter arbetsgivaren sina arbetstagare.

Förkyld, jobbar hemifrån!

Insändare. Att jobba i en samhällsbärande tjänst har under pandemin varit direkt förknippat med risk för att bli smittad. Som renhållningsarbetare har vi inte haft möjligheten att jobba hemifrån. Samma gäller för lastbilschaufförer, tidningsbud, taxichaufförer, hamnarbetare med flera.

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.

Första maj – historia och framtid

Första maj 2022. Historiskt så är första maj skapat av och har tillhört arbetarrörelsen. Det var stora folksamlingar och högljudda arbetarsånger. En kamp tillsammans med politiken att förbättra våra egna villkor. En kamp för att överleva och få en duglig vardag.

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

När krisen kommer

Krönika. För två år sedan förvandlades min kompis till prepper. Hon kastade ut böcker och andra ”onödiga” saker och fyllde skåp och hyllor med konserver och torkad mat. Checklistan som finns i broschyren "Om krisen eller kriget kommer", utgiven av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), har hon följt slaviskt.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.