Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad
Close
Hemfärd på Kungsgatan i Mariestad från tidningsrundan för cykelbudet Jan Fleischmann.
Close

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

De flesta använder eldrivna bilar men några av oss cyklar ut med leveranserna. Tre cykelbud använder eldrivna fordon. Själv håller jag kvar vid den vanliga tröga modellen. Ibland är det så tungt att jag måste ställa mig upp på pedalerna.

Mobiltelefonens alarm ljuder när jag äntligen hade somnat. Klockan är 02.19. Jag kravlar mig snabbt upp. Mobilens display visar att det är några minusgrader ute i Mariestad. Det blir fortsatt varma kläder.

Det tar inte många minuter att gå ner till kontoret och hämta ut cykeln. Eftersom det är kraftig vind tar jag med mig flera tidningar i reserv i fall några blåser i väg. Jag brukar klara av att jaga ifatt bortblåsta tidningar, men ibland har de blivit förstörda.

Gashim Roshar packar bilen full med tidningar och paket. Han kommer från Afghanistan och bor med sin familj i Mariestad. Foto: Jan Fleischmann
Gashim Roshar packar bilen full med tidningar och paket. Han kommer från Afghanistan och bor med sin familj i Mariestad. Foto: Jan Fleischmann

Efter några minuter är jag framme vid uppsamlingsplatsen, ett lägenhetsområde.

När jag är klar med de tre första kvarteren fortsätter jag till nästa område. En vacker ljusbrun katt springer fram när han ser mig. Det är Oskar. Han är tio år och bor hos Marianne.

Cykelbudet Wessam Shaebani träffar bilbudet Kevin Lager inför onsdagens totalutdelning av Mariestads-Tidningen. Foto: Jan Fleischmann
Cykelbudet Wessam Shaebani träffar bilbudet Kevin Lager inför onsdagens totalutdelning av Mariestads-Tidningen. Foto: Jan Fleischmann

Jag har arbetat som tidningsbud sedan hösten 2016. De tre första åren var jag vikarie för att i mitten av april få en tillsvidaretjänst när företaget hade blivit uppköpt av NWT-koncernen.

För samma koncern har jag arbetat som fotograf och reporter på Mariestads-Tidningen, från våren 1989 till hösten 2015. Tidningen kallas i dag MT och var tidigare känd som TSL (Tidning för Skaraborgs Län).

Robin Wallingstam, förmannen på Mariestadskontoret för tidningsbuden lagar en cykel. Foto: Jan Fleischmann
Robin Wallingstam, förmannen på Mariestadskontoret för tidningsbuden lagar en cykel. Foto: Jan Fleischmann

Den här dagen har vi totalutdelning av Mariestads-Tidningen, till alla hushåll. De flesta buden har redan kört i väg.

– De vill vara hemma tidigt, säger förmannen Robin Wallingstam.

Han är uppväxt i Stockholm och ser till så att allt fungerar. Robin kallar in vikarier vid sjukdomsfall, pumpar upp cykeldäck och kör ut med tidningar när de saknas.

Gashim Roshar, Kevin Lager och Wessam Shaebani håller på att lasta tidningar. Gashim och Kevin har varsitt bildistrikt. Wessam cyklar. Gashim är från Afghanistan. Wessam kommer från Jemen.

Mitt nuvarande distrikt är vidsträckt med nästan enbart lägenhetsuppgångar. Sedan 14-årsåldern har jag Schlatter i den högra knäleden. Det kallas även hopparknä eller brevbärarknä.

Cykelbudet Wessam Shaebani förbereder sig inför onsdagens totalutdelning av Mariestads-Tidningen. Han är från Jemen. Foto: Jan Fleischmann
Cykelbudet Wessam Shaebani förbereder sig inför onsdagens totalutdelning av Mariestads-Tidningen. Han är från Jemen. Foto: Jan Fleischmann

Trots att jag går uppför flera våningar känner jag sällan av värken. Men när den väl sätter in kan det kännas som ett knivstick. Ett värmeskydd lindrar och är även användbart för att dämpa smärtan om jag skulle köra omkull med cykeln. I början hände detta flera gånger. Jag cyklar aldrig utan hjälm.

