Close
Arkivbild. Polisen vill ha hjälp av postanställda, terminalarbetare och paketutlämnare på bland annat bensinstationer för att minska e-handeln med illegala droger.
Close

Ny lag ger möjlighet att larma om misstänkta paket

Terminal och bensin. Vid årsskiftet infördes en ny lag i syfte att göra det svårare för kriminella att skicka olagliga varor som narkotika och vapendelar i paket. Men en rundringning till några terminalarbetare visar att få känner till att de nu ska vara uppmärksamma på misstänkta försändelser.

Den nya postlagen gäller för både brev och paket. Den innebär att tull och polis från och med den 2 januari 2023 har möjlighet att begära in information från olika aktörer, som hanterar paket. Bland Transportarbetareförbundets yrkesgrupper berörs anställda på terminaler och bensinmackar med paketutlämning.

”Effektiva brottsbekämpande metoder kräver ett nära samarbete mellan fler aktörer, något som möjliggörs med förändringarna i lagen”, skriver polismyndigheten på polisen.se. Samarbetet blir möjligt genom att personer som hanterar paket nu har rätt att bryta mot den tidigare sekretessen och lämna ut uppgifter om misstänkta paket till tull och polis.

Att inte kunna larma om misstänkta försändelser har, enligt polisen, varit frustrerande för både postanställda och personal på olika utlämningsställen. Myndigheten beräknar att narkotikahandeln och handeln med vapen och explosiva varor på internet och darknet omsätter omkring 700 miljoner kronor om året.

I brev och paket innebär det uppskattningsvis uppåt en miljon illegala inrikes försändelser, per år.

Få känner till den nya lagen

Transportarbetaren ringer runt till några terminalarbetare. Men ingen känner till den nya lagen utom skyddsombudet Stefan Hellqvist på Postnord TPL, som läst om det i tidningen. Hans arbetsplats berörs dock inte eftersom de där bara packar och skickar paket.

Johnny Lans jobbar natt på DHL Freight i Jönköping. Foto: Justina Öster

Terminalarbetaren Johnny Lans jobbar natt på DHL Freight i Jönköping. Han påpekar att  privatkunder inte behöver ange vad olika paket innehåller.

– Man kan bara skriva ”varor”, säger han.

Johnny Lans känner inte till den nya lagstiftningen, men blir nyfiken på hur den kan tillämpas. För hans kollega, huvudskyddsombudet Jussi Kosonen är lagen också en nyhet och han har aldrig stött på något paket som verkar misstänkt.

– Det skulle väl kunna vara om vi får något tips eller om polisen hör av sig. Vi har ju ingen scanner eller utrustning som på flygplatser och därför ingen möjlighet att kolla vad godset innehåller. Enda sättet är väl i så fall om ett paket går sönder och innehållet far ut.

– Ska det fungera behöver vi nog ny utrustning för att kunna göra stickprover, men jag vet inte om företaget vill investera i något sådant. Det verkar lite luddigt. Personalen skulle behöva få utbildning om dofter om vi ska kunna upptäcka narkotika.

Jussi Kosonen är huvudskyddsombud på DHL Freight i Jönköping. Foto: Privat

Jussi Kosonen tycker ändå att tanken är god.

– Om vi ska få en chans att hejda droghandeln är det ju bra om man sprider ut uppmärksamheten så brett som möjligt, säger han.

Stickprov hos arbetsgivare

Transportarbetaren gör ett stickprov hos en arbetsgivare om hur de informerar anställda om den nya lagen. Säkerhetschef Susan Marco hänvisar vidare till kommunikationschef Susanna Rönn, som begär skriftliga frågor. Några svar på dem kommer inte, däremot ett meddelande via mejl:

”DHL Freight arbetar för att lagar och förordningar ska följas, så även justeringar eller tillkomna nya. När det gäller nya postlagen är det något som faller in under våra interna processer och rutiner. Vilket vi inte kommunicerar genom media.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.