Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Så kommenterar fjärrbilschauffören Freddy Welle beslutet om särskilda nationella regler, som riksdagen klubbade igenom i förra veckan. De tidsbegränsade bestämmelserna införs under pandemin. Syftet är att transporterna ska fortsätta rulla – och att lastbilsförare inte ska utsättes för onödig smitta under utbildning i kurslokaler.

Debatten och oron kring detta har svallat hög bland förarna på sociala medier. Många har otåligt efterlyst en ny dispens. Likt den som EU-kommissionen beslutade om (i omnibusförordningen) våren 2020.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har hela tiden poängterat att gemensamma EU-bestämmelser är att föredra. Men när tålamodet tröt tog regeringen i december fram ett nationellt förslag, som riksdagen antog i januari.

De svenska reglerna införs den 1 februari och gäller fram till den 1 augusti 2021. De innebär att:

  • Giltighetstiden för yrkeskompetensbevisen (YKB) förlängs med sex månader – för bevis som löper ut under perioden 1 februari till och med 31 juli 2021.
  • För YKB som slutar gälla under tiden 1 november 2020 till och med den 31 januari 2021, gäller i stället ett undantag från kravet på YKB. Dispensen varar i sex månader, från det datum beviset löper ut.

Freddy Welle är ordförande i Göteborgsavdelningens åkerisektion inom Transport. Han är nöjd med att dispensregler införs i Sverige, men missnöjd med EU-kommissionens senfärdighet.

– På vårt åkeri finns bara en chaufför som är klar med alla kurser och har förnyat sitt YKB. För oss andra löper bevisen ut i maj, juni. Efter det kan vi och andra åkerier inte köra på utlandet.

– Det är rena skiten att EU inte lyckats enas om nya pandemiregler än. Enklast hade varit att köra hela utbildningen på distans.

Welles uppfattning är att länderna i Östeuropa bromsar. Han talar om snedvriden konkurrens. Och vittnesmål från ”flera” utländska chaufförer som sagt att de köpt sina YKB.

Lyckas inte EU-kommissionen få igenom gemensamma regler för unionen anser Freddy Welle att Sverige, Norge, Danmark och Finland i alla fall ska komma överens om nordiska covid-bestämmelser.

– Det är upp till den svenska regeringen att samarbeta med våra grannländer. I norra Sverige har vi ju mycket gränsöverskridande transporter, säger han.

Kring mitten av januari presenterade EU-kommissionen till slut ett förslag om pandemiregler.

– Äntligen. Det borde ha presenterats före jul, tycker EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Han ser positivt på att YKB-reglerna föreslås gälla retroaktivt från den 1 september 2020, men tillägger:

– Som det ser ut nu är det inte osannolikt att ett undantag fram till slutet av april är alldeles för kort. Fast medlemsländerna har i alla fall möjlighet att förlänga tiden ytterligare, om läget kräver det.

Att YKB-reglerna kommer på plats är viktigt för transportmarknaden, påpekar Johan Danielsson.

– Inte minst nu när vaccinet ska transporteras. Vi kan heller inte ha EU-regler som bidrar till ökad smittspridning. Nu ska vi försöka behandla detta så fort det går i EU-parlamentet, säger han.

Kommissionens förslag innebär att:

  • YKB som löper ut mellan den 1 september 2020 och 30 april 2021 får förlängas i sju månader på grund av pandemin.
  • Ifall ett medlemsland anser att det fortfarande inte går att genomföra den obligatoriska YKB-utbildningen efter den 30 april 2021 kan de förlänga dispensen ytterligare.
  • Landet måste då informera EU-kommissionen senast den 1 april och motivera förlängningen. Den kan uppgå till max sex månader.
  • Väljer ett EU-land att inte införa undantagen så måste landet ändå följa ett annat medlemslands dispensregler.

Syftet med gemensamma regler är att ha samma kompetenskrav för yrkeschaufförer i hela unionen. Detta för att ”säkerställa säkerhet på vägarna, för berörda yrkesförare och samtliga i trafiken”, anför EU-kommissionen.

Transportarbetaren kontaktar infrastrukturdepartementet för att höra hur regeringen ställer sig till EU-förslaget, när svenska regler redan är klubbade. Pressekreterare Lovisa Alm svarar, via mejl, att förslaget på en förlängning av den så kallade omnibusförordningen (från förra våren) nu ”bereds i rådsarbetsgrupperna där EU:s medlemsstater finns representerade”.

Ifall Sverige kommer att gå över till EU:s regler i stället finns inget svar på. ”Det går i nuläget inte att säga något om de parallella lagarna/förordningarna eftersom vi ännu inte vet hur den slutliga förordningen kommer att se ut på EU-nivå”, skriver Lovisa Alm.

Noteras kan att riksdagen, vid beslutet om svenska YKB-regler, uppmanade regeringen att se över om dispensen kan utökas till hela 2021. I stället för ett halvår. Inriktningen ska också vara att utöka undervisningen på distans. EU:s gemensamma regler har en gräns vid max tolv timmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Vägen till chaufförsyrket – Del 4

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 4 av hennes berättelse.

Transportarbetarens logga

Mörk vår i trafiken

Olyckor. Mötesolyckorna fortsätter att öka och yrkesförare är drabbade. Totalt har 41 personer dött i trafikolyckor under årets tre första månader – 11 fler än under samma period 2022, visar preliminär statistik från Transportstyrelsen.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

Lyckad samling vid vattnet

Facket. Intresset var väldigt stort när avdelning 51 ordnade familjedag vid Harasjömålas sjöar. Den soliga vårsöndagen på campen i Blekinge blev också ett forum att tala om fackliga frågor i avtalsrörelsens tid och, så klart – fiske.

AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Symbol för kvalitet. Servicetrafikens gröna fordon har kommit att bli ett välkänt inslag i stadsbilden. Foto: Lilly Hallberg

Göteborgsmodell höjer servicetrafikens status

Färdtjänst. Bristen på förare är inte unik för Göteborg. Staden arbetar sedan flera år med riktade insatser för att utbilda fler som klarar att köra färdtjänst – utbildning och krav ska både göra jobbet mer attraktivt och ge bättre kvalitet på den upphandlade, samhällsbetalda trafiken.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.

Fler än hälften av buden i Bohuslän blir av med jobbet

Tidningsbud. Chock och sorg. Det är reaktionen bland dem som distribuerar tidningar i Bohuslän – två av tre anställda förlorar jobbet när mediebolaget Stampen fortsätter sin övergång till digital utgivning.

Avtal 2023

Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare

Miljöarbetare. Landets cirka 5 600 miljö- och renhållningsarbetare har ett nytt tvåårigt avtal som ger upp till 8,58 procent. Avtalet gäller retroaktivt från den 1 april i år.

Avtal 2023

Tvåårigt flygtankningsavtal höjs med upp till 11,1 procent

Flygtankning. Ett tvåårigt avtal för flygtankning har tecknats mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund. Avtalet ger upp till 11,1 procent med en första avräkning 1 april 2023.