Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Så kommenterar fjärrbilschauffören Freddy Welle beslutet om särskilda nationella regler, som riksdagen klubbade igenom i förra veckan. De tidsbegränsade bestämmelserna införs under pandemin. Syftet är att transporterna ska fortsätta rulla – och att lastbilsförare inte ska utsättes för onödig smitta under utbildning i kurslokaler.

Debatten och oron kring detta har svallat hög bland förarna på sociala medier. Många har otåligt efterlyst en ny dispens. Likt den som EU-kommissionen beslutade om (i omnibusförordningen) våren 2020.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har hela tiden poängterat att gemensamma EU-bestämmelser är att föredra. Men när tålamodet tröt tog regeringen i december fram ett nationellt förslag, som riksdagen antog i januari.

De svenska reglerna införs den 1 februari och gäller fram till den 1 augusti 2021. De innebär att:

  • Giltighetstiden för yrkeskompetensbevisen (YKB) förlängs med sex månader – för bevis som löper ut under perioden 1 februari till och med 31 juli 2021.
  • För YKB som slutar gälla under tiden 1 november 2020 till och med den 31 januari 2021, gäller i stället ett undantag från kravet på YKB. Dispensen varar i sex månader, från det datum beviset löper ut.

Freddy Welle är ordförande i Göteborgsavdelningens åkerisektion inom Transport. Han är nöjd med att dispensregler införs i Sverige, men missnöjd med EU-kommissionens senfärdighet.

– På vårt åkeri finns bara en chaufför som är klar med alla kurser och har förnyat sitt YKB. För oss andra löper bevisen ut i maj, juni. Efter det kan vi och andra åkerier inte köra på utlandet.

– Det är rena skiten att EU inte lyckats enas om nya pandemiregler än. Enklast hade varit att köra hela utbildningen på distans.

Welles uppfattning är att länderna i Östeuropa bromsar. Han talar om snedvriden konkurrens. Och vittnesmål från ”flera” utländska chaufförer som sagt att de köpt sina YKB.

Lyckas inte EU-kommissionen få igenom gemensamma regler för unionen anser Freddy Welle att Sverige, Norge, Danmark och Finland i alla fall ska komma överens om nordiska covid-bestämmelser.

– Det är upp till den svenska regeringen att samarbeta med våra grannländer. I norra Sverige har vi ju mycket gränsöverskridande transporter, säger han.

Kring mitten av januari presenterade EU-kommissionen till slut ett förslag om pandemiregler.

– Äntligen. Det borde ha presenterats före jul, tycker EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Han ser positivt på att YKB-reglerna föreslås gälla retroaktivt från den 1 september 2020, men tillägger:

– Som det ser ut nu är det inte osannolikt att ett undantag fram till slutet av april är alldeles för kort. Fast medlemsländerna har i alla fall möjlighet att förlänga tiden ytterligare, om läget kräver det.

Att YKB-reglerna kommer på plats är viktigt för transportmarknaden, påpekar Johan Danielsson.

– Inte minst nu när vaccinet ska transporteras. Vi kan heller inte ha EU-regler som bidrar till ökad smittspridning. Nu ska vi försöka behandla detta så fort det går i EU-parlamentet, säger han.

Kommissionens förslag innebär att:

  • YKB som löper ut mellan den 1 september 2020 och 30 april 2021 får förlängas i sju månader på grund av pandemin.
  • Ifall ett medlemsland anser att det fortfarande inte går att genomföra den obligatoriska YKB-utbildningen efter den 30 april 2021 kan de förlänga dispensen ytterligare.
  • Landet måste då informera EU-kommissionen senast den 1 april och motivera förlängningen. Den kan uppgå till max sex månader.
  • Väljer ett EU-land att inte införa undantagen så måste landet ändå följa ett annat medlemslands dispensregler.

Syftet med gemensamma regler är att ha samma kompetenskrav för yrkeschaufförer i hela unionen. Detta för att ”säkerställa säkerhet på vägarna, för berörda yrkesförare och samtliga i trafiken”, anför EU-kommissionen.

Transportarbetaren kontaktar infrastrukturdepartementet för att höra hur regeringen ställer sig till EU-förslaget, när svenska regler redan är klubbade. Pressekreterare Lovisa Alm svarar, via mejl, att förslaget på en förlängning av den så kallade omnibusförordningen (från förra våren) nu ”bereds i rådsarbetsgrupperna där EU:s medlemsstater finns representerade”.

Ifall Sverige kommer att gå över till EU:s regler i stället finns inget svar på. ”Det går i nuläget inte att säga något om de parallella lagarna/förordningarna eftersom vi ännu inte vet hur den slutliga förordningen kommer att se ut på EU-nivå”, skriver Lovisa Alm.

Noteras kan att riksdagen, vid beslutet om svenska YKB-regler, uppmanade regeringen att se över om dispensen kan utökas till hela 2021. I stället för ett halvår. Inriktningen ska också vara att utöka undervisningen på distans. EU:s gemensamma regler har en gräns vid max tolv timmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?