Sedan något år tillbaka delar vi även ut paket. Efter att cykelbuden blivit bestulna på paketen stoppade företagsledningen leveranserna med cykel. Men i början av mars återupptog vi utdelningen.

Vi har några misstänkta personer som härjar runt tidigt på nätterna. Mina paket försvann från korgarna trots att det var snöyra och rejält kallt ute.

En morgon hjälpte jag en alkoholiserad man att få polistransport hem till sin bostad. Han ville ha hjälp att få tag på en taxi, men då inte taxichauffören ville ta med honom i sin bil ringde jag polisen. Efter fem minuter kom en patrull.

Det är inte alltid så lätt att hitta i Mariestads Gamla Stan bland alla undangömda brevlådor. Men Viktor Johnson har kört den här rundan i flera år. Foto: Jan Fleischmann
Det är inte alltid så lätt att hitta i Mariestads Gamla Stan bland alla undangömda brevlådor. Men Viktor Johnson har kört den här rundan i flera år. Foto: Jan Fleischmann

Annars brukar det vara trevligare möten med framför allt morgonpigga harar. Men jag möter ofta även rådjur och har också träffat rävar inne i centrum.

För att få en djupare inblick i hur ett bilbud arbetar följer jag med Viktor Johnson en lördagsmorgon. Vi möts vid halv ett-tiden utanför kontoret. Viktor är 25 år och har arbetat som tidningsbud i fem år. Som de flesta började han som cykelbud.

När han är klar med hushållen i centrala Mariestad återvänder Viktor till uppsamlingsplatsen för att hämta paket, som han kör ut till ett område vid sjukhuset.

En tidig morgon pryddes Mariestads-Tidningens framsida av en pilgrimsfalk som intagit klocktornet i vår domkyrka. Hur kunde jag ha missat detta?

När jag kommit hem efter sätter jag mig ofta framför datorn och spanar in nattens NHL-resultat. Jag följer de ryska spelarna. Här har Alexander Ovechkin gjort mål för Washington Capitals. Foto: Jan Fleischmann
När jag kommit hem efter sätter jag mig ofta framför datorn och spanar in nattens NHL-resultat. Jag följer de ryska spelarna. Här har Alexander Ovechkin gjort mål för Washington Capitals.
Foto: Jan Fleischmann

Jag bor nästan granne med kyrkan. När jag kommit hem gick jag till kyrkan och stirrade upp mot tornet. Ingen falk satt där men när jag återvände en timme senare, då med ett stort telezoomobjektiv, fann jag pilgrimsfalken. Han såg ut som en Mini-King-Kong när han satt och spanade ut över bytesdjur som kråkor och kajor. Och kanske hade han även kollat in ett tidningsbud som kämpade på med sitt pass.

Klockan är 06.30 när jag kommer hem. Det första jag gör är att tina händerna, koka en kopp te och kolla in nattens NHL-resultat.

Selfiebilderna

är tagna med mobiltelefonen eller digital systemkamera. Både systemkameran och mobiltelefonen har självutlösare. Jag ställde in den på 3 och 10 sekunder, cyklade mot kameror och gick uppför trapporna. Ofta fick jag ta om bilderna. Ibland satt inte skärpan eller så var det svårt att beräkna exakt när kamerorna skulle ta bilderna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

En kopp kaffe i Toluca.

Tony förverkligar drömmen om Mexiko

Mexikofrälst. I höstas sa tidningsbudet Tony Karlsson upp sig, sa upp lägenhet, gjorde sig av med nästan allt han ägde och flög till Mexiko. När han inte löper eller äter tacos engagerar han sig för Electrolux-arbetarna i Juarez.

Transportarbetarens logga

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Mini-Kina. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.