AVTAL 2023

Nytt avtal för taxi- och färdtjänstförare

Taxi. (UPPDATERAD) Taxistrejken är avblåst. Efter segdragna förhandlingar enades Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i dag, onsdag, till slut om ett nytt avtal för landets taxi- färdtjänst- sjukrese- och skolbussförare.

Om arbetsgivare och fack inte kommit överens skulle strejk och blockad med stopp för bland annat övertid och inhyrd personal ha brutit ut den 4 september. Förbundsordförande Tommy Wreeth är lättad över att det nya avtalet är i hamn.

– Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar. Vi är särskilt nöjda med garantilönen som i det nya avtalet blir den samma för hela landet, säger han.

– Den höjs med totalt 2 285 kronor, vilket motsvarar 10,58 procent. Så där kan man verkligen snacka om en låglönesatsning!

Taxiföraravtalet har två lönesystem, vilket komplicerat förhandlingarna. Dels månadslön, dels procentlön på inkört belopp, där garantilön utgår till förare som haft få körningar och låg förtjänst. Garantilönen har tidigare varit lite högre i Stockholm och lite lägre i övriga landet. Nästa år slås den ihop till en gemensam för hela landet.

Garantilönen höjs det första avtalsåret för Stockholms taxiförare med 515 kronor (22 337 kronor från och med 1 juli 23). För chaufförer i övriga landet blir höjningen 1 285 kronor (22 337 kronor).

2024 höjs garantilönen alltså till en gemensam på 23 337 kronor (från och med 1 augusti). En höjning med en tusenlapp. Hopslagningen innebär att förarna i huvudstaden får en lite lägre höjning och övriga landets chaufförer en högre.

Höjningarna innebär 134,24 kronor per inloggad/arbetad timme 2023 och 140,25 kronor per timme 2024.

Varför slår ni ihop garantilönerna till en?

– Frågan har länge varit aktuell och att skapa en gemensam var ett sätt att komma överens om höjningen, säger Tommy Wreeth.

I avtalet införs också det nya lönesteg för fyra eller fler år i yrket, som Transport kämpat för.

– Den nya lönetariffen innebär en lönehöjning på drygt 9 procent, säger Tommy Wreeth.

Det nya taxiföraravtalet löper över 26 månader, från och med den 1 juli 2023 till och med den 30 augusti 2025. Det innebär att nästa avtalsförhandlingar inte kommer att infalla under sommaren, något som krånglat till förhandlingarna tidigare med avbrott för semestrar. Eftersom det gamla avtalet löpte ut redan den 30 juni kommer lönehöjningen att betalas ut retroaktivt från och med den 1 juli. Allra senast ska förarna få sin lönehöjning med oktoberlönen, enligt dagens uppgörelse.

Så här blir de nya tarifferna (lönestegen):

Biträde. År 1: Höjning med 850 kronor, år 2: Höjning med 850 kronor.

Begynnelselön. År 1: 850 kronor, år 2: 875 kronor.

Två år i yrket. År 1: 1 100 kronor, år 2: 950 kronor.

Nya löneklassen, 4 år i yrket: År 1: 1 300 kronor, år 2: 1 080 kronor.

Genomgående är alltså en högre lönehöjning det första avtalsåret.

– För fyra år i yrket motsvarar höjningen 9 procent, säger Tommy Wreeth.

Han medger att lönehöjningen blir lite lägre i de lägre tarifferna med färre år i yrket.

– Men vi har nästan alla våra medlemmar i gruppen med fyra år eller fler i yrket, så därför riktar vi in oss på dem. Det följer samma princip som i Transport- och miljöavtalen och innebär att mer erfarenhet ska löna sig.

Parterna har också enats om att tillsätta två arbetsgrupper som ska jobba fram till nästa avtalsomgång. En ska titta på hur parterna kan ta fram gemensam lönestatistik, så att de är överens och inte behöver köra fast i olika uppgifter vid nästa avtalsrunda. Den andra arbetsgruppen ska ta sikte på framtidens taxi och hur parterna tillsammans kan jobba för en schystare taxibransch med bättre arbetsmiljö och upphandlingar som inte leder till osund konkurrens.

Hur gick det med kravet på att förarna ska få sina scheman två veckor innan de börjar gälla och rätt till rast efter fem timmar i stället för sex?

– De fick vi tyvärr inte gehör för den här gången, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Orvar Stambert:
    1 september, 2023

    Hahaha, jag har arbetat flera år som färdtjänstförare och varken jag eller mina kollegor har fått något schema någonsin. Istället ringer växelns häsynslösa telefonister på kvällen från Kanarieöarna, efter avslutad arbetstid, och talar om för oss hur tidigt vi ska börja och var på kartan vi ska starta kommande morgon. De är chefens papegojor och han har alltid stoppat strumporna i öronen om man har några synpunkter.

  2. Peter Taleryd:
    30 augusti, 2023

    Vilket påslag blir det på månadslönerna??

Lästips:

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?