Nytt avtal för däckjobbare följer märket

Anställda på gummiverkstäderna fick ett nytt löneavtal vid lunchtid i dag, onsdag. Uppgörelsen gäller i ett år och ger 2,2 procent. Det innebär 591-592 kronor mer i månaden för alla som har mer än ett år i yrket.

– Vi började förhandla i går och kom till slut överens om löptid och pengar. Länge kom vi inte. Arbetsgivarna ville gärna luckra upp arbetstidsreglerna. Men det känns inte lockande. Ur facklig synvinkel är reglerna bra som de är, säger Transports ombudsman och förhandlare Magnus Larsson.

Jobbet på däckverkstäderna har två högintensiva perioder, vår och höst, när alla bilägare vill skifta hjul samtidigt. Då blir det också mycket övertid som ger extrapengar till de anställda.

– Arbetsgivarna vill ha större flexibilitet och möjlighet att säsongsanpassa arbetstiderna. Då skulle de komma billigare undan. På vår kravlista finns arbetstidsförkortning, men där fick vi å andra sidan inget gehör, säger Magnus Larsson.

Avtalet som tecknats mellan Transport och Motorbranschens arbetsgivareförbund innebär i korthet:

  • Gäller från den 1 april 2016 till den 31 mars 2017.
  • Lönerna höjs enligt följande:

– Minst sex år i yrket:     592 kronor

– Minst fyra år i yrket:    591 kronor

– Minst tre år i yrket:      591 kronor

– Minst två år i yrket:      591 kronor

– Minst ett år i yrket:      591 kronor

– Unga som fyllt 17 år:   378 kronor.

Nästa löneklass, fyllda 18 år, får ingen höjning alls i årets avtalsrörelse.

Magnus Larsson säger:

– I förra avtalsrörelsen ökade vi avstånden lite grand i lönestegen. Nu gjorde vi samma sak. Fast man ska komma ihåg att ingångslönen ändå är bra. Den som fyllt 18 år får 23 228 kronor redan från start.

För en anställd med sex år i yrket blir den nya månadslönen 25 771 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